sunnuntai, toukokuuta 20, 2012

HJB MUISTELEE 64 / RUOTSIN TIESUUNNITTELU


 
HJB / 20.5.2012

Ruotsissa laadittiin ohjeet tai ehkä paremminkin käsikirja tiesuunnitteluun 1960-luvun lopulla. Kirja oli noin 600-sivuinen eli kohtalaisen kattava. Meillä oli ollut jo ”Tekniikan käsikirja 1920-luvulta ja SRIL teki uusia käsikirjoja eri aloille myöhemmin. Tuosta vanhasta käsikirjasta on mieleeni jäänyt erityisesti ohjeet siitä, miten mitoitetaan massansiirrot kottikärryillä ja hevosilla ja kanavankaivu käsin lavalta lavalle heittäen. Tämä asia muistui mieleen siitä, kun Rovaniemellä kuoli 4 nuorta virolaismiestä liikenneonnettomuudessa. Olivat lehtitietojen mukaan matkalla lentokentällä ja ehkä ylinopeudella.

Tuo ruotsalaisten käsikirja päätettiin TVH:ssa kääntää suomeksi 1970-luvun alussa. En muista kuka oli idean isä ja organisoija, mutta joka tapauksessa työ hoidettiin siten, että kukin TVL:n diplomi-insinööri sai käännettäväkseen pari sivua käsikirjasta. Aikaa annettiin pari viikkoa eli suhteellisen nopeasti kirja kääntyi. Minun osakseni tulleet sivut käsittelivät tiekohtaisen nopeuden ja mitoituksen suhdetta.

Erityisesti mieleeni jäi se, että kirjassa mietittiin erilaisiin liikenneterminaaleihin johtavien teiden mitoitusta. Ihmisillä on taipumus myöhästyä eri paikoista, mutta laivat, lentokoneet junat jne. lähtevät ajallaan oli kyydissä tai et. Siksi on luontaista, että liikenneterminaaleihin on kiire ja ajetaan ylinopeuksilla. eihän tämä tietenkään kaikkia koske, mutta aina joitakin ja sehän riittää turvallisuuden vaarantamiseksi. Siksi kirjassa kehotettiin huolehtimaan siitä, että liikenneterminaaleihin johtavat tiet eivät ruuhkaudu pahoin.

Itse aikoinaan mietin mm. sitä, että miksi Helsingin lentoaseman sisääntulon varteen rakennetaan toimintoja, jotka voisivat olla muuallakin. Esim. Jumbo aiheuttaa ruuhkia Kehä III:n ja lentoaseman tien risteykseen. Myös Kehä III:n olosuhteiden pitäisi olla tyydyttävät. Muistan huonetoverini olleen matkalla johonkin piiriin ja lentokoneella. Hän oli tulossa Kivenlahdesta lentoasemalle, kun jossakin Vantaankosken nurkilla eteen ilmestyi nosturi, joka kulki noin 30 km tunnissa eikä suostunut välillä väistämään sivuun. Vasta Lentoaseman tiellä este poistui. Kaveri kertoi, että Lentoaseman tiellä mentiin sitten koko jono lähes 150 km/H ja melkein kaikki myöhästyivät koneesta. Kaverini tuli takaisin töihin eli matka siirtyi. Kuuntelin mielenkiinnolla, kun hän soitti nosturifirman toimitusjohtajalle ja antoi palautetta.

Toinen asiaan liittyvä muisto on eräästä ystävästäni, joka oli lähdössä autollaan Keski-Eurooppaan lomalle. Lähtö viivästyi jostakin syystä, jota en muista. Olisiko ollut vaimon uimapuku kateissa? Joka tapauksessa se, että kun piti ottaa noin puoli tuntia 200 km:n matkalla aikataulua kiinni, johti kohtuuttomiin nopeuksiin ja riskienottoon ohituksissa. Olivat ehtineet laivaan, mutta ramppi nousi heti heidän jälkeensä.

Näillä muistoilla olen edelleen sitä mieltä, että terminaaleihin johtavien teiden mitoituksessa ja kaavoituksessa pitää olla huolellinen.

HJB / 20.5.2012

Ei kommentteja: