Paikka:
Ravintola White Lady, vastuuhenkilö HJB
Aika:
7.4.2014 klo 12.30
Läsnä:
JPOS, MLe, TeuP, ToE, JN, LAM ja HJB
White
Ladyssä olimme kai jo neljättä kertaa. Paikka on sopiva, erityisesti sen
Erkkeri-kabinetti, johon mahtuu pyöreän pöydän ääreen noin 9 henkilöä. Siinä
kaikki kuulee, mitä toiset puhuu, ainakin teoriassa. Nyt olimme saaneet vieraaksemme
PaVe:n, joka viettää viimeisiä lomiaan ennen eläköitymistä. Siitä tuli mieleen
tuo laulu pikku-Akusta, jota opiskeluaikoina lauloimme usein.
Pikku-Aku
tunnettiin myös TVH:ssa kunnossapitotoimiston yli-insinöörinä eli
toimistopäällikkönä. Hänen nimiinsä on kirjattu vanhan tielain paikallistie
pykälä. Aku kirjoitti insinöörin tapaan kaavan, jolla lasketaan kunkin kunnan
osuus paikallistein kunnossapitokustannuksista. Eihän juristit kaavaa lakiin
hyväksyneet, vaan kirjoittivat sen auki sanalliseksi tekstiksi (§ 87). Näin
kolmen rivin kaavasta tuli seuraava teksti (oikoluku herjasi, että liian monta
alisteista lausetta):
”87§
Kunnan suoritettavaa korvausta
määrättäessä katsotaan peruskorvaukseksi 30 prosenttia teiden tekemisen ja 40
prosenttia niiden kunnossapidon kustannuksista, ja peruskorvausta alennetaan
tai korotetaan 86 §:ssä tarkoitettua luokituta vastaavasti sekä sen mukaan,
suuriko kunnassa olevien maanteiden osuus on sen alueella olevien maanteiden ja
paikallisteiden yhteenlasketusta pituudesta ja paljonko kunnassa on
paikallisteitä asukasta kohden, seuraavien perusteiden mukaan:
1) Peruskorvausta alennetaan tai
korotetaan eri luokkiin kuuluvien kuntien osalta suhteellisesti niin, että
alimmassa luokassa alennus on 25 prosenttia ja ylimmässä korotus 2 prosenttia.
2) Jos se luku, joka osoittaa,
montako prosenttia kunnan alueella olevista yleisistä ‹teistä›
on maanteitä, on suurempi kuin vastaavaa suhdetta asianomaisessa tie- ja
vesirakennuspiirissä osoittava prosenttiluku, korotetaan 1 kohdan mukaan
määrättyä korvausta prosenttimäärällä, joka vastaa puolta mainittujen kahden
prosenttiluvun erotuksesta. Jos luku on pienempi, korvausta alennetaan puolta
sanottujen prosenttilukujen erotuksesta vastaavalla prosenttimäärällä.
3) Edellä 2 kohdan mukaan laskettu
korvausmäärä tasoitetaan maalaiskuntien osalta edelleen siten, että se, milloin
paikallisteitä kunnassa on asukasta kohden suhteellisesti vähemmän kuin keskimäärin
maan kaikissa maalaiskunnissa, kerrotaan luvulla, joka saadaan, kun lukuun 0.7s
lisätään neljännes siitä osamäärästä, mikä syntyy jaettaessa paikallisteiden
pituutta asukasta kohden kaikissa maalaiskunnissa osoittava luku vastaavaa
keskimäärä kunnassa osoittavalla luvulla ja, milloin paikallisteitä kunnassa on
asukasta kohden enemmän kuin keskimäärin maalaiskunnissa, luvulla, joka saadaan,
kun lukuun 0.50 lisätään puolet edellä mainitusta osamäärästä. Tässä mainittu
tasoitus toimitetaan myös kaupunkien ja kauppaloiden osalta, ja otetaan tällöin
suhdelukuina huomioon paikallisteiden pituus asukasta kohden toisaalta maan
kaikissa kaupungeissa ja kauppaloissa sekä toisaalta asianomaisessa kaupungissa
tai kauppalassa. suurempaa tasoituskerrointa kuin 1.25 älköön käytettäkö. ”
Insinöörithän
sitä sitten joutuivat soveltamaan ja se johti siihen, että oli kirjoitettava
teksti takaisin kaavan muotoon, jotta sen ymmärsi.
Hammaslääkäreistä
keskustelimme myös. MLe oli käynyt samalla hammaslääkärillä peräti lähes 50
vuotta. Olivat molemmat valmistuneet samaan aikaan, mutta yrittäjä työskenteli
vähän pidempään. JPOS oli vähän myöhässä, kun oli ostanut pöydän omien
sanojensa mukaan Bukowskilta, vaikka me kyllä epäilimme omaa hovihankkijaamme
Ikeaa?
Katupölyä
on nyt siivottu kiitettävällä ahkeruudella. Silti siitä on aiheutunut monelle
hengitysongelmia. Siitä muistui edellisen tapaamisen ajalta havainto Pakilasta,
jossa kaupunki oli ottanut kadut kyllä hoitoonsa, mutta sitten merkinnyt
liikennemerkillä, että ”Ei talvihoitoa”. Paikalliset tulkitsivat sen koskevan
vain jalkakäytävää. Minusta siinä ei ollut sanaa jalkakäytävä? Ihmetystä
herätti myös se, että merkki oli vain yhteen suuntaan. Minusta jalkakäytävät
ovat kaksisuuntaisia. Kiinteistöjen hoitomaksut olivat kyllä koko tien
leveydeltä. Osaa se kaupunkikin bisneksen teon ja ottaa riskejä.
Matkalaskut
käsiteltiin myös. Niissä piti aikoinaan olla tarkkana. Pomomme ETP oli
koulutuksessa Keilaniemessä. Hän laskutti päivärahat. KP ei laskua hyväksynyt,
koska hänen mielestään Espalta ei ollut sinne vaadittavaa 10 kilometriä. Erimielisyys
meni niin pitkälle, että sisäisestä tarkastuksesta lähti kaksi henkilö
virka-autolla mittaamaan matkaa. KP tuli naama virneessä sanomaan, että matka
on vain 9,8 km. ETP kysyi, että kai tarkastus ajoi julkisen liikenteen reittiä?
Ratikka kun kiertää Helenankadun ja Senaatintorin kautta ja siitä tulee ainakin
300 metriä lisää. KP maksoi laskun. ETP piti tarkasti huolen meidän
matkalaskuistamme. Vaati erityisesti sitä, että kaikki on laskutettava mikä
kuuluu. Pari kertaa tuli erimielisyyttä siitä, että minä laskutin matkan 11 H
55 min. ETP vaati pidempää aikaa, koska matka alkaa sisästä ja päättyy kotioven
sulkemiseen eli meni varmasti ainakin 12 H 1 min, mikä oikeuttaa täyteen
päivärahaan.
Itselle
kävi myös niin, että olimme MLe:n kanssa lähdössä Turkuun ja minun autolla. Sovimme,
että noudan hänet Pasilan asemalta. KP ei suostunut maksamaan oman auton
käyttöä matkalta koti Pasila, koska se oli minun normaali työmatka. Ei
auttanut, että en käynyt virastotalon tontilla, koska otin MLe:n kyytiin Messukeskuksen
kulmalta. Samaan aikaan oli toinen vastaava tapaus, jossa ARP oli lähtenyt
yhteismatkalle bussilla ja bussi lähti virastotalon edestä. KP ei maksanut myöskään
tästä koti Pasila osuutta. Ammattijärjestö vei molemmat tapaukset
työtuomioistuimeen ja voitti jutun. KP ei kuitenkaan koskaan maksanut tuota
matkaa. Mutta en minäkään enää sopinut hakevani ketään Pasilan asemalta. Hain
Tikkurilasta tai Helsingistä. Tosin siitä tuli noin 10 km ylimääräistä, mutta
ainakin KP maksoi.
LAM
oli käynyt opettelemassa muistin harjoittamista. Tosin ei tainnut muistaa
missä? Sanoi kuitenkin metodien toimivan. LAM kertoi joskus 1970-luvulla
tunnetusta juristista Hannu Klami. Hänellä oli kyky muistaa minuutin katselun
jälkeen puhelin luettelon koko sivu. Häneltä sai kysyä joko mikä numero tai
mikä nimi. Eli selvästi valokuvamuisti.
Liikenneministeriö
on teettänyt selvityksen organisaatiouudistuksen onnistumisesta. Tutkimus löytyy
LVM:n sivulta osoitteesta: http://www.lvm.fi/julkaisu/4386730/liikenneviraston-arviointi-virastouudistuksen-nakokulmasta
.
Muutamat meistä jopa luki
selvityksen. Yleishuomio oli, että konsultti on nähnyt paljon vaivaa sen eteen,
miten sanoa kohteliaasti, että kaikki on mennyt päin P:tä. Samansuuntaisia
huhuja on kuulunut muualtakin. Useat pitävät liian monimutkaisena ohjauskuviota,
jossa ovat mukana TVM, LVM, Liikennevirasto ja varsinaisena tilaajana
ELY-keskus. Ja onhan siellä jossakin se varsinainen työn tekijä. Ei tahdo oikein
yhteistyö toimia. Samoin jo aikoinaan epäiltiin sitä, miten Trafin asiantuntemus
riittää tienpidossa, kun sinne ei siirtynyt kuin yksi asiantuntija ja sekin
erikoiskuljetuslupien käsittelijä. Trafi ei ole tainnut palkata yhtään tienpidon
osaajaa myöhemminkään? Näissä uudistuksissa on yleistä myös se, että ensiksi
suunnittelija petaa itselleen hyvän viran ja pyrkii samaan sille paljon valtaa.
Työ jatkuu vielä niin, että eri virastonkin aloittavat taistelun vallasta
osaamisesta riippumatta. Eihän siitä hyvää tule. Myöskään alueelliset yksiköt
eivät ole toteutuneet suunnittelulla tavalla. Henkilöstö ei ole valmis
siirtymään maakuntiin ja uusia ei voi palkat, kun pitää säästää.
Tuottaja-tilaaja asetelmasta
keskusteltiin myös. Liikennevirastosta alkaa olla asiantuntemus kadonnut,
vaikka kaikki henkilöt ovat asiantuntijan tittelillä. Nyt ollaan jo niin
pitkällä, että palkataan konsultti selvittämään, mitä pitäisi tilata. Yleisön
osastoja lukiessa jää välttämättä vaikutelma, että isännätön raha ja tilaaja on
usein huono yhdistelmä.
ERVA
päätöstä pidettiin yleensä hyvänä. Tosin siitähän on vielä suuri osa
miettimättä. Mutta jo se, että ERVA vastaa siitä, että joka paikassa on
palvelut saatavissa, on hyvä. Jos johonkin ei saada uusia lääkäreitä, niin ERVA
lähettää asialle pari keikkahenkilöä ja homma hoituu edes jotenkin. Eli
tasataan ongelma laajemmalle alueelle, jolloin haitat eivät ole niin suuret. Kyllähän
tuonkin päätöksen voi vielä sössiä.
Nythän
on taas kaikki uudistettavana. Ministeriöt pistetään yhteen. Tosin joku on jo
sanonut, että se merkitsee sitä, että on yhteiset vahtimestaripalvelut. Alueellisia
yksiköitä ollaan kuulemma taas ryhmittelemässä uudestaan. Joku johtajistamme
taisi 1990-luvulla käyttää ilmaisua, että varikset on pidettävä lennossa. Olisi
tietysti hyvä, jos joku joskus ehtisi tekemään vähän niitä töitäkin. Meidän
porukalla ei ollut uskoa jatkuviin organisaatiouudistuksiin. Toki uudistua
pitää, mutta joskus olisi hyvä ajatella niitä töitäkin.
Hallitus
päätti karsia perustienpidosta 100 M€. Ihmettelimme, että Liikennevirasto on
esittänyt vain pohdiskelua siitä, miten se tehdään. Taitaa olla kuri niin kova,
että jokainen ajattelee oman virkansa säilymistä. Muistaakseni jo yli 10 vuotta
sitten annettiin ymmärtää, että LVM hoitaa julkisuuden ja viraston on syytä
keskittyä töihinsä. Asiasta lisää kahdessa erillisessä muistelee -tekstissä.
Seuraava
tapaaminen on 15.5.2014 kello 12.30 ja JN on vastuuhenkilö.
HJB
/ 9.4.2014
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti