maanantaina, elokuuta 19, 2013

HJB MUISTELEE 73 / TIETOKONEET JA TOIMISTOTYÖT 6




HJB / 6.8.2013

Tulikohan jo kerran muisteltua? No, eipä sitä taida kukaan muistaa? Toisaalta tuttuja asioitahan nämä ovat muutenkin.

Vielä 1970-luvulla byrokratia valtiolla oli melkoista. Siksi toimistohenkilökuntaakin tarvittiin paljon.

Otetaan vaikkapa tuleva posti. Enhän minä paljon asian kanssa joutunut tekemisiin, mutta jotain kuitenkin. Tavoitteena oli, että jokaisen saapuneen postin reitti ja paikka pystyttiin seuraamaan. Aivan kuten nykyisin postipaketitkin. Taloon tullut posti avattiin ja kirjattiin saapuneeksi. Katsottiin kenelle asia kuuluu ja kirjattiin lähtevien listaa ja kenelle se oli toimitettu. Toimistossa samat asiat tehtiin uudestaan. Taisi olla vielä luonnoskirja ja varsinainen postikirja erikseen, jotta päällikkö ei päässyt postia hukkaamaan. Sama tapahtui myös lähtevälle postille. Mutta niinpä tiedettiin kenellä paperit ovat.

Erityisen tärkeitä olivat ns. viralliset asiakirjat, kuten Eduskunnan kyselyt. Yksi kysely jäi kerran kesälomien aikana vastaamatta. Sehän oli melkein valtiopetokseen verrattava juttu. LVM:ssä todettiin kysely lähetetyksi hallitusneuvos KP:lle. Hän väitti, ettei ole sitä koskaan saanut. Näin asia varmaan olikin, koska meillä oli sopimus, että hän soittaa välittömästi minulle ja minä nauhoitan puhelun. Minulla ei ollut mitään havaintoa kyselystä. Oikeuskanslerillehan se asia meni. KP vastasi heti, että mitä tätä enempää selvittelemään, koska ei siitä ole kuitenkaan mitään hyötyä. Sovitaan, että hän on paperin hukannut. Hän sai oikeuskanslerilta varoituksen virkavirheestä.

Lähtevissä kirjeissä oli myös melkoinen byrokratia. Ensin valmistelija kirjoitti käsin luonnoksen. Sen jälkeen yksikön konekirjoittaja kirjoitti siitä luonnoksen, joka vietiin päällikön käsittelyyn. Kun hän oli laittanut pilkut kohdalleen, kirjoitettiin konsepti uudelleen ja päällikkö allekirjoitti sen. Nyt paperi lähti osastopäällikölle, joka teki korjauksensa ja paperi palasi uudelleen kirjoitettavaksi. Tämän jälkeen molemmat pomot laittoivat konseptiin puumerkkinsä ja paperi lähti keskitettyyn konekirjoittamoon puhtaaksi kirjoitettavaksi. Sen jälkeen se palasi pomoille allekirjoitusta varten. Nyt paperi oli valmis lähtemään postitettavaksi. Jos jakelu oli suuri, se piti kirjoittaa vielä erikseen vahalle, jonka avulla se monistettiin.

Kun 1970-luvulla tuli kopiokoneet, toimistohenkilöiden työt muuttuivat. Osa otti sen kannan, että hänelle eivät kopiointityöt kuulu. Niitä varten pitää palkata uudet henkilöt. Usealta ammattiryhmältä katsoi työt. Jos ei ollut valmis muutoksiin, sai pyöritellä peukaloitaan. Kun huoneeni oli kopiokoneen vieressä, niin enpä minä viitsinyt montaa kertaa anella kopioiden ottoa, vaan aloin ottaa ne itse. Eihän se isopalkkaisen työtä ollut, mutta toisaalta siinä tuli vähän käveltyä ja pidettyä taukoa. Ei aika ihan hukkaan mennyt. Ensimmäisenä kärsivät toimistoapulaiset ja heti perään konekirjoittajat. Myöhemmin tietokoneiden tullessa myös piirtäjien työt vähenivät ihan olennaisesti. Koneellahan sai kaikenlaiset kaaviot helposti.

ATK:n tullessa saattoi taas tilastot ja taulukot siirtää helpommin toimistohenkilöille. Riitti, kun itse varmisti niiden laadun. Tunnolliset henkilöthän asiansa osasivat, joten riitti oikeastaan logiikan tarkistus. Käsin tehdessä tuon usein pystyi tekemään ns. nurkkasumma tarkistuksella, mutta konehan sen hoiti, joten menetelmä ei enää toiminut. Piti kehitellä uudet menetelmät. Muistan myöhemmältä ajalta tapauksen, jossa sain sähköpostilla tuotannolta talouden toteutumataulukot. Ne olivat kooltaan noin 50x50 solua. Lisäksi taulukkoja oli joka piiristä ja vielä summat erikseen eli noin 12 taulukkoa. Valtava määrä tietoa eli noin 30000 solua. Mahtoivat tuotannossa ihmetellä, kun vastasin 5 minuutissa, että Ö-piirin taulukossa on solussa K52 virheellinen tieto ja lisäksi Y-piiri on muuttanut taulukon kaavoja. Siksi lopputulos on totaalisesti pielessä eikä koko maan tiedoilla ole mitään käyttöä. kaikkea sitä oppii, kun harjoittelee.

HJB / 19.8.2013

Ei kommentteja: