Paikka:
Ravintola Virgin Oil, vastuuhenkilö JN
Aika:
6.9.2012 klo 12.30
Läsnä:
JPOS, MLe, TeuP, MP, OK, JN ja HJB
Oli
jälleen öljymiehen JR:n, sorry JN:n vuoro varata paikka. Hän oli valinnut
kuuluisan öljypaikan. Me muistimme melkein kaikki paikan opiskeluajaltamme.
Tosin se oli silloin nimeltään BioBio ja ovella luki, että porilaisten tuominen
sisään on kielletty. Pihallahan oli silloin kuuluisa perunatori. Erityisesti
raumalaisia tuo kyltti miellytti.
Yksi
ryhmästämme oli jotenkin löytänyt parempaa tekemistä samalle ajalle, joten
meitä oli paikalla vain 7. Meidän ikäluokkamme harvenee. Edellisen tapaamisen
jälkeen oli lehdessä, että ystävämme Sven-Åke Blomberg oli myös poistunut. Muistamme
hänet. Sven-Åke opiskeli Loviisassa samaan aikaan kuin minä, tosin eri
koulussa. Hän oli kämppikseni Lasse Mårtenssonin (ei muusikko) luokkatoveri.
Me
totesimme entistä pääjohtajaamme (LW) lainaten, että sodatkin käydään niillä
joukoilla, joita on käytettävissä. Kesän
aikana JPOS oli tavannut entisen työtoverin TVH:sta, mutta nimen muistamisen
kanssa on tässä iässä joskus vaikeuksia. Hän oli noin puoli tuntia joutunut
muistelemaan, ennekuin nimi palautui mieleen. Oli Maija Peltomaa lähettänyt
kuitenkin meille terveisiä. Onhan näitä tapauksia, jossa kaupassa on pitänyt
vaimolle esitellä entinen työtoveri, mutta esittelepä siinä, kun ei tule nimi
mieleen. Kiusallinen tilanne.
JPOS
oli taas saanut isoja muikkuja. Näytti myös valokuvia, mutta minusta niissä oli
haukia. Kalamiesten jutut ovat kalamiesten juttuja. JPOS kehui myös Visulahden
Shelliä ruokapaikkana. Oli kuulemma usein syönyt aurajuustopihvin. Simpukoissa,
ABC:llä ja Motoresteissä taitaa olla kyllä valtakunnalliset ruokalistat? Rekkamiehet
valittavat, että vaihtelua on vähän. Onhan listalla monta nimeä, mutta kyllä ne
pihvit kuitenkin ovat nimestä huolimatta melko saman makuisia. Karsintakursseilta
muistan, että TKK:n Pikkulassa oli kuukauden ajan joka päivä eriniminen pihvi,
mutta jauhelihapihvi se minusta oli.
Lahdentie
on nyt sitten valtion omaisuutta. Julkisuudessa on paljon keskusteltu siitä,
oliko tuo yksityisrahoituksella toteuttaminen järkevää. Nelostie Oy:lle hanke
oli kannattava. Tj. kehui osaavaa johtoa. Hehän saivat Juhani Ilmosen Uudenmaan
piiristä. Jussi sen olisi vetänyt valtion omanakin työnä. Olimme lähes
yksimielisiä siitä, että tie olisi ehkä vieläkin rakentamatta, jos siihen ei
olisi käytetty yksityisrahoitusmallia. Jos se olisi rakennettu valtion omalla
rahoituksella, niin olisiko valtionvelka ylittänyt sen 60 % BKT:stä ja emme
olisi päässeet euroon? Eli kyllä meilläkin osattiin piilotella velkoja eikä vain
Kreikassa. Itse olen sitä mieltä, että hanke nopeutui sen vuoksi, että yksityisen
ei tarvinnut kilpailuttaa töitä valtion hankintalain tapaan. Ilmosella oli
mahdollisuus illalla sopia urakoitsijan kanssa, että aloittaako tuon sillan
teon huomenna tähän hintaan? Ja työhän alkoi. Tie valmistui vuotta ennakoitua
aikaisemmin ja siksi tulorahoituskin alkoi aikaisemmin ja oli vuoden pidempi. Lisäksi
liikennemäärät kasvoivat heti maksimituoton rajaan, joten sekin toi rakentajalle
tuloja. Varmaan oli kannattava hanke.
Kreikastakin
oli taas puhetta. Meistä kukaan ei muistanut, että joskus olisi kerrottu
Kreikan tehneen jotakin taloutensa korjaamiseksi. Uutiset on aina otsikoitu,
että hallitus on sopinut toimenpiteistä. Pessimistisimmät olivat sitä mieltä,
että ei Kreikka aio käytännössä mitään tehdäkkään. Aikanaan vain todetaan, että
”emme maksa velkoja”. Voisi media joksu kertoa, mitä on todella tehty eikä vain
mitä on sovittu.
JN
oli käynyt Unkarissa pullottamassa viiniviljelmänsä viime vuoden sadon. Tämän
vuoden sato ei taida vielä olla käymässä. Oli myös rakentanut ranchille
suomalaisen saunan. Ei ollut kuitenkaan rakentanut kuparilauteita, kuten sotakorvauslaivojen
saunaan aikoinaan vaadittiin. Tarvikkeet olivat kulkeneet unkarilaisten
työmiesten pakettiautossa paluukuormana edullisesti. Opiskeluaikana olimme
unkarissa katselleet, että tilaamalla viisi pulloa viiniä pääsi edullisempaan
hintaan kuin tilaamalla yhden kerrallaan. Vasta laskua maksaessa selvisi, että puttones
ei tarkoitakaan pulloa, vaan viinin laatua. JN meitä opasti, että puttones tarkoittaa,
montako repullista parempaa rypälettä on viiniin käytetty. Mitä enemmän on
puttoneita, sitä enemmän on jalompia rypäleitä. Saimme oppitunnin viininvalmistuksesta
muutenkin. Viinin käyminen tapetaan rikillä. Nyt rikin hinta varmaan laskee,
kun laivojen on poistettava rikki polttoaineestaan. Toivottavasti vastaavasti
viinin hinta laskee? Ei se silloin niin huono juttu ole.
Professori
Asko Korpela oli OK:n tuttuja. Hän oli opettamassa meille kansantalouden
sidonnaisuuksia 1990-luvulla. Silloinkin oli lama-aika. Hän näki silloin
ratkaisuna kotimaisen kysynnän lisäämisen. Näytti sen vaikutuksen oikein
kehittämällään tietokoneohjelmalla. Insinöörinä piti varmistaa häneltä, mitä se
käytännössä tarkoittaa eli kysyin että kotiin mennessä tavarat kaatopaikalle ja
uutta ostamaan? Juuri sitä, oli hänen vastauksensa.
Esko
Seppänen on kirjoittanut kirjan, jossa käsitellään mm. maailman johtavien
talousihmisten sidonnaisuuksia. Niitä on kuulemma yllättävän paljon ja piiri on
kovin pieni. On kuulemma paljon juutalaisia joukossa. Oli JPOS ollut kylmäkkönä kirjan
julkistamistilaisuudessa.
Seuraava
tapaaminen on 4.10.2012 ja vastuuhenkilönä on MLe.
Tähän
perään lisään mainoksen, vuodelta 1956, joka löytyi vanhojen papereiden
joukosta. Eli silloin julkaistiin Mitä-Missä-Milloin-Autokirja. Kirjaa
päivitettiin myöhemmin. Mainoksessa oli hyviä ohjeita autoilijoille. Eivät ole pahitteeksi
nykyisinkään, vaikka aika ja autot ovat paljon muuttuneet. Kirjoittelin joskus
aikaisemmin tuon ajan automatkailusta, miten matka Kuusamoon kesti lähes 10
päivää ja keskinopeus oli vain noin 40 km tunnissa. Ohessa ovat mainoksen
molemmat puolet.
HJB
/ 7.9.2012
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti