tiistaina, marraskuuta 08, 2011

HJB MUISTELEE 51 / TARVESELVITYS 1972 / 2



HJB / 3.11.2011

Osassa 1 jo muistelin oman käsitykseni tarveselvityksen laatimisen syistä. Tähän olen kopioinut ohjeista kohdan 1.1, koska siinä olevat asiat ovat vieläkin ihan ajankohtaisia. Väestörakenteen muutos olisi minusta nyt sellainen, joka olisi syytä erikseen mainita liikenteen kehittymisen alla. Väestörakenteen muutosta ei mielestäni nykyisinkään oteta riittävästi huomioon. Meitä ajelee kohta noin 40 % entisiä nuoria, joiden havainnointikyky on puutteellinen. Tosin korvaamme sitä varovaisuudella. Silti olisi syytä varautua hyvin selkeisiin liikenneratkaisuihin. Vuonna 1971 vielä odotettiin syntyvyyden säilyvän likimain ennallaan. 

Tarveselvitystä arvioitaessa pitää myös muistaa, että öljykriisin tuloa ei silloin vielä osattu ennustaa. Silloin ennustettiin, että öljy loppuu 30 vuoden päästä ja tämä ennuste siirtyi aina vuosittain vuoden eteenpäin. Skannatessa kaikista i-kirjaimista tuli l-kirjaimia, joten valheiden sana tarkoittaa sanaa vaiheiden, jos virheitä on tekstiin jäänyt.

Lainaus alkaa”
1.1. Taustatekijät
Tienpidon pitkäntähtäyksen suunnitteluun vaikuttavat toimintaolosuhteet muuttuvat toisaalta yleisten kehitysilmiöiden, esim. elintason nousun, liikenteeseen kohdistuvan kysynnän ja ajoneuvojen kehittymisen myötä, toisaalta erilaatuisen ohjaavan toiminnan, kuten a1uepolitiikan, yhdyskuntasuunnittelun ja liikennepolitiikan vaikutuksesta. Oleellisimmat toiminnansuunnittelun taustatekijät voidaan ryhmitellä esim. seuraavasti:

Liikenteen kehittyminen
 §  Liikennetarpeet
·         asutuksen ja tuotannon sijainti
·         kuljetustarpeen muodostuminen
·         muiden kuljetusmuotojen osuus
·         autonkäyttötavat
 §  Ajoneuvojen kehittyminen
 §  Palvelutasovaatimukset
·         liikenneturvallisuus
·         ajomukavuus
Tietekniikan kehittyminen
 §  Tienpitomenetelmät

 §  Rakenteet
 §  Materiaalit
 §  Koneet
Resurssien kehittyminen
§  Rahoitusmahdollisuudet
§  Henkilökunta, työvoima ja koneet
§  Materiaalien saantimahdollisuus
§  Tehokkuus
Lainsäädännön kehittyminen
§  Rahoitusvelvollisuuden jakautuminen
§  Tiestön laajuus
Muut rajoittavat tai velvoittavat tekijät
§  Ympäristön suojelu
§  Maanpuolustus
§  Kansainvälisen liikenteen merkitys
§  Tieyhteyksien perustarve

Taustatekijöiden luotettava ennustaminen on vaikeata puutteellisten tutkimusten sekä harkinnanvaraisten päätösten ja arvaamattomien tekijöiden vaikutuksen vuoksi. Pitkän tähtäyksen suunnittelun lähtökohtina käytettävät ennusteet on nykytilanteessa valittava ulkomaisten esimerkkien, soveltavien laskelmien ja tähän asti tapahtuneen kehityksen perusteella.

Ohjelmointijärjestelmään sisältyvä eri vaiheiden määräaikainen uudistaminen tekee mahdolliseksi ottaa huomioon kulloinkin käytettävissä olevat luotettavimmat ennusteet ja oikaista aiempien poikkeamien vaikutus. Eräänä päätavoitteena on alueiden ja toimenpideryhmien välinen vertailukelpoisuus, joka saavutetaan yhteneväisillä laskentaperusteilla käytetyissä ennusteissa mahdollisesti olevien epätarkkuuksien vaikutuksen ollessa vähäinen. 

Tarveselvityksen 1985 tulokset tulevat olemaan eräänä lähtökohtana taustatekijöiden selvittämiselle ja niiden kehittymistä ohjaavan toiminnan suunnittelulle.

”Lainaus päättyy tähän ja muistelu jatkuu osassa 3, jossa muistelen selvityksessä kuvattua suunnittelujärjestelmää.

HJB / 8.11.2011

Ei kommentteja: