HJB / 01.05.2012
Tuli taas ajoneuvovero maksettavaksi. Mukana oli lappu, että
ensi vuonna taas maksetaan muutama kymppi enemmän. Näihin muisteluihin se
liittyy siten, että olin paikalla käyttömaksun syntyessä.
Meillä oli työohjelma neuvottelut taas meneillään, muistini
mukaan alkusyksystä vuonna 1976. Työllisyysrahat olivat vakiintuneeseen tapaan
suunniteltu käytettäväksi kokonaan kevätkauden aikana. Olihan työttömyyttä ihan
riittävästi. Tästä seurasi se, että kymmenet työmaat olivat pysähtymässä. OA ja
minä yritimme perustella TVM:lle, miten tärkeää oli saada 100 Mmk lisää rahaa. TVM
oli työllisyyssyistä samaa mieltä, mutta valtion kassa oli taas koluttu pohjia
myöten.
Siinä tilanteessa OA heitti ajatuksen, että tiestö on niin
huonossa kunnossa, että autoilijat olisivat valmiit maksamaan noin 100 mk/auto.
Heille pitäisi antaa vain takuu, että se käytetään tienpitoon. Silloin taisi
olla noin miljoona autoa liikenteessä, joten näin kertyisi tuo meidän tarvitsema
100 Mmk. Niinhän siinä sitten kävi, että meidät kutsuttiin parin viikon päästä
neuvotteluun.
VM:ssä oli keksitty auton käyttömaksu, joka oli 100 mk/autoa
ja näin kertyvä 100 Mmk käytetään tienpitoon. Me tietenkin teimme ohjelmat ja
syksyn tienpito oli turvattu.
Keväällä sitten yritimme perustella lisää rahaa sillä, että
autoilijoilta edelleen kerätään se 100 mk/auto. Taisimme saada siitä noin
puolet, mutta siihen se sitten jäi. Myöhemmin VM ilmoitti vakiintuneeseen
tapaan, että se 100 Mmk sisältyy jo alkuperäisiin meille annettuihin kehyksiin,
vaikka niihin ei mitään lisäystä ollut tullutkaan.
Siinä kävi aivan samoin kuin Forssan lainan kanssa vuonna
1974. Kaupunkihan oli valmis lainaamaan valtiolle muistaakseni 6 Mmk, jos
valtio korjaa Koijärvelle johtavan tien. VM pitkien neuvottelujen jälkeen
hyväksyi lainan, nosti sen ja ilmoitti meille, että Koijärven tie pitää parantaa
ensi vuoden budjetissa olevin rahoin. Meille ei siis ohjattu penniäkään Forssan
antamasta lainasta. Tämän jälkeen halusivat lainoja myöntää muutkin kunnat. Eduskunta
otti asiaan nopeasti kannan, että ei ole oikein, että tietöitä tehdään vain
rikkaissa kunnissa.
Auton käyttömaksu jäi pysyväksi, vaikka sen oli tarkoitus
kattaa vain meidän yhden syksyn akuutti ongelma. Nykyisin autoja lienee jo yli
3 miljoonaan ja keskimääräinen maksu on noin 150 euroa eli kertymä on vuodessa lähes
500 M€. Kehittämisinvestointeihin käytetään huomattavasti alle tuon summan.
Tilanne on siis jonkin verran muuttunut. Ja näyttää muuttuvan ensi vuonna
lisää. Kertakäyttöisistä ratkaisuista näyttää tulevan usein pysyviä.
HJB / 01.05.2012
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti