lauantaina, elokuuta 31, 2013

HJB MUISTELEE 74 / TIETOKONEET JA TOIMISTOTYÖT 7



HJB / 31.8.2013



Edellä oli jo puhetta postikirjoista. Heti alussa sain ohjeen, että papereita ei saa repiä. Jos kirjeessä on sinistä mustetta, se on toimitettava arkistoon. Tosin meillä oli Espalla ihan omakin arkisto. Oli iso komero, johon säilytettäviä papereita vietiin. Minä sain melko aikaisin erään kaivosyhtiön kirjeen, jossa kerrottiin heidän avaavan eräälle paikkakunnalle lähiaikoina kaivoksen. Sen malmi kuljetetaan lähimmälle rikastamolle. Lisäksi toivottiin, että tieto pysyy salaisena, kunne he sen julkistavat. Minä otin pyynnön vakavasti ja raivasin omaan kaappiini tilan säilytettäville papereille. Vähitellen niitä alkoi olla niin paljon, että löytäminen tuotti hankaluuksia. Tämä johti ryhmittelyyn piireittäin. Ensin taisi olla vain kaprokit eli paperiarkki, jonka välissä paperit olivat. Myöhemmin järjestin joka piirille oman hyllyn. Kun jokin tie oli hoidettu, lähetin paperit arkistoon. Marjatta Berg kävikin aina välillä kysymässä, onko jokin muistio minun arkistossa. Oli tyytyväinen kun paperit löytyi nopeasti. Lopettaessani esikunnassa lähetin kaikki paperit hänelle. Hän oli tyytyväinen, paitsi epäili, että kun hän jää eläkkeelle, niin kaikki loppuu. Tarkastuksessa yritin aina välillä johtoa muistuttaa, että arkistointi on lakisääteistä ja tärkeää.



Lähtevät kirjeet olivat useimmiten osastonkirjeitä. Etenkin, jos ne sisälsivät päätöksen. Tiesuunnitteluosastolla näitä kirjeitä oli paljon. Muistan eräänä vuonna kirjoittaneeni kirjeen, jonka numero oli 13000 ja risat. Osastopäällikkö hyväksyi nämä kaikki. Lomilla asioita hoiti apulaisosastopäällikkö. Väin Skogström niitä nimiä kirjoitteli. Meidän valmistelijoiden piti olla aina valmiina tapaamiseen, jos hänellä oli kysyttävää. Hän nimittäin perehtyi noihin 13000 asiaan perusteellisesti. Hänen aikataulunsa oli sen tyyppinen, että kutsut tulivat työajan rajapinnoissa eli kello 8.00, kello 11.15, kello 12.30 tai kello 16.00. Liukuvaa työaikaa ei ollut, joten ainakin silloin, kun jokin paperi oli hänellä, piti työaikojan kanssa olla tarkkana. Muistan tapauksen, jossa POP oli lähdössä Lappiin hiihtolomalle. Juna lähti kai noin kello 17.00, joten hän lähti etuajassa hakemaan matkatavaroitaan. Eikö juuri silloin tullut kutsu VS:n luo. Vastasin POP:n olevan nyt käymässä jossain, mutta yritän selvittää asian. Niinpä soitin POP:n vuokranantajalle ja käskin POP:n tulla välittömästi työpaikalle. Sieltä hän sitten saapui suksien kanssa ja kävi hoitamassa asian.



Toimistosta kirjeet lähtivät omana sarjanaan. Siihen kuului ne päätökset, joihin yksiköllä oli valtuus sekä lausunnot erilaisista asioista. Toimistolla ei ollut varsinaista päätäntävaltaa kovinkaan paljon, joten meillä taisi riittää koko vuodelle noin 100–200 kirjettä. Sitten olivat vielä sisäiset lausuntopyynnöt, muistiot ja muut epäviralliset kirjeet. Näistä käytettiin nimitystä 0-kirjeet eli ne numeroitiin omaan sarjaansa (0/Ttö-15). Näitä kirjeitä oli sitten taas enemmän. Aikanaan päätettiin rationalisoida ja tuo 0-kirjejärjestelmä lakkauttaa. Se johti siihen, että vastaavat paperit lähtivät vain asiamerkinnällä ja allekirjoituksella, joka usein oli vain puumerkki.



Huomasin aika pian, että järjestelmä aiheutti saajalle ongelman. Kun he vastasivat ko. kirjeeseen, joutuivat he viittauksen tekemään mitä erilaisimmin keinoin. Niistä näkyi, että miettimiseen oli käytetty aikaa. Minäpä otin käyttöön omissa kirjeissäni ihan oman numerosarjan (HJB-15). Tämä helpotti vastaanottajan työtä. Takaisin päin alkoi tulla kirjeitä, joissa oli viittaus tuohon omaan numerooni. Vastauksia tuli muualtakin kuin vastaanottajalta, joten numerointi helpotti myös minun työtäni. Kun oli tietokone jo silloin olemassa, niin tietenkin minulla oli rekisterikin olemassa. Vuoden lopussa voi numeroista päätellä, paljonko olin kirjeitä kirjoittanut. Yleensä niitä oli vähän päälle 200 omalla numerolla ja sitten ne viralliset paperit vielä yksikön numerolla. Niitä taisin kirjoitella noin 100–150 vuosittain. Eli lähes neljäsataa kirjettä vuosittain. Se on noin 2 joka työpäivä. Eivätkä ne olleet mitään lomakkeita, vaan jokainen kirje oli uniikki, usein vielä monisivuinen. Tosin sisältö saattoi olla kaavamainen. esimerkiksi tien parannushankkeista kirjoitin yleensä ensin tarpeen kuvauksen teknisin tiedoin. Sitten vertasin sitä koko maan tietoihin. Esimerkiksi sorateiden päällystämistä koskevissa aloitteissa saatoin vain lyhyesti todeta, että maassa on 20000 vilkkaammin liikennöityä soratietä ja niitä päällystetään vuosittain noin 100 km. Lopuksi vielä maininta siitä, miten hanke sijoittuu ohjelmiin tai tavoitteisiin.

HJB / 31.8.2013

Ei kommentteja: