tiistaina, toukokuuta 01, 2012

HJB MUISTELEE 63 / AJONEUVOVERO


HJB / 01.05.2012

Tuli taas ajoneuvovero maksettavaksi. Mukana oli lappu, että ensi vuonna taas maksetaan muutama kymppi enemmän. Näihin muisteluihin se liittyy siten, että olin paikalla käyttömaksun syntyessä.

Meillä oli työohjelma neuvottelut taas meneillään, muistini mukaan alkusyksystä vuonna 1976. Työllisyysrahat olivat vakiintuneeseen tapaan suunniteltu käytettäväksi kokonaan kevätkauden aikana. Olihan työttömyyttä ihan riittävästi. Tästä seurasi se, että kymmenet työmaat olivat pysähtymässä. OA ja minä yritimme perustella TVM:lle, miten tärkeää oli saada 100 Mmk lisää rahaa. TVM oli työllisyyssyistä samaa mieltä, mutta valtion kassa oli taas koluttu pohjia myöten.

Siinä tilanteessa OA heitti ajatuksen, että tiestö on niin huonossa kunnossa, että autoilijat olisivat valmiit maksamaan noin 100 mk/auto. Heille pitäisi antaa vain takuu, että se käytetään tienpitoon. Silloin taisi olla noin miljoona autoa liikenteessä, joten näin kertyisi tuo meidän tarvitsema 100 Mmk. Niinhän siinä sitten kävi, että meidät kutsuttiin parin viikon päästä neuvotteluun.

VM:ssä oli keksitty auton käyttömaksu, joka oli 100 mk/autoa ja näin kertyvä 100 Mmk käytetään tienpitoon. Me tietenkin teimme ohjelmat ja syksyn tienpito oli turvattu.

Keväällä sitten yritimme perustella lisää rahaa sillä, että autoilijoilta edelleen kerätään se 100 mk/auto. Taisimme saada siitä noin puolet, mutta siihen se sitten jäi. Myöhemmin VM ilmoitti vakiintuneeseen tapaan, että se 100 Mmk sisältyy jo alkuperäisiin meille annettuihin kehyksiin, vaikka niihin ei mitään lisäystä ollut tullutkaan.

Siinä kävi aivan samoin kuin Forssan lainan kanssa vuonna 1974. Kaupunkihan oli valmis lainaamaan valtiolle muistaakseni 6 Mmk, jos valtio korjaa Koijärvelle johtavan tien. VM pitkien neuvottelujen jälkeen hyväksyi lainan, nosti sen ja ilmoitti meille, että Koijärven tie pitää parantaa ensi vuoden budjetissa olevin rahoin. Meille ei siis ohjattu penniäkään Forssan antamasta lainasta. Tämän jälkeen halusivat lainoja myöntää muutkin kunnat. Eduskunta otti asiaan nopeasti kannan, että ei ole oikein, että tietöitä tehdään vain rikkaissa kunnissa.

Auton käyttömaksu jäi pysyväksi, vaikka sen oli tarkoitus kattaa vain meidän yhden syksyn akuutti ongelma. Nykyisin autoja lienee jo yli 3 miljoonaan ja keskimääräinen maksu on noin 150 euroa eli kertymä on vuodessa lähes 500 M€. Kehittämisinvestointeihin käytetään huomattavasti alle tuon summan. Tilanne on siis jonkin verran muuttunut. Ja näyttää muuttuvan ensi vuonna lisää. Kertakäyttöisistä ratkaisuista näyttää tulevan usein pysyviä.


HJB / 01.05.2012

Ei kommentteja: