HJB / 28.9.2012
Hankkeiden perustelut ovat tärkeitä. Ainakin teoriassa
niiden perusteella pitäisi päättää, onko hanke hyvä vai huono. Hallintomenettelylaissa
oli joskus -muistaakseni 14§ - jossa todettiin, että asiasta joka vaikuttaa
muihin asioihin, ei saa päättää erikseen. Käytännössä kaikki vaikuttaa
kaikkeen, joten oikeastaan mitään ei saisi päättää yksinään. Jotenkin asiat on
kuitenkin pilkottava, koska kaikki ei voi olla avoinna samaan aikaan. Tiehankkeissakin
oli tilanne se, että jos rahaa annettiin johonkin, niin se ei ollut
käytettävissä muualla eli näin päätös kytkeytyi koko tienpitoon.
Tienpidon toimenpideohjelmassa hankkeita vertailtiin, joten
siellä piti olla myös perustelut. Siksi jo heti alkuvuosina olivat erikseen hankesivut
ja sitten toteuttamisohjelmassa rahoitus. IP taisi olla ensimmäinen, jolla
heräsi ajatus, että tehdään hankekortit. Piirtäjämme SS sitten leikkasikin
TPO:sta hanketiedot vuosittain ja liimasi ne korteille. Näin syntyi ensimmäinen
hankekortisto. Minulla oli pitkään nämä kortistot tallella, mutta en minäkään
voi kaikkea säilyttää.
Minä jouduin asiaa miettimään elokuussa 1987, kun sain yllättäen muistaakseni perjantai-iltana budjettiriihestä käskyn kirjoittaa
kaikista TVH:n esitykseen sisältyvistä hankkeista uudet täydellisemmät perustelut.
Aikaa sain maanantaiaamuun. Eikä hankkeitakaan ollut kuin noin 50 kappaletta.
Puhtaaksi kirjoittajaa en halunnut vaivata, joten päätin tehdä tekstit
tekstaamalla tai paremminkin tikkukirjaimin. Ajattelin, että kyllä Mikko osaa sitäkin lukea. Laskin, että
minulla on aikaa noin 20 minuuttia per hanke. Johtopäätös oli, että annettu
aika ei riitä, jos kirjoitan jokaisen hankkeen erikseen. Niinpä päätin tehdä
A4:lle pohjan, jossa on kaikki yhteiset tiedot. Siitä otan kopioita, joihin
täydennän hankekohtaiset tiedot, kuten nykytilan tiedot ja mitä aiotaan tehdä.
Loppuun sitten sanallisesti jotain, jos on. Tästä syntyi uusi ”hankekorttien
äiti”. Lauantai- ja sunnuntaipäivä siinä meni. Syömään en ehtinyt, joten
minulla oli eväät kotoa. Tiedot lähti faksilla sunnuntaina hyvissä ajoin
LVM:ään.
Erityisesti mieleeni jäi Sysmästä Heinolaan päin johtavan
tien perustelut. TVH oli hanketta budjettiin esittänyt, mutta se oli jossakin
vaiheessa karsittu pois. Olin lomallani liikkunut siellä päin ja todennut itse
tien kunnon huonoksi. Mikkelin piirillähän ei ollut tapan kunnostaa öljysorateitä,
vaan tien annettiin kulua loppuun ja sitten päällystää asfaltilla, kun
liikennemääräkin sitä edellytti. Tien päällyste oli siis totaalisesti hajonnut.
Minusta hanke oli ehdottomasti saatava seuraavan vuoden budjettiin. Taisi
pinnakin olla vähän kireällä pyhätöistä, joten käytin aika vapaamuotoista
kieltä. Oletin tekstien jäävän vain Mikon käyttöön. Sysmän tiestä kirjoitin,
että tie on tolkuttoman huonossa kunnossa ja päällyste totaalisesti hajonnut. Tie
muistuttaa salakkaverkkoa, jossa on ämpärin kokoisia reikiä.
Muistaakseni kuvaa klikkaamalla sen saa suuremmaksi.

Muistaakseni kuvaa klikkaamalla sen saa suuremmaksi.
Minulle oli yllätys, kun kuulin myöhemmin, että kaikki
perusteluni oli jaettu koko hallitukselle. Mutta tehosivat. Sysmän tiekin sai
rahansa, vaikka se jo välillä oli karsittu pois eikä tainnut olla kenenkään
ministerin nimikkohanke.
Budjetit oli perinteisesti laadittu alhaalta ylöspäin eli
ensin hankkeet tekivät omat esityksensä piirille ja sitten piiri TVH:lle. Jokainen
porras mietti asioita hartaasti ja teki paljon työtä. Minua tuo työmäärä
häiritsi, koska kaikki meni kuitenkin syksyllä työohjelmaa tehtäessä uusiksi. Lisäksi
piirit olivat juuri laatineet TPO:n, jossa oli kaikki tarpeellinen tieto. Niinpä
päätin tehdä viimeisen budjettini vuodelle 1991 mahdollisimman vähällä työllä
eli tein sen kokonaan itse TPO:n tiedoilla. Valmiin ehdotukseni lähetin
piireille tarkistettavaksi ja lähetekirjeessä mainitsin ne asiat, jotka budjetissa
ovat sitovia eli käytännössä hankkeiden nimet ja toteutuneet tiedot sekä piirin
kokonaisrahoitus. Käytännössä piirin piti vain katsoa, että tiedot ovat oikein
ja haluavatko he sinne jonkin uuden hankkeen.
Piirit eivät tykänneet menettelystä lainkaan. Heiltä oltiin
viemässä budjettivaltaa. Taisi jotkut valittaa jopa pääjohtajalle. Käytännössä
he kuitenkin totesivat että hyvä esitys. Ei heillä ole juurikaan muutettavaa. Eli
TVH:n ehdotus syntyi varsin vähäisellä työmäärällä, mutta taas nappulat tekivät
väärällä tavalla.
TMAE:n kirjoitin silloin itse kokonaan AMIPRO:lla. Korjauksia
oli minun helppo tehdä. Tosin kaikki summatiedot piti laskea uudestaan, koska
kyse oli tekstitiedostosta. Virpi Heikkinen tallensi sitten kaikki uudestaan
VM:n tietokantaan, jossa oli myös laskentaosuus. Saattoi olla, että Virpi
pystyi muuntamaan minun tekstini VM:n kantaan niin, ettei ihan kaikkea
tarvinnut kirjoittaa uudestaan. Se VM:n kanta oli sen verran osaamista vaativa,
että minä en pystynyt siihen suoraan kirjoittamaan.
Vuonna 1990 meillä oli myös jo värikopiokone. Yhden A4:n
hinta oli noin 10 mk eli 20-kertainen mustavalkoiseen verrattuna. Siksi koko
budjettia ei monistettu värillisenä, mutta kansilehti päätettiin tehdä kelta-punaisena.
Eli oli hyvin vaatimaton, mutta vaikutti hienolta, kun olimme tottuneet
musta-valkoiseen. Mieleeni jäi myös se, että APi halusi antaa näytekappaleen
myös virolaisille vieraille budjetistamme. Minä sain APi:n ylipuhuttua, kun
muistutin, että budjetti on erittäin salainen ja salaisen asiakirjan
luovuttamisesta vieraan valtion edustajalle saa syytteen vakoilusta ja maanpetoksesta.
Muistaakseni Matts Dumell sai myöhemmin tuomion antaessaan jonkin kirjan, joka
oli kirjakauppamyynnissä. Ehkä siihen liittyi jotain muutakin?
Nykyisin budjetit ovat julkisia likimain heti, joten niistä
voidaan käydä keskustelua jo ennen hallituksen esitystä. Hyvä niin. Sen sijaan
budjettiin on tullut uusia ongelmia, jotka vaativat sekä osaamista että
tarkkuutta. Hankkeille annetaan toteuttamisvaltuuksia, joiden kanssa näyttää
syntyvän vaikeuksia. VTV teki viime vuonna tarkastuksen ja melkein jokaisen
hankkeen kanssa oli jotain ongelmia. Kyse kun ei ole pelkästään
kokonaissummasta. Erityisen vaikeaa oli vuosittaisten valtuuksien
täsmäyttämisessä ja jääneen osuuden siirtämisessä myöhemmäksi. Budjettikirjaa tehtäessähän
ei kuluvan vuoden toteutuma ole vielä tiedossa. Onneksi asia ei minua enää
vaivaa.
HJB / 28.9.2012
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti