maanantaina, kesäkuuta 25, 2012

HJB MUISTELEE 65 / TULO- JA MENOARVIO 1


HJB / 25.6.2012

Budjetin laatimisesta olen maininnut aikaisemminkin jo muutamaan otteeseen. Hankkeiden perustelujen kirjoittamiseen osallistuin jo alueinsinöörinä. Taisin kirjoitella kaikkien hankkeiden perustelut? Sillä tavalla saatiin sama tyyli kaikkiin. Minulle kyllä naureskeltiin, kun tyyli oli yleensä se, että tie on mutkainen, mäkinen ja kantavuudeltaan heikko. Hymyilytti minuakin, kun eläkkeelle jäädessä luin lehdestä (taisi olla peräti liikennepoliittisesta selonteosta kysymys), että Suomen tiet ovat mutkaisia, mäkisiä ja kantavuudeltaan heikkoja. Tosin siinä tarkoitettiin niitä teitä, jotka 1970-luvulla minä olin jo kertaalleen perustellut ja parannukset tehty. Niin se kehitys kehittyy.

Ohjelmointijaoston perustaminen loi puitteet sille, että tiestötoimisto otti suuremman vastuun hankekohtaisesta investointibudjetista. Tosin siinäkin oli tiivis yhteistyö tienrakennustoimiston kanssa, jolta saimme keskeneräisten hankkeiden rahoitustarpeen. Lisäksi heidän kanssaan keskustelimme siitä, mitkä hankkeet jäävät työllisyysrahoituksen varaan. Muut momentit jäivät vielä muille ja kokoaminen tili- ja tarkastustoimistolle.

Työllisyyslain mukaan valtion töissä ei saanut kesällä työllistää enempää kuin talvella. Piti siis tarkoin miettiä, mitkä päällystetyöt voidaan tehdä työllisyysrahoin joko alkukeväästä tai loppusyksystä. Työllisyystöinä aloitettujen hankkeiden päällystetyöt jäivät usein budjettirahoin tehtäviksi. Tämä johti siihen, että Itä- ja Pohjois-Suomen budjettirahat käytettiin pelkästään työllisyystöiden päällystämiseen. Budjettirahoin ei siten kyetty juurikaan aloittamaan isompien kaupunkien ympäristön tietöitä ja ne jäivät näillä aluilla usein odottamaan vuoroaan, koska työttömyys oli vähäisempää kuin reuna-alueilla.

Rakennuslehdessä oli kritiikkiä siitä, että pohjoisessa tiet ovat hyvässä kunnossa, kun etelässä on paikka paikan päällä. Paikkaukseen on omat syynsä, mutta osittain asia johtuu työllisyysrahoista. Kun työllisyystyöt oli tehtävä talvella, ei yleensä ollut edes järkevää työskennellä tien pinnassa eli – 10 senttimetriä. sehän olisi ollut pelkkää roudan rikkomista. Siksi työllisyystöissä yleensä kaivettiin paljon eli tiet perustettiin hyvin. Etelässä useat tiet, jopa päätiet, parannettiin ns. tehostettuna kunnossapitona eli vähän murskeella tasattiin ja päällyste päälle. Siinä jäi mutkat, mäet ja kantavuus hoitamatta. Tehostettu kunnossapito -termi kehitettiin joskus vuonna 1971 (taisi olla Olli Seppälä), kun kunnossapidon rahoilla tehtävät tienparannukset herättivät liiallista huomiota VvM:ssä.

Hankkeiden perustelut kirjoitettiin budjettiin aina silloin kun hanke esiintyi kirjassa ensimmäistä kertaa. Työllisyysrahoilla tehdyissä töissä tuntui turhauttavalta kirjoittaa mutkista ja mäkisyydestä, koska silloin tie oli jo parannettu, vain päällyste puuttui. Yritin ehdotella, että jospa perusteltaisiin vain päällysteen tekeminen. Ei VvM:lle käynyt. Piti perustella niin kuin vielä mitään ei olisi tehty. Sitten tulikin eteen mielenkiintoinen tilanne, kun Keimolan – Vihtijärven tielle piti rakentaa toinen kulutuskerros. Vielä 1970-luvulla investointiin sisältyi yleensä vaativilla teillä kolme päällystekerrosta eli kantavan kerroksen yläosa ja parin vuoden päästä ensimmäinen kulutuskerros. Toinen kulutuskerros rakennettiin sitten, kun kantavuus tai ensimmäisen kuluminen sitä vaati. Klaukkalan tie rakennettiin vankityövoimalla ja OM:n rahoin. Se ei siis ollut lainkaan budjettikirjassa. Toisen päällystekerroksen tullessa ajankohtaiseksi, tie oli ollut jo tienkäyttäjien näkökulmasta valmiina noin 8 vuotta. Minähän kirjoitin perustelun lähtien mutkista ja mäistä. Lopussa sitten mainitsin, että tietä on parannettu työsiirtola eli vankirahoin ja nyt on tarkoitus rakentaa suunnitelman mukainen viimeinen päällystekerros. Tosin kirjoitin loppuun, että mielestäni perusteluksi riittäisi vain viimeinen lause. Nyt kirjaan tuli vain tuo viimeinen lause. Käytin sitä ennakkotapauksena ja sen jälkeen kirjoitin työllisyyshankkeistakin vain tuon viimeisen lauseen.

Erityisesti on mieleen jäänyt vuoden 1974 budjetti. Siinä alkoi noin 30 uutta nimettyä hanketta. Loppuvuodesta 1973 iski ensimmäinen öljykriisi, joka aiheutti noin 25 %:n inflaation, päällystetöissä vieläkin isomman. Työohjelmaa tehdessä jo totesimme, että nyt tarvitaan paljon lisää rahaa ja lisäksi kaikkia budjetissa olevia hankkeita ei kyetä aloittamaan. Tuli sitä rahaakin, mutta yli 20 hanketta jätettiin aloittamatta. Viimeinen näistä silloin perutuista rakennettiin (Pada – Vanhasatama hanke) vasta joskus 1990 luvulla eli hanke siirtyi lähes 20 vuotta. Monet muutkin siirtyivät kymmenenkin vuotta.

Myös kaksi muuta siirtynyttä hanketta on jäänyt mieleen. Tosin ne molemmat oli Eduskunnassa budjettiin raha-asia-aloitteen perusteella lisättyjä. TVH:sta käytettiin silloin yleisesti nimitystä valtio valtiossa. Nämä kaksi sitä kyllä todistivat. Huolimatta eduskunnan päätöksestä, TVH ei toimeenpannut niitä. Minä en ollut siitä päättämässä, mutta kyllä TVH oikeassa oli. Ensimmäinen hanke oli Finnö – Korppoo eli Eduskunta päätti rakentaa tien saaristoon hyvin kalliilla hyvin vähäiselle asukas määrälle. Ei ole rakennettu vieläkään. Toinen hanke oli Merenkurkun ylitys. Eduskunta päätti lisätä budjettiin 1 Mmk hankkeen suunnitteluun ja rakennustöiden aloittamiseen. Eli juridisesti pätevä päätös aloittaa pengerrystyöt. Ei ole Merenkurkun ylitystä rakennettu vieläkään. Tosin sitä aina säännöllisin välein herätellään uudestaan henkiin. Marita Solla teki 1970-luvulla Merenkurkusta selvityksen. Minä säilytyin sen hyllyssäni ja lähetin siitä keskeiset sivut kopiona aina, kun näin jonkun herättelevän sitä henkiin. Talvella näytti Juhani Salonen sitä jälleen herättelevän. Jos ei laivalle riitä kuljetettavaa, niin tuskin kannattaa kiinteäyhteyskään?


HJB / 25.6.2012

Ei kommentteja: