keskiviikkona, marraskuuta 16, 2011

HJB MUISTELEE 52 / TARVESELVITYS 1972 / 3



HJB / 7.11.2011
Suunnittelujärjestelmä on kai aina ollut jonkinlainen aina kallion komitean työstä lähtien. Aikoinaan oli tavoitteena laatia tieohjelma 10 vuoden välein. Se laadittiinkin vuonna 1954 ja 1964. Tarveselvitys tähtäsi siihen, että vuonna 1974 sellainen taas tehdään.


Tarveselvityksen tarkoitus määriteltiin niin, että päätökset rahoituksesta ja tiepolitiikasta on pystyttävä tekemään tietoisena niiden seurauksista tulevaisuudessa. Kokonaisrahoituksen tarve voidaan määritellä vain, jos tiedetään rahoituksen ja liikennöitävyyden riippuvuus toisistaan. Tiepolitiikalla tarkoitettiin eri toimenpiteiden ja alueellisen rahoituksen painotusta. Tarveselvityksen perusteella oli tarkoitus määritellä myös määrärahojen jako alueittain.  Ajatus oli, että viisivuotisen toimenpideohjelman määrärahakehysten perusteet löytyvät tarveselvityksestä ja vuosibudjettien kehykset jatkorahoitustarpeesta ja toimenpideohjelmasta.


Lisäksi oli tavoitteena saada tietoa myös toimenpiteiden tarkemmasta kohdentamisesta tieosittain lyhyempiä ohjelmakausia varten. Tarveselvitystä 1972 pidettiin koeluonteisena ja sillä oli tarkoitus saada kehittämisideoita myöhempiä selvityksiä varten.


Toimintakaaviosta näkyy, että valtion ylimmät päättävät elimet haluttiin jo silloin mukaan sekä tiepolitiikan määrittelyyn että tieohjelman käsittelyyn. Tavoitteena oli pitkäjänteinen päätöksenteko. Sama asia on edelleen tavoitteena eli pitäisi löytää tavat, joilla päätöksenteko olisi sitovampaa ja siten varsinaisessa toteuttamisessa mahdollisuus taloudellisempaan toimintaan.


Tärkeimmän selvitettävän ryhmän muodostivat varsinaiset tienpitotoimenpiteet. Hallinto yms. pyrittiin selvittämään prosenttiperiaatteella. Lisäksi oli joukko erityisselvityksiä:
·         kansainväliset tiet
·         raskastieverkko
·         kelirikkorajoitukset
·         tilarajoitukset
·         rautateiden tasoristeykset
·         pysäköinti- ja levähdysalueet
·         nousukaistat
·         valaistus
·         yksityisteiden liittymäjärjestelyt

Liikenne-ennusteet, moottoritieohjelma, liikennöitävyysselvitykset ja vähän muutakin tehtiin keskitetysti TVH:ssa, mutta niihin tuli suhtautua kriittisesti ja tarvittaessa neuvotella korjaamisesta.

Jatkuu osassa 4 hyväksyttävän standardin kuvaamisella.

HJB / 16.11.2011

Ei kommentteja: