Paikka:
Ravintola Vespa, vastuuhenkilö TeuP
Aika:
14.11.2012 klo 12.30
Läsnä:
JPOS, MLe, TeuP, MP, OK, ToE, JN ja HJB
Ravintola
Vespan useimmat meistä tunsivat MonteCarlona, jolla nimellä sen toinen kerros
oli 1960-luvulla. Vappu 1968 tuli siellä vastaanotettua. Nyt olimme kellarissa.
Tosin oli siinä seiniin jotain aukkoja tehty eli nämä tilat eivät varmaankaan
olleet silloin Monte Carlon käytössä. Paikalla
oli pitkästä aikaa kaikki vakinaiset jäsenet.
Liikenneviraston
pääjohtajan hakuun oli silloin vielä nelisen tuntia aikaa. Ehdotukseen, että
käymme kaikki ilmoittautumassa olevamme käytettävissä, ei suostuttu. Osa oli
sitä mieltä, että emme ole oikeutettuja. Varmasti olimme. Sen sijaan nimitystä
ei varmaan yli-ikäisille olisi tullut, mutta sehän olisi ollut nimittäjän
murhe. Ikärasismia se ei varmaankaan ole, kuten hallituksen päätös joskus
1970-luvun alussa, jolloin oli periaatepäätös, että yli 60-vuotiaita ei
nimitetä valtion virkaan. Tämän vuoksi Eino Riihimäkeä ei koskaan nimitetty
Väinö Skogströmin jälkeen osastopäälliköksi. Hän hoiti virkaa tekevänä homman
eläkeikäänsä asti. Näin TVH kunnioitti pitkään palvellutta virkamiestään. Toista
se on nykyisin. Joskus 1990-luvulla mietiskelin, että silloisista ns. toimistopäälliköistä
ei kukaan jää siitä virasta eläkkeelle, koska organisaatiouudistuksissa yleensä
vaihdettiin myös henkilöitä. Enpä jäänyt minäkään, tosin omasta päätöksestä.
Pääjohtajaa
mietimme joukolla. Olimme jo aikaisemmissa keskusteluissa miettineet, että nyt
taitaa olla ensimmäisen naisen paikka? Me olemme olleet jo melkein kaikki noin
7 vuotta poissa rivistä, joten sekä ympäristö että hakijat alkavat olla
vieraita. kaipa joukosta vielä kuitenkin
muutama tuttu löytyy? Illalla sitten olikin jo uutinen, että hakijoita oli
ollut yhteensä 26 henkilöä. Olisi siinä meidän joukkomme 8 hakijaa ollut vielä
kiva lisä. Olisi nostanut viraston painoarvoa lähes 30 %?
Iltasanomat
kirjoitti karsittavista tiehankkeista. Taisi olla puhetta jopa miljardin
säästöistä. Me ihmettelimme, mihin listasta on jäänyt Kajaani – Oulu yhteys. No
mutta ministerihän on Kainuusta kotoisin. Illalla ministeri sitten jo
tokaisikin uutisissa, että lista on Liikenneviraston eikä hänen. Seuraavan
päivän lehdessä oli jo enemmän. Ministeri karsii vain tämän hallituskauden
hankkeita ja lehdessä olleet jäävät seuraavalle hallitukselle. Nyt taitaa olla
suunnittelumenetelmät kehittyneet tai sitten jokin on pielessä. Meidän
aikanamme oli tärkeintä päättää seuraavan hallituksen aikana toteutettavista
hankkeista, koska niitä jo suunniteltiin. istuvan hallituksen aikana
toteuttavaiin ei enää ollut aikaa puuttua. Jos näihin valmiiksi suunniteltuihin
lähdetään tekemään muutoksia, niin tehdään taatusti virheitä, koska aikaa on
niukasti. Jos taas ei ohjeisteta kunnolla seuraavan hallituskauden hankkeita,
tehdään myös virheitä, jotka maksavat uudelleen suunnittelun vuoksi. Aikoinaan
kerrottiin, että Tuusulantien suunnitteluun käytettiin enemmän rahaa kuin
rakentamiseen, koska lähtökohtia muutettiin jokaisen vaalin jälkeen. Hankehan
suunniteltiin kai jopa neljään kertaan. Nykyisin
suunnittelukustannukset taitavat olla jopa 25 % rakennuskustannuksista. Toista
se oli 1970-luvun alussa, jolloin suunnittelukustannukset olivat vain noin 1,5
% rakennuskustannuksista. Silloin suunnitelma taisi olla linjaus, tasausviiva
ja tyyppipoikkileikkaus.
Osa
meistä oli ollut kuuntelemassa Liikennerevoluutiota. Eevan ensimmäisellä kalvolla
oli, että nyt lähtökohtana ovat asiakkaan toiveet. Meidän mielestä se on aina
ollut lähtökohta. Ydinkysymys on se, miten asiakkaan toive määritellään. Nyt
halutaan järjestää asiakkaalle hyvä yhteys paikasta A paikkaan B ja julkisilla
kulkuneuvoilla tietoliikennettä hyödyttäen. Käytännössä asiakkaat tätä myös
haluavat, jotta itselle jäisi väljemmät tiet mennä omalla autolla.
Viime
kerralla joukkomme oli harventunut muurahaisten torjunnan vuoksi. Poissaolon
syy ei siis ollut Pitkänsillan ylitys. Ystävämme oli joutunut perehtymään
asiaan paremmin. Siellä missä on kosteaa puuta, on myös ravintoa muurahaisille.
Puuta syövät muutkin muurahaiset kuin hevosmuurahaiset. Muurahaisista pääsee
eroon vain natsisaksan menetelmillä eli ensin kaasua ja sitten polttaminen. Tosin
pitää purkaa rakenteitakin, jotta varmasti saa kaikki pois. Lisäksi
vaurioituneet puuosat pitää vaihtaa. Eli vanhan kansan sanonnan mukaan rakennus
pitää kengittää, joka terminä tarkoittaa alimpien kantavien osien vaihtamista.
Kosteutta rakenteisiin pääsee useimmiten ikkunapeltien huonosta asennuksesta,
kuten Piisinen ja Harjakainen pari viikkoa sitten opettivat. Vahoissa rakennuksissahan
ei ollut ikkunapeltiä lainkaan, oli vain vinoon asennettu lauta.
Nuo
karvalakkitiet aiheuttivat myös keskustelua. Pari joukostamme oli ollut
kahvilla ja keskustelleet tieasioista. Keskustelun kuullut Jaakko Iloniemi oli
tullut mukaan ja kehunut valtatie viiden kolmikaistaratkaisua. Myös meidän
joukkomme oli ratkaisuun tyytyväinen. Onhan siinä omat huonot puolensakin,
mutta eivät ne suuremmin haittaa. Ruotsissa ratkaisu on erittäin yleinen.
Siellä meistä useampi oli niihin tutustunutkin. Meille ne taisi tulla vasta,
kun Velho kävi niihin tutustumassa? Tästä sitten tulikin mieleen, että hyvä ratkaisu
voi tuhota seuraavan perusteet, joten aina ei hyvääkään voi toteuttaa. Itse
ehdottelin joskus 1980-luvulla, että Lahden ohikulkutien valmistuttua olisi
rakennettu väliaikainen yhteys suoraan etelään vanhalle Lahden tielle. Laskin,
että hanke olisi kuolettanut itsensä kolmessa vuodessa. TVH:n johto ei
kannattanut, koska se olisi siirtänyt moottoritien rakentamista ainakin 10
vuodella eli tuhonnut jatkorakentamisen perusteet.
Halpa
ei aina ole edullista. Ystävämme oli vienyt pianonsa korjattavaksi osaavalle
tuttavalleen. Kesken työn tämä oli kuitenkin sairastunut, eikä kyennyt viemään
työtä loppuun. Nyt 8 vuoden odottelun jälkeen hän oli noutanut osiin puretun pianon
pois ja hankkinut uuden korjaajan. Hintaa tulee ja joitakin osia puuttuu, mutta
ulkoa päin siitä tulee upea piano. Soittaa sillä ei kai voi?
Edellisenä
päivänä HIFK oli julkaissut ideansa uudeksi jäähalliksi. Maksaisi vain noin 400
M€ eikä rahaa pyydettäisi veronmaksajilta. Noin karkeasti laskien Helsingissä
tontin hinta on 25 % rakennuksen hinnasta, joten olettiko HIFK saavansa
kaupungilta 100 M€ tontin ilmaiseksi? Tai vuokrataanko se? Vuokra olisi varmaan
noin 5 – 10 % tontin arvosta, joten jääkiekon tuloilla ei vuokraa makseta. Onhan
siihen suunniteltu myös hotelli ja asuntoja. Rakennusaikataulu todettiin
epärealistiseksi. Saman totesivat kaupungin edustajat iltauutisissa. Kokemusten
mukaan kaavamuutokset valituksineen vie näissä tapauksissa lähemmäs 10 vuotta. Kaskisaaren
siltahan siirtyi aikoinaan valitusten vuoksi noin 20 vuotta.
Olimme
ihmetelleet, miten Jyväskylä muuttaa voimalansa kivihiilellä toimivaksi samaan
aikaan, kun Helsingissä vaaditaan kivihiilivoimaloita purettavaksi ja
korvattavaksi puulla toimiviksi. No siinähän ne kivihiilet kuljetetaan Jyväskylään
paluukuormina, kun Pohjois-Pohjanmaalta kuljetetaan puuta Helsinkiin. Energia
asiantuntijamme kertoi, että Jyväskylän voimalassa on poltettu puun lisäksi
turvetta, koska pelkästään puulla poltto ei tahdo onnistua. Nyt on turpeesta
pulaa, joten se on korvattava kivihiilellä. Helsingissä varmaan on uusia
innovaatioita vai tuodaanko tänne myös turvetta Pohjois-Pohjanmaalta? Haapaveden
turvevoimala taitaa nykyisin olla suljettuna siinä soiden vieressä, joten ehkä
sieltä sitä turvetta nyt saisi? Haapavedelle haluttiin aikoinaan ”rekkajunia”
eli kahdella perävaunulla olevia. TVH otti kannan, että vain jos niitä varten
rakennetaan oma muulta liikenteeltä suljettu väylä. Mehän olimme sen yhden tien
jo soilta voimalaitokseen rakentaneet, mutta se palveli myös paikallista
asutusta.
Meidän
joukollamme on melko iäkkäät autot. Vanhin on jo pääsemässä museorekisteriin. Tosin
sillä saisi ajaa vain 30 päivänä vuodessa, mutta sehän kesän mökkimatkoihin
riittäisikin. Volvossa on jo 380000 km mittarissa. Se oli juuri ollut kosmetologilla
ja näyttää aivan uudelta. Mittaria ei kuitenkaan pyöritetty taaksepäin. Lähes
15 vuotta vanhoja on kolmella. Oli jännää, että vuoden 1998 Vectra oli toiminut
erinomaisesti, vaikka omassa saman vuoden Vectrassa oli jakohihnan kanssa ongelmia
ja valotkin toimivat milloin toimivat. Useimmiten jäivät päälle, vaikka otti
virta-avaimen pois. Valokatkasija vaihdettiin likimain vuosittain. GM:n hyvä
puoli oli, että viat menivät vielä 8 vuotta vanhassa autossa takuuseen. Tosin
se johtui siitä, että osat eivät kestäneet vuotta.
Seminaarissa
oli keskusteltu myös autoliikenteen verotuksen uudistamisesta. Tulossa lienee
järjestelmä, jossa seurataan auton liikkumista ja vero kertyy sen mukaan. Tätähän
vastustetaan tietosuojan vuoksi, koska järjestelmä muistaa missä ja koska on liikuttu.
Tosin kantaessaan puhelinta mukana sama on jo nyt mahdollista. Syy, miksi verotus
on uudistettava, löytyy sähköautojen yleistymisestä. Sähköstä kun ei tiedä, käytetäänkö
sitä jääkaappiin vai autoon. Siksi on kehitettävä uudet veron määrittelytavat,
jotka perustuvat auton käyttöön. Viime vuosina on lumitöitä haitannut rekisteristä
poistetut autot, jotka seisovat kadun varrella koko talven. Tästä voisi päästä
eroon sillä, että kaupunki kuljettaisi kaikki ”ei rekisterissä olevat”
varastoonsa, ja sieltä ne saisi lunastaa kuljetus ja säilytysmaksuja vastaan. Kaupunkihan
on nyt järjestänyt asukaspysäköintitunnuksen haltijoille talvisäilytyspaikan.
Liukkaat
kelit ovat tulossa. Suosittelemme varovaista liikkumista nuoremmillekin. Pienikin
liukastuminen nyrjäyttää nilkat ja aiheuttaa ehkä avohaavoja ja tikkejä päähän.
Seuraava
tapaaminen on 13.12.2012 ja vastuuhenkilönä MP. Päivä on Lucian päivä. Taisi
olla soitinmenoissa, joissa Heikki Kinnunen vietti päivää vanginasussa lusijanpäivänä.
Ihan miten vaan, mutta silloin on tarkoitus tavata.
HJB
/ 15.11. 2012
PS.
Olen pitkään elänyt uskossa, että näppäimistöni on vanha eikä toimi oikein,
vaan tekee kirjoitusvirheitä. Tänään ostin uuden näppäimistön, mutta se tekee
samoja virheitä. Toivottavasti oikeinkirjoitustarkistus on löytänyt kaikki vieheet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti