Paikka:
Ravintola White Lady, vastuuhenkilö HJB
Aika:
24.4.2012 klo 12.30
Läsnä:
JPOS, MLe, TeuP, MP, ToE ja HJB
Työkiireet
ja flunssa olivat parille osanottajalle osallistumisesteenä. Vieraaksi olimme
kutsuneet JM:n Liikennevirastosta. Ajatuksena oli haastatella kuulumisia
virastosta ja erityisesti ammattiyhdistysliikkeestä. Olihan meistä useat ollut
jotenkin mukana niissäkin touhuissa tai ainakin seuranneet läheltä.
Tuulivoimasta
taas aloitettiin, kun oli selvitysmies asiaa vauhdittanut ja todennut, että
vastusta saa vähennettyä, kun myllyjä ei käytetä kesällä tai ainakin
hidastetaan nopeutta. Aikaisemminhan on jo todettu, että niitä ei voi käyttää
syksyllä ja keväällä muuttolintujen vuoksi ja talvellahan ei tuule. Millähän ne
investoinnit kuoletetaan? Valtionavuilla varmaankin? Yleensä todettiin, että
erilaiset tukiratkaisut vääristävät tilannetta. Tanskassahan on paljon myllyjä.
Niille on kai taattu 20 vuoden tuki? Nyt ovat vanhimmat tulossa siihen ikään ja
niiden käyttö lopetetaan, kun tukia ei enää saa. Naapurin myllyn siivet
katkesivat toissa talvena ja nyt mylly on seisonut jo toista vuotta. Jos Tanskassa
myllyt eivät kannata, vaikka siellä tuulee kolminkertaisesti, niin miten myllyt
voivat kannattavat Suomessa.
Sähkönhinnasta
keskusteltiin myös asiallisesti, kun ei ollut öljymies paikalla. Todettiin
pörssihinnan vaihtelevan paljon. Nyt on ollut alimmillaan tukkuhinta 3senttiä kWh:lta,
mutta talvella on ollut jopa toista euroa. Fortum ainakin tekee kunnon tulosta.
Kun tulos on kolmannes liikevaihdosta, niin ei se kovin huono ole? Luulisi
sillä jo johtojakin piilotettavan. Fortumilla on kai paljon vanhoja
kuoletettuja vesimyllyjä?
Meidän
tapaamisemme alkavat kello 12.30. Syynä ei ole se, ettemmekö muistaisi, että
tarjoilu on sallittua jo ennen kello 12:sta. Tuli siitä mieleen, että noin
vuonna 1973 olimme lokakuussa OU ja minä Viitasaarella kunnossapitoseminaarissa
ja ajelimme sieltä Vesannon kautta Helsinkiin. Kävimme Vesannolla syömässä kai
paikkakunnan ainoassa krouvissa. Jonoa oli ulos asti ja kaikki näyttivät olevan
liiman vanhainkodista tulleita. Nuoret miehet ainakin näin ajattelivat silloin.
Jäimme siihen jonon perään miettimään, kannattaako odottaa. Emäntä sieltä
tiskin takaa huuteli, että hei nuoret herrat, tulkaa vain jonon ohi ja mehän
menimme. Saimme ruuat ja asetuimme pöytään, kun radion kello löi 12.00.
Tiskiltä alkoi kuulua: ”Votkoo raitilla!” Sitä kuului niin kauan kuin jonoa riitti.
Siihen aikaan oli anniskelu kielletty ennen kello 12.00, ainakin ilman ruokaa.
Seurueestamme
oli parikin vieraillut USA:ssa ja kuulimme paikallisia kuulumisia. On kuulemma
NY nykyisin siisti ja rauhallinen kaupunki. Töihin menijät kävelivät ripeästi
ja jokaisella oli kahvimuki kädessä. Niitä ei kuitenkaan heitelty kadulle.
Matalista
alikuluista keskusteltiin myös. Oli Torpparinmäessä talvella liikenne poikki
puolipäivää, kun rekka oli yrittänyt alikorkean sillan ali. Mehän suunnittelimme
jo päätelaitteen ja ohjelman, joka varoittaa kuljettajaa, jos reitille osuu
liian matalia alikulkuja. Ei se tosin taida riittää, koska esim. Pukinmäen
sillan ali ajaa joka päivä sama betoniauto, joka unohtaa laskea kaukalon,
jolloin se raapii sillan alaosan betonia. Siellä on muutaman vuoden jälkeen jo
kunnon urat. Uria syntyy siis sekä ylä- että alapuolelle. Ainoa tehokas tapa
olisi, että ennakkomittarin jälkeen putoaisi ratakisko kuljettajan silmien
korkeudelle.
Liikennerevoluutio
kuulemma etenee. E18 rakennetaan ns. nettitieksi. Matkalla automaatio lukee
kuorman ja laatii tulli- ym. rajanylitysselvitykset valmiiksi, jolloin rajalla
ei tarvitse pysähtyä lainkaan. Kunhan ei vain kävisi niin, että rajanylityksen
jälkeen huudetaan bumaga, bumagaa! Aikoinaan ehdottelin, että miksi rakentaa
Vaalimaalle pysäköintialuetta, kun sille joskus myöhemmin liikenteen sujuessa
ei ole mitään käyttöä. Minusta olisi kannattanut rakentaa saman verran
pinta-alaa, joka olisi myöhemmin toiminut moottoritien toisena ajoratana. Sinne
vain pientareelle sadan metrin välein bajamajoja. Ei ehdotukseni kelvannut.
Oli
katseltu Italiaan sijoitettua dekkaria Aurelio Zen televisiosta. Antaa karmean
kuvan vallitsevasta korruptiosta. Vaikuttaa siltä, että poliisi, joka ei ole
korruptoitunut, on joukossa hylkiö? Pitäneekö ihan paikkaansa? Donna Leonin
kirjoja suositeltiin. Kirjoittaja taitaa olla englantilainen, mutta asuu pysyvästi
Venetsiassa. Hän kirjoittaa myös aika kriittisesti Italiasta. Hän on kieltänyt
kirjojensa kääntämisen italiaksi, koska silloin saisi pelätä henkensä puolesta.
Kreikassa on muuten tehty jo merkittävä päätös. Kuolleille ei makseta enää
valtion eläkettä. Näitä tapauksia on ollut kai 200 000!
Joskus
1960-luvulla ei TVLDIY:llä (VTK:lla) ollut neuvotteluoikeutta lainkaan). Silloin
oli käytäntönä ns. puolipäiväraha eli insinööreille maksettiin jokaiselta
päivältä puolipäiväraha, mutta matkoilla ei sitten maksettu hotellikorvauksia
lainkaan. Yleensä yövyttiin tiemestaripiirien tai korjaamojen vierashuoneissa.
Yöpyivätpä jotkut neuvottelupäivien ajan teltassakin ja yksi esimiehistäni jopa
heinäladossa pari km kaupungin ulkopuolella. Eräs taas matkusti joka yöksi
kotiin, koska matkakustannukset korvattiin. Tämä oikeus puolipäivärahaan taisi
olla katkolla joskus 1960-luvun lopulla. Koska neuvotteluoikeutta ei ollut,
niin jokaiselta jäseneltä kerättiin irtisanomispaperi. Nämä oli sitten
neuvottelijalla salkussa. Jotkut muisti neuvottelijaksi Risto Rankamon, jotkut
Eero Hietasen. Uhka toimi ja puolipäivärahaan ja insinöörilisään kehiteltiin
ratkaisu.
Neuvotteluoikeuksia
ei saatu. Niinpä keväällä 1973 ajauduttiin lakkoon, joka alkoi 9.5 ja päättyi
1.6.1973. Tuona aikana ei yhtenäkään päivänä satanut, joten oli ilo ulkoilla. Pahimmissa
ahdingoissa olevia avustettiin (mm. TeuP oli jakamassa), mutta yleisesti ei lakkokorvauksia
maksettu. Lakon aikana jotkut kävivät läheisissä baareissa antamassa alaisille
ohjeita, miten toimia. Lakko oli pois eläkeajasta eli pahimmillaan se joillakin
saattoi siirtää eläkeikää neljällä kuukaudella. Silloin me nuoret ei eläkkeitä
ajateltu. Taisi käydä niin, että lakon jälkeen meillä oli oikeus yhtyä sopimukseen,
mutta varsinainen neuvotteluoikeus saatiin vasta myöhemmin.
Keskusjärjestöstäkin
aina välillä neuvoteltiin. Muistelen yhtä VDL:n liittokokousta, jossa tunnelma
kävi sen verran kuumana, että puh.joht. Paavo Sarkkinen komensi kaikki puolen
tunnin jäähdyttelytauolle. STTK:ssa kuitenkin pysyttiin. Organisaation
jakautuessa jaettiin myös yhdistys ja sen varat. Varat jaettiin nuppiluvun
suhteessa. Sen jälkeen on organisaatioita
uudistettu useampaankin kertaa. Liikennevirastosta oli tärkein uutinen, että
tänä vuonna ei ole organisaatioita uudistettu, mutta suunnitteilla kai on? JN
oli TVLDIY:n ensimmäinen maisterijäsen. Osa jäsenistä halusi STS:ään ja sen
kautta AKAVAan. Taidettiin siirrosta pariin kertaan äänestääkin. Aikanaan
siirto sitten tapahtuikin ja yhdistyksen nimi muuttui muotoon Tiehallinnon
akateemiset. Nyt mukaan on tullut muitakin ja nimi on Liikenneakava. Järjestön
vaihdon lisäksi iso periaatteellinen muutos oli, että kun aikaisemmin
jäsenmaksut maksettiin omalle yhdistykselle, joka sitten maksoi jäsenmaksua ylöspäin,
niin nyt asia on päinvastoin eli jäsenmaksut maksetaan kattojärjestölle ja
sieltä kerjätään sitten avustuksia omaan toimintaan. Päätösvalta jäsenmaksusta
on siis viety.
Vanha
yhdistys Tiehallinnon akateemiset on edelleen olemassa ja sillä on vähän
varojakin. Niiden käytöstä on neuvoteltu. Ehdotus oli, että rahoja
käytettäisiin opiskelustipendeihin ja matka-avustuksiin. Me halusimme, että
myös eläkeläisillä olisi mahdollisuus avustuksiin, koska mehän ne rahat
aikoinaan keräsimme. ELYyn siirtyi jäseniä paljon, mutta JM ei nyt tiennyt,
miten he ovat järjestäytymisen hoitaneet, mutta avustuksiin heilläkin voisi
olla oikeus, koska olivat aikoinaan TVLDIY:n jäseniä.
Oli Liikennevirastosta
toinenkin uutinen. Aikoinaan, kun osia virastoista yhtiöitettiin, niin henkilökunnalle
luvattiin yhtä ja toista, mikä silloin ei tuntunut miltään. Nyt näitä
aikapommeja alkaa laueta. Niistä ei vain julkisuudessa puhuta. Muutoksella on
siis pitkät jäljet.
Sattuneesta
syystä keskusteltiin myös firman lopettamisesta. Yleisesti todettiin asia niin
vaikeaksi, että viisainta on täyttää vain kaikki verottajan haluamat paperit
vaikka miten blankkona. Myöhemmin noin 10 vuoden toimimattomuuden jälkeen voi
kokeilla mitä tapahtuu, jos ei täytä. Pankkitili on tietenkin lopetettava heti.
Jos firmalle tulee pankin tilinhoitomaksuja, niin sehän on toimintaa ja
aiheuttaa valtavan työmäärän. Eli ei saa jäädä mitään toimintaa ja kassan pitää
olla tyhjä. Paras keino on myydä firma. Pystyssä oleva yhtiö on nykyisin rahan
arvoista tavaraa ja näitä toimimattomia yrityksiä kaupataan aloittaville
yrittäjille. Jos on firman lakkauttaminen vaikeaa, niin ei ole perustaminenkaan
ihan yksinkertaista.
Taas
kerran oli paljon sellaisia juttuja, joita tässä ei ole syytä toistaa. Mutta
sen verran hauskoja, että sovimme seuraavan tapaamisen 15.05.2012. Vastuu
henkilönä TOE.
HJB
/ 27.04.2012
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti