Paikka:
Ravintola Allotria, vastuuhenkilö MLe
Aika:
4.10.2012 klo 12.30
Läsnä:
MLe, TeuP, JN ja HJB
Tapaaminen
oli nyt ensimmäistä kertaa aidosti Pitkänsillan toisella puolella. Pitkänsillan
ylittäminen on perinteisesti ollut joillekin vaikeaa. Eikö Presidentti Kekkonenkin
ehtinyt olla virassa lähes 20 vuotta, ennen kuin ylitti sillan? Olemmehan
toisin pari kertaa aikaisemmin olleet pohjoisosissa eli ravintola Helsingessä
ja hotelli Parkissa, mutta ehkä niitä ei lasketa, kun niihin pääsee kulkemaan
Hakamäen tien kautta.
Allotria
on ravintolana entisen elokuvateatterin eteisaulassa Hämeentien ja Mäkelänkadun
kulmassa. Elokuvateatterin tiloissa näyttää toimivan musiikkiteatteri Kapsäkki.
Allotria vaikutti olevan suosittu lounaspaikka. Hernekeitto oli hyvää, mutta pannarit
olivat jo ehtineet meidän syödessä jäähtyä ja kovettua. Läskisoosista puuttui
ruisjauhot, mutta kyllä se minusta hyvää oli.
Kesän
aikana meidät jätti ainakin kaksi entistä työtoveria. Me muistamme Jukka
Isotaloa ja Seppo Saarelaa. Muistokirjoitukset löytyvät HS:n Internet-sivuilta.
Vieraaksemme
olimme saaneet entisen työtoverimme Pekka Rytilän. Hän oli tiestötoimistossa jo
sitä perustamassa ja taisi sieltä siirtyä sitten korkeakoululle 1960-luvun
lopulla. Hänhän oli jo aikaisemmin toiminut siellä assistettinä ja valvonut mm.
minun diplomityöni. Pekka on aina ollut hyvin edistyksellinen ja tulevaisuuteen
suuntautunut. Ellen ihan väärin muista, hän oli jonkin aikaa myös Liberaalisen
kansanpuolueen puheenjohtaja. Hän kirjoitti 1980-luvulla kolumneja mm. Rakennuslehteen.
Näissä hän siteerasi muiden tutkimuksia ja esitti omia ajatuksiaan. Muistan
yhden kolumnin, jossa jo otsikko kertoi lähes kaiken. ”Tehokkaassa yksikössä on
leppoisa henki.” Nythän tästä työntekijöiden hyvinvoinnin vaikutuksesta
työtehoon keskustelevat jo muutkin. Kolumnia seuraavana päivänä Pekka vieraili
Pasilassa ja sattui ohittamaan kahviporukkamme juuri kun joku oli kertonut
jutun, joka aiheutti ihan ”selkäkeikkanaurut”. Pitihän se Pekalta kysyä, että
emmekö me olekin tehokkaita?
Jo
matkalla minut pysäytti mieshenkilö keskelle Mäkelänkatua. Hän sanoi minun
muistuttava isäänsä. En tunnustanut, mutta lisäsin kyllä, että taidan olla
nuorempi? Olihan se kieltämättä kuin olisi peiliin katsonut. Hänen isänsä oli
ollut Santahaminassa everstinä. Ei keskellä katua voinut pidempään keskustella,
kun valotkin olivat autoille vaihtumassa.
Kävelin
Vallilan kirjaston ohi ja sain siitä aiheen keskustella puurakentamisesta. Kirjastohan
on lautaverhoiltu ja hyvin vaaleaksi maalattu. Olikohan naulauksessa käytetty
vääriä nauloja, koska näytti siltä, että naulankannat ovat ruostuneet ja
värjänneet seinää. Lisäksi laudan jatkoskohdat irvistivät melko pahasti.
Saattaa jopa vesi päästä seinärakenteisiin. Maalipinta oli paikoittain lohkeillut
ja muilta osin pilkullinen. Olisiko homeessa? En muuten ole juuri koskaan tavannut
hyväkuntoista, kahta vuotta vanhempaa, vaaleaksi maalattua lauta-aitaa. Puupinta
vaatii säännöllistä hoitoa.
Asun
itse yksikerroksisessa talossa, jossa runko on puusta. Runko elää jatkuvasti.
Talvisin kuuluu pauketta ja kolme - neljä kertaa vuodessa saa säätää lukkojen
kielet. Miten mahtaa asiat lutviutua puurakenteisissa kerrostaloissa? Eivätkö
ne elä samalla tavalla? Muistan käyneeni Tanhuniityssä aikoinaan katsomassa ”ruotsalaisia”
puurakenteisia kaksikerroksisia rivitaloja. Näytössä oli väkeä kohtuullisen paljon.
Tuli toisesta kerroksesta kiire alas, kun rakennus minusta huojui ja natisi. Eli
jäi ostamatta. Puiset kerrostalot rakennetaan kuulemma liimapuupalkeista, jotka
eivät elä samalla tavalla kuin luonnon puu. Kauankohan liimat kestävät? Meillä Schaumanin
liimatut tammiviiluovet irvistivät jo lopputarkastuksessa.
Reilu
vuosi sitten tapasimme Pentti Muroleen. Hän oli jo silloin kirjoittanut kirjan
menneiden vuosien yhdyskuntasuunnittelusta. Tosin se oli vielä
oikovedosvaiheessa. Nyt se on valmis. Siinä on oiva toivomus joulupukille.
Pekka tiesi tosin kertoa, että kustantajilla on nykyisin tapana odotella, kunnes
tilauksia kertyy noin 2000 ja sitten vasta painetaan. Taas on yksi muna vai
kana tilanne?
Tässä
välissä voin kiittää Pekkaa tilaisuuden päätteeksi saamastamme kirjasta ”Kaiken
maailman moottoritie”. Se on erillispainos Tie- ja liikennelehdessä
julkaistuista Pekan kirjoittamista artikkeleista. Kirjaa (noin 60 A4-sivua) voi
tilata Suomen Tieyhdistyksestä. Sekin on oivaa luettavaa tiealan ihmisille.
Tässä
iässä pitää aina vaihtaa muutama sana sukututkimuksesta. Pekkakin oli ollut perustamassa
sukuseuraa. Meille oli uutta tietoa, että ryti on ruoko, oikeastaan järviruoko.
Nytpä tiedämme senkin. Sukututkimushan on harrastus, joka ei koskaan lopu eikä
siihen ole koskaan riittävästi aikaa. Tosin asia näyttää kiinnostavan vain
eläkeläisiä. Se on vahinko, koska vähän aikaisemmin heräämällä olisi oiva tilaisuus
haastatella omia vanhempiaan ja saada arvokasta tietoa omista juuristaan. Pohjalaisista
osa on tummaa ja tulista porukkaa. Heräsi epäilys, että on kasakoista jäänyt
geenejä? Saman huomasin itsekin katsellessa kirkonkirjoja 1800-luvun alusta.
Sotaväen liikkuessa alueella aviottomien ja isättömien lasten määrät näyttivät
kasvavan.
Liikenneministeri
Kyllönen on ottanut emännän ottein ohjat käsiinsä. Hän palautti mm Turku - Pori-tien
suunnitelmat, koska ne eivät vastaa ministerin ohjeita. Ministeri odottaa
samanlaisia säästöjä kuin Lahti – Kouvola välillä saatiin, kun hanke
suunniteltiin uudestaan. Siellähän luovuttiin eritasoliittymistä ja pääosin
rinnakkaisteistä. Hinta putosi, mutta turvattomuus kasvaa eli ihmisiä kuolee ja
kapasiteetti jää murto-osaan eli on erittäin paljon lyhytjännitteisempi. Isot
investoinnit jäävät odottamaan vuoroaan. Eli ratkaisu ei välttämättä ole
taloudellinen? Köyhällähän ei siihen ole varaa. Vt. 8 siis suunnitellaan
uudestaan. Se merkitsee myös ympäristövaikutusten uudelleen arviointia ja sitä
kautta varmaa valituskierrettä. Tielle myönnetyt rahat voidaan siis jo huoletta
osoittaa muuhun käyttöön, sillä hanke siirtyy ainakin 5 vuotta.
Valituskierteestä
tuli mieleen myös Billnäsin ruukin asunnot, joista kunta ja yrittäjä ovat
sopineet kaupat. Asukkaat ovat toista mieltä kaupasta ja aikovat valittaa. Jos
valitukset viedään loppuun asti, niin aikaa kuluu varmaan muutama vuosi. Sinä
aikana rakennusten kunnosta ei huolehdi kukaan. Sen jälkeen varmaan yrittäjän
kiinnostuskin loppuu ja talot ovat purkukunnossa? Harmi. Menetetään hienot
rakennukset.
Kyllönen
kehuu insinöörejä mutta jotenkin jää kuitenkin käsitys, että hän eri arvosta
heitä? LVM:ssä on perustettu ”Uuden liikennepolitiikan klubi”. Toimeksiannon 7 tehtäväkohtaa
voisi lyhentää ehkä muotoon ”tukea ja edistää uutta liikennepolitiikkaa”. Jäseniä klubiin on valittu noin 50.
Liikennevirastosta näyttää olevan Juhani Tervala. Yhtenä sihteerinä on Mervi
Karhula. Epäiltiin, että ryhmässä ei ole kuin pari insinööriä, mutta on siellä kuitenkin
enemmän kuin viisi. Titteleitä ja koulutusta kun toimeksiannossa ei ole
mainittu. Kyllönen tuntuu noudattava puoluetoverinsa Veikko Saarron ajatuksia,
että tiet on nyt rakennettu. tarvitaan vain vähän siistimistä ja kevyen liikenteen
väliä. Epäilimme, että ministeri on löytänyt Saarron paperit lähes 40 vuoden
takaa. Silloinhan oli ns. öljykriisi ja uskottiin kehityksen loppuvan siihen. Ei loppunut eikä lopu tulevaisuudessakaan.
Mitä
vähemmän kokkeja, sitä parempi soppa, sanoo vanha sananlasku. Näyttää siltä,
että muistiinpanoja keskusteluista tuli noin kolminkertainen määrä, joten ehkä
nämä muistelut pitää jakaa useampaan osaan. Voi tietenkin olla, että asioita
kuulikin paremmin, kun meitä oli vähemmän. Toisaalta meillä oli keskustelua
herättävä ja ylläpitävä vieras.
HJB
/ 5.10.2012 JATKUU
MYÖHEMMIN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti