HJB / 20.5.2012
Ruotsissa laadittiin ohjeet tai ehkä paremminkin käsikirja
tiesuunnitteluun 1960-luvun lopulla. Kirja oli noin 600-sivuinen eli
kohtalaisen kattava. Meillä oli ollut jo ”Tekniikan käsikirja 1920-luvulta ja
SRIL teki uusia käsikirjoja eri aloille myöhemmin. Tuosta vanhasta käsikirjasta
on mieleeni jäänyt erityisesti ohjeet siitä, miten mitoitetaan massansiirrot
kottikärryillä ja hevosilla ja kanavankaivu käsin lavalta lavalle heittäen. Tämä
asia muistui mieleen siitä, kun Rovaniemellä kuoli 4 nuorta virolaismiestä
liikenneonnettomuudessa. Olivat lehtitietojen mukaan matkalla lentokentällä ja
ehkä ylinopeudella.
Tuo ruotsalaisten käsikirja päätettiin TVH:ssa kääntää
suomeksi 1970-luvun alussa. En muista kuka oli idean isä ja organisoija, mutta
joka tapauksessa työ hoidettiin siten, että kukin TVL:n diplomi-insinööri sai
käännettäväkseen pari sivua käsikirjasta. Aikaa annettiin pari viikkoa eli
suhteellisen nopeasti kirja kääntyi. Minun osakseni tulleet sivut käsittelivät tiekohtaisen
nopeuden ja mitoituksen suhdetta.
Erityisesti mieleeni jäi se, että kirjassa mietittiin
erilaisiin liikenneterminaaleihin johtavien teiden mitoitusta. Ihmisillä on
taipumus myöhästyä eri paikoista, mutta laivat, lentokoneet junat jne. lähtevät
ajallaan oli kyydissä tai et. Siksi on luontaista, että liikenneterminaaleihin
on kiire ja ajetaan ylinopeuksilla. eihän tämä tietenkään kaikkia koske, mutta
aina joitakin ja sehän riittää turvallisuuden vaarantamiseksi. Siksi kirjassa kehotettiin
huolehtimaan siitä, että liikenneterminaaleihin johtavat tiet eivät ruuhkaudu
pahoin.
Itse aikoinaan mietin mm. sitä, että miksi Helsingin
lentoaseman sisääntulon varteen rakennetaan toimintoja, jotka voisivat olla
muuallakin. Esim. Jumbo aiheuttaa ruuhkia Kehä III:n ja lentoaseman tien risteykseen.
Myös Kehä III:n olosuhteiden pitäisi olla tyydyttävät. Muistan huonetoverini olleen
matkalla johonkin piiriin ja lentokoneella. Hän oli tulossa Kivenlahdesta
lentoasemalle, kun jossakin Vantaankosken nurkilla eteen ilmestyi nosturi, joka
kulki noin 30 km tunnissa eikä suostunut välillä väistämään sivuun. Vasta
Lentoaseman tiellä este poistui. Kaveri kertoi, että Lentoaseman tiellä mentiin
sitten koko jono lähes 150 km/H ja melkein kaikki myöhästyivät koneesta. Kaverini
tuli takaisin töihin eli matka siirtyi. Kuuntelin mielenkiinnolla, kun hän
soitti nosturifirman toimitusjohtajalle ja antoi palautetta.
Toinen asiaan liittyvä muisto on eräästä ystävästäni, joka
oli lähdössä autollaan Keski-Eurooppaan lomalle. Lähtö viivästyi jostakin
syystä, jota en muista. Olisiko ollut vaimon uimapuku kateissa? Joka
tapauksessa se, että kun piti ottaa noin puoli tuntia 200 km:n matkalla
aikataulua kiinni, johti kohtuuttomiin nopeuksiin ja riskienottoon ohituksissa.
Olivat ehtineet laivaan, mutta ramppi nousi heti heidän jälkeensä.
Näillä muistoilla olen edelleen sitä mieltä, että
terminaaleihin johtavien teiden mitoituksessa ja kaavoituksessa pitää olla huolellinen.
HJB / 20.5.2012
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti