torstaina, huhtikuuta 10, 2014

HJB MUISTELEE 86/ TIENPIDON RAHOITUKSESTA 2



HJB / 8.4.2014



Hesarissa oli luettelo Suomen suurimmista mokista. Ei mainittu tienpitoa. Ehkä ei ollut syytäkään, vaikka kyllähän mekin niitä virheitä tehtiin. Aina ne eivät kuitenkaan olleet meidän syytä. Muutama iso hanke rakennettiin liian aikaisin. Liikennemäärät eivät olleet kovin suuria. Nykyisillä liikennemäärillä ja periaatteilla niitä teitä ei vieläkään rakennettaisi. Mutta pitihän poliitikkojen ajella kotiin komeasti.



Olivatko sitten työllisyystyöt suuri virhe? Paljon niillä toteutettiin ihan järkeviä kohteita, mutta oli siellä joukossa sitten liikenteellisesti aika huonojakin hankkeita. Työllisyystöiden kohdentamisessa oli yksi tärkeimmistä kriteereistä kunnan työllisyysprosentti. Sitten etsittiin vasta sopivaa työmaata. Kyllähän siellä työmaalla työllistettiinkin, mutta aika vähän työttömiä, koska työt tehtiin koneilla eikä lapiolla enää 1970-luvulla. Mutta työmaan tulo kuntaan tiesi paikkakunnalle tuloja ja siten katkaisi syntyvää kierrettä. Jos tietöitä ei olisi tehty, niin olisiko syntynyt rauhattomuutta? Vai olisiko kunnat ajatuneet tilanteeseen, jossa kuntarakenneuudistus olisi ollut pakko tehdä jo 30 vuotta sitten? Kyllä me tiepuolella näitä asioita mietittiin, mutta ei kantti riittänyt nousta kunnon vastarintaan. Olisihan siinä varmaan valtio säästänyt ja paljon.



Noissa suurissa mokissa oli yksi yhteinen piirre. Kaikissa oli käytetty rahaa johonkin, joka sitten osoittautui virheratkaisuksi Ja rahat meni. Joukossa ei ollut yhtään mokaa, jossa rahaa jätettiin käyttämättä. Niitä on varmaan yhtä paljon ja yhtä isoja.



Öljykriisin jälkeen hallitus antoi ohjeet, että tienpidossa pitää keskittyä liikenneturvallisuuteen ja lopettaa rakentaminen kokonaan. Eihän se ihan niin mennyt, mutta inflaatio oli jopa 25 % vuodessa (bitumin ja tieöljynhinta), joten rahojen reaaliarvo aleni nopeasti. Tehtiin sitten vähemmän ja yritettiin kehittää menetelmiä, joilla selvittäisiin vähemmällä rahalla. Yksi merkittävä keksintö oli urapaikkaus. Taisi kehittäjänä olla Uudenmaan piirin asfalttiasema? Pian sitä yrittivät muutkin. Erityisesti on mieleen jäänyt valtatie 3:n urapaikkaukset, jotka menivät pieleen. Massaa käytettiin ehkä liikaa ja liian hienoa. Seurauksena olivat paikat, jotka olivat muusta päällysteestä koholla ja liukkaitta, etenkin sateella. Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtui useita, Moottoripyöräilijöitä taisi kuolla kolme.



Lehdistön kirjoitteluun heräsi hallituskin. Pääministeri Sorsa oli hallituksen istunnossa tiukannut, miten tähän on tultu? Oli kai liikenneministeri vastannut, että rahan puutteessa ja heittänyt pallon valtiovarainministerille. Hän taas oli tokaissut, että tienpitoon on annettu se, mitä on pyydetty. Tämä tokaisu kävi ns. kunnian päälle. Eihän se ihan väärä tokaisu ollut, mutta kun TVH teki ohjelmansa annettuihin rahoituskehyksiin, niin oli väärin syyttää meitä. Toki olimme joka käänteessä valittaneet rahan vähyyttä, mutta budjettiesityksissä lähdettiin siitä, että jos karsittava on, niin meillä siihen on paras asiantuntemus. Emme halunneet, että ainakaan VM karsii budjetista puolet pois. Muut virastot taisivat tehdä aina ylimitoitetut budjettiesitykset?



Minähän siitä aloin tekemään selvitystä. Pystyin osoittamaan, että noin 20 vuoteen emme olleet tehneet yhtään budjettiesitystä, josta VM ei olisi karsinut ainakin yhtä miljoonaa. Niinpä lopetin muistioni kysymykseen: ”Olisiko meidän pitänyt tehdä huuhaa budjetteja, joista VM olisi sitten voinut karsia enemmän? Ja ei kun jakoon. Lehdistölle en lähettänyt, koska tiesin, että julkisuudella ei saa aikaan kuin suuren riidan.



Tilannehan johti sitten melko suureen rahoituksen lisäämiseen. Lisärahat käytettiin erityisesti päällysteiden uusimiseen. Noin viidessä vuodessa saatiin päällysteet kohtuulliseen kuntoon, nykymittareilla jopa loistavaan kuntoon.



Nyt on tilanne vähän samantyyppinen kuin öljykriisin jälkeen. Toimintaa supistetaan, kun ei ole rahaa. Varmaan tehdään samanlaisia virheitäkin. Eikö 1970-luvulla inflaatio lisännyt valtion verotuloja niin, että rahaa oli vaikka mihin? Tosin sitä ei käytetty tienpitoon, vaan kaikkeen muuhun. Viennin kilpailukyky hoidettiin sitten devalvaatioilla. Säästäjät maksoivat viulut.



Eli kun nyt supistetaan taas rajusti toimintaa, niin veikkaan, että vuosikymmenen lopulla joku pääministeri esittää taas tuon Kalevi Sorsan kysymyksen. Eli se mitä opitaan, se myös unohtuu, kun sukupolvi vaihtuu.





HJB / 10.4.2014




Ei kommentteja: