lauantaina, lokakuuta 06, 2012

Tapaaminen nro 69 / 4.10.2012 / raportti 2 eli jatkuu



Paikka: Ravintola Allotria, vastuuhenkilö MLe
Aika: 4.10.2012 klo 12.30
Läsnä: MLe, TeuP, JN ja HJB

Älyliikenne on vasta alkutekijöissä. Navigaattori jo toimii, vaikka joskus antaakin yllättäviä ohjeita. Reittiopas on hyvä esimerkki älyliikenteestä. On niitä jotakin muitakin. Koskahan saamme nähdä tilanteen, jossa ruuhkautuville pääteille varataan netistä liikkumisaika? Nythän tilannetta on ratkottu minimoimalla kaistamäärää sopivissa kohdissa. Esim. Manskua pääsee Tampereen suuntaan Tullinpuomin kohdalla vain yhtä kaistaa pitkin. Vastaavasti keskustaan päin tuo yhdenkaista kohta on Reijolankadun risteyksessä. Rautatieasemalta ei kai ole mitään asiaa Kauppatorin suuntaan tai Kaartin kaupunginosaan, koska yhteys taitaa olla nykyisin vain Liisankadun tai Hietalahden kautta?

Liikenteen evoluutiosta keskusteltiin myös. Epäiltiin, että evoluutio sanaa käyttävät ei osaa sanoa R:ää? Joka tapauksessa liikenteen ratkaisutkin ovat pitkäjänteisiä. Aina eivät suunnitelamat kuitenkaan toteudu. Tulee jokin ulkopuolinen voima, jota ei osattu ottaa huomioon. Tai oppositio, joka vastustaa aina ja kaikkea eli lyö kapuloita rattaisiin maksoi mitä maksoi. Mutta silti pitää ihmetellä, miksi joudutaan purkamaan hyväkuntoisia rakenteita, kun toteutetaan toista vaihetta. Esimerkiksi Porvoo – Koskenkylä välillä purettiin 10 noin 10 vuotta vanhaa siltaa, kun tie rakennettiin moottoritieksi? leppävaaran solmun rampitkin on varmaan rakennettu 50 vuoden aikana ainakin viiteen kertaan. Siitä tuli Pekan mieleen, että Kehä I:n alkupää rakennettiin aikoinaan nykyiselle paikalleen noin 100 vuotta sitten, jotta Sinebrykoffin vieraat voitiin kuljettaa hevosella Leppävaaran asemalta huvilalle ja takaisin.

Aktiiviset jäsenet ovat monessa mukana.  Liikenteen suunnitteluseurasta löytyy lisää tietoa linkistä:
 http://www.tsv.fi/jasenseurat/details.php?id=259 . Yhdyskuntasuunnittelulle on oma seura ja siitä löytyy tietoa linkistä: http://www.tsv.fi/jasenseurat/details.php?id=259 . Tulevaisuuden suunnittelua on mm tutuhesan sivulla: http://tutuhesa.blogspot.fi/ . Ja on niitä paljon muitakin eli etsivä löytää ilman poliisikoulutustakin.

Opiskellessamme oli lähinnä neljä liikennemuotoa eli autot, raiteet, vesi- ja ilmaliikenne. Myöhemmin alettiin arvostaa myös kävelyä ja pyöräilyä omana liikenteenä. Muistan, miten vielä 1970-luvun alussa TVL:ssä esitettiin, että kevytliikenne ei ole yleistä liikennettä eikä siten kuulu valtiolle vaan on kuntien hommaa. Nyt on uusi liikennemuoto eli tiedonsiirto. Tästä on esimerkkejä jo pari kymmenen vuoden takaa, kun Hesaria alettiin painaa sekä Forssassa että Varkaudessa. Nykyisin Itella toivottavasti tulostaa e-kirjeet vastaanottajaa lähimmässä vaihtoehdossa? Shoppailusta suurimman osan eli katselun voi myös tehdä netissä ja kun jättää ostamassa, niin säästyy rahaakin.

Pekka piti meille kalvosulkeiset mm. liikenteen tulevaisuudesta. Kaikkea en saanut paperille, mutta tärkeintä olisikin saada asiat muistiin.  Miten muuttuvat liikenteen välineet? Kehitys kehittyy on jo pitkäikäinen lause ja edelleen ajankohtainen. Nopeampia junia kehitetään edelleen. Ennätys taitaa nyt olla ranskalaisilla 570 km/H. Turvallisuus edellyttää hyvin suojattuja väyliä.  Väyläratkaisujakin kehitetään. Pietarin kehätie tuntui joskus utopistiselta, mutta nyt se jo toimii. Meriä alitetaan tunneleilla ja tuubeilla. tuubiksi voisi nimittää elementtejä lasketaan pohjaan vahvistetulle alustalle. Lopuksi pumpataan vesi pois. Tällainen on suunnitteilla mm. Tanskan ja Saksan välille. Sinne tullee kaksi aukkoa tieliikenteelle ja yksi junille. pitkiä siltoja rakennetaan myös. Niillä vain on tapana rajoittaa vesiliikennettä.

Myös liikenteen funktioissa tapahtuu muutoksia. Nykyisin työmatkat ovat enää pieni osa koko liikenteestä. Vapaa-ajan ja asioinnin osuus on lisääntynyt. Muistin VLT-66:n tuloksia, joista tein diplomityöni. Silloin kaupunkien välisestä liikenteestä noin 2/3-osaa oli työperäisiä. Erilaiset asiointimatkat olivat noin 10 % ja virkistysmatkat olivat noin reilut 20 %. kumpikin. Tosin elokuussa virkistysmatkojen osuus oli jo puolet.

Merenkulku kasvaa väistämättä kansainvälistymisen myötä. On tulossa merten moottoriteitä. Laivaliikenteessä RoRo on bisnestä, matkustajat kansipaikoilla on siipeilijöitä. Esimerkiksi Suomessa on ns. rannikkolaivaus vielä kehittymättä. Aikoinaan se oli tärkeimpiä kuljetusmuotoja. Logistiikka on tulossa avainsanaksi joka paikkaan. Onhan se nyt jo ambulanssienkin kyljessä (Hus-logistiikka).

Eri aikakausilla on omia tunnusmerkkejään. Suihkukoneliikenne tuli 1950-luvulla, autoistuminen tapahtui etenkin Suomessa 1960-luvulla, junaliikenteeseen kiinnitettiin enemmän huomioita 1970-luvulla, 1980-luvulla keskusteltiin keskustasaneerauksesta jne.. Nykyisin vastustetaan keskustan ulkopuolisia marketteja. Yhden ihmisen ostokset päivää kohti on noin 6 kg. Jos ostoksilla ei käydä päivittäin, niin auto on lähes välttämätön.  Taajaman ulkopuoliset marketit tulevat säilymään.

Elämä verkkaistuu, vaikka sitä ei moni huomaa. Eläkeläiset sen kyllä huomaa. Polttoainetta kuluu vähemmän, kun nopeus alenee. Eläkeläinen on laskenut, että kun autolla pudottaa nopeutta noin 20 km/H, niin tienaa noin 20 €/H puhtaana käteen. Se on reilusti enemmän kuin keskituntiansio. Laivojen nopeuksia on myös jo pudotettu. Rikittömän polttoaineen aiheuttamat kustannukset on kompensoitavissa nopeutta pudottamalla. Jos logistiikkaa ajattelee, niin miksi tavaroita on kuljetettava nopeasti, mutta ne sitten seisovat varastossa jopa puoli vuotta?

E18 on rakenteilla. Jotkut epäilevät, tarvitaanko sitä enää, kun Venäjä saa omat satamat kuntoon? Totta kai tarvitaan. Kuljetukset vain kulkevat toiseen suuntaan. Varmaankin jo 10 vuoden päästä pääosa Suomen autoista tulee Venäjältä. Lähes kaikilla itseään kunnioittavilla merkeillä on siellä jo omat tehtaat, monet jopa Pietarin ympäristössä. Ei sieltä ole pitkä matka Suomeen. Samoin muut koneet tullevat kasvavassa määrin Venäjältä. Jo nyt useissa pesukoneissa lukee ”Made in Moscau”.

Kiina ja Intia ovat nopeimmin kasvavia talouksia. Sielläkin autoistutaan. Esim. Kiinassa myydään jo nyt autoja samaan tahtiin (autoa/hlö) kuin Suomessa. Kannattanee pohtia, miten polttoaine riittää oli se sitten öljyä tai sähköä? Mitähän tapahtuu päästöille ja sitä kautta ilmaston muutokselle? Taitaa Suomen tuulivoimakuviot olla pieniä asioita kokonaisuudessa? Mietitäänpä!

Suomessa yksi isoimpia liikenteen asioita on Kirkkonummi – Kirkkoniemi rata. koillisväylän avautuminen voi johtaa isoihin rautatiekuljetuksiin Euroopasta Jäämerelle. Rataverkkoa katselemalla näyttäsi siltä, että Riihimäeltä rakennetaan joskus rata Jämsään. siitähän sitten pääsee jo nyt Kuopion kautta Taivalkoskelle. Parannuksia ratoihin toki tarvitaan, mutta myös liikennepoliittista näkemystä ja uskallusta. Taas vaaditaan sitä pitkäjänteistä kokonaisnäkemystä, jota kohti edetään. Pieleen menee, jos asioita ratkotaan 10 km:n pätkissä?

Seuraava tapaaminen sovittiin 8.11.2012 kello 12.30 ja vastuuhenkilöksi TeuP. Ehdoksi kuitenkin laitettiin se, että aika sopii muillekin. Paikkakin on jo valittu, mutta sitä ei julkisteta tungoksen välttämiseksi.

HJB / 6.10.2012


Ei kommentteja: