keskiviikkona, tammikuuta 17, 2018

Tapaaminen nro 121 / 16.01.2018



VUOSI 2018


Paikka: Ravintola White Lady, vastuuhenkilö HJB
Aika: 16.01.2018 klo 12.30
Läsnä: JPOS, TeuP, JN ja HJB

Taitaa flunssa-aallot olla liikkeellä? Onhan niitä muitakin syitä olla estynyt. Esimerkiksi työ. Mutta saimme vieraaksi kuitenkin Raimo Tapion Liikennevirastosta. Muistini mukaan titteli on edelleen ylijohtaja. Rami on jo yliajalla eli oli suunnitelmissa jäädä eläkkeelle, mutta kun on taas organisaatiouusdistus tulossa, niin oli huono hetki. Valtiolla voi nykyisin olla 68 vuotiaaksi. Rami oli kai teekkariaikana tiestössä liikenne- ja tutkimusjaostossa ja tieverkkojaostossa yhteisenä vai sivusiko hommat vain molempia jaostoja? Onhan tuosta jo yli 40 vuotta?

Me olemme olleet White Ladyssä aiemminkin. Nyt oli jo 9 kerta eli noin 8 % tapaamisista on ollut siellä. Mutta mikä ettei. Tähtikabinetti on paras paikka pyöreällä pöydällä, jonka ääreen mahtuu noin 10 henkilöä, mutta viidelläkin oli ihan sopivaa. Lisäksi on noutopöytä ihan oven vieressä ja ruoka on hyvää. Eikä hintakaan ole este. Voimme suositella. Ravintola 11:ssa olemme olleet 6 kertaa siinä kadun toisella puolella ja Stockmannin vintillä 5 kertaa. On monessa muussakin käyty, kun vain muistaisi käynnit, mutta lista nimistä ja päivämääristä on koneella. Ja onhan sitä jotain keskusteluistakin muistissa.

Muistista tulikin sitten mieleen se, että muistiinpanoja todella tarvitaan. Näyttää jopa siltä, että, jos niitä ei tee kunnolla, niin seuraavana päivänä on jo vaikeaa yhdistää joitakin sanoja asiaan? Tiestö lakkasi vuoden 1975 organisaatiouudistuksessa. Joukosta puuttuu joitakin tiestössä olleita, mutta ikää alkaa olla kaikilla. Eli jos paikkoja vapautuu, niin vielä löytynee täyttäjiä ja jatkuihan se tieverkko- ja taloustoimiston yhteistyö vielä myöhemminkin. Joten kaipa porukka voi jatkaa? Ja onhan sitä isotkin firmat vaihtaneet liikeideaa? Terveisiä noilta vanhoilta tutuilta tulee melkein jokaiseen tapaamiseen.

Saimme kuulumisia myös entisestä pääjohtajastamme Jouko Loikkasesta. Hän jatkaa edelleen kävelylenkkejään, mutta kaipa ne ovat jo vähän lyhentyneet. Vielä 1980-luvun alussa ne olivat usein yli 10 kilometrin mittaisia. Eli vointi lienee siten kohtuullinen?

Oli puhetta historiikistä ja parista lapsesta, mutta mitä? Taisi JN:n lapsi lähteä vaihto-oppilaaksi Austraaliaan. Sen muistan, että vanhemmat eivät saa siellä vierailla. Liikennevirastossa on isot muutokset tekeillä. Osa virastosta yhtiöitetään, mutta enpä käy arvailemaan mitä. Soteuudistus vaikuttaa myös. Tai oikeastaan sen kylkiäisenä tuleva maakuntahallinto. Tienpidosta ei uudessa tilanteessa ei ole juuri keskusteltu julkisesti eikä ole lehdetkään kirjoitelleet. Kuitenkin on tulossa merkittävä muutos. Ramikaan ei näistä montaa sanaa sanonut, mutta sehän on niin, että mitä vähemmän asiasta tietää, sitä vaapaammin voi kirjoitta. Eli on toimittajan vapaus.

Teitä hoitavia ELY-keskuksia on nyt kai 9. Maakuntia tulee olemaan 18. Joten noilla Ely-porukoilla on jakautumisen paikka. Ja kun nyt kussakin on asiaa hoitanut yksi osaava asiantuntija. Nyt pitää jostakin repiä toinen mokoma lisää. Lisäksi hallinnollisiin asioihin pitää löytää uusia henkilöitä. Eli on odotettavissa merkittävä hallinnollisten kustannusten kasvu? Ja myös teknisen henkilökunnan määrä varmaan kasvaa, kun toimipaikkojan määrä tuplaantuu? Tehtiin aikoinaan melkoin urakka, kun tiepiirien määrä vähennettiin 13:sta 9:ään. Siinä käytettiin koviakin sanoja.

Lisäksi on tuo päätöksen teon uudistuminen. Menee kuvitteluksi, kun ei ole kerrottu. Mutta oletus on, että Liikennevirasto tai vastaava edelleen jakaa tienpidon rahoja ja ohjaa toimintaa, jos pystyy. Valtakunnan pääteiden isot investoinnit jäävät kai viraston vastuulle, mutta kaikki muu mennee maakuntahallinnolle? Heillä on sitten aika vapaa pääntävalta? Jos valtakunnallinen virasto jakaa rahat maakuntahallinnolle, niin heillä on kai sitten valta käyttää rahat, mihin poliittisesti valittu porukka päättää. vaikka uimarantojen kunnostamiseen? Eli tienpitoon osoittetuja rahoja voi käyttää ehkä muuhunkin toimintaan? Lisäksi maakunnan poliittisesti valitut henkilöt voivat käyttää rahat omien kuntiensa kyläteihin? On tästä muistikuvia noin 40 vuoden ajalta, mitä poliitikot haluavat. Eli päätiet voivat jäädä toiseksi ja odottelemaan tilanteen huonontumista niin, että asia pitää hoitaa valtakunnallisella investoinilla. Maakunnan poliitikoille tulee siis päätettäväksi valtakunnan etu vastaan paikallinen etu? Kumpikohan siinä voittaa?

Mielenkiintoista on myös nähdä, miten kunnossapidon taso muuttuu maakunnan rajalla. Tien merkityshän on eri maakunnille erilainen ja niin voi sitten käydä myös tien kunnolle. 

Valtakunnalliselle virastolle ei varmaan jää suurtakaan valtaa korrdinoida asiaa? Kokemuksesta voin todeta, että käsitys tasapuolisuudesta on virkamiehillä ja poliitikoilla erilainen, kun on kyse näistä poliitikolle läheisistä asioista. Eli olisi jo aika lehdissäkin kirjoitella näistä tienpitoasioista? Harmi, että ei ole enää tuttuja toimittajia?

Kokouksissa nukahtelijoista keskusteltiin myös. Oli heitä meilläkin. Eräs esimerkiksi näytti nukahtavan joka kokouksessa, mutta eipä meille selvinnyt, oliko se vain tarkkaa kuuntelua. Hän nimittäin aina silloin tällöin puuttui keskusteluun ja ihan asiasta. Mutta heräsikö hän ja tunnisti ensin missä mennään?

Tammikuun alussa on taas tiedotettu liikenteessä kuolleista. Viime vuonna kuoli vain noin viidennes siitä, mitä vuonna 1972, joka aiheutti UKK:n kuuluisan uuden vuoden puheen. Minulla on muistikuva, että ensimmäisenä arkipäivänä osastollamme silloin juostiin eli puhe vaikutti heti. Onkohan muistikuva oikea? Parlamenttaarisen liikennekomiteanhan tuo puhe poiki. Sitten tuli ensin kattonopeus ja vuodenaikakohtaiset nopeusrajoitukset ja vielä myöhemmin tiekohtaiset. Ja tapahtui sitä paljon muutakin. Mutta edelleen on tehtävää. Mm. vinot tasoylikäytävät ovat vaarallisia. Etenkin kuorma-autoista on vinosti taaksepäin huono näkyvyys. Kotikylän autolijalle kerran rysähti ja syyt sai apumies, joka oli sanonut ”anna mennä vaan”. Jälkikäteen kysyttäessä tämä sanoi: ”nuo kaapungin valot minua niin erreyttivät”.

Kielitodistuksen hankinta oli aikoinaan myös kokemus sinänsä. Melkein kaikki kävivät suorittamassa sen samalle henkilölle, joka päästi kuulema läpi kolmella lauseen ymmärtämisellä. ”Stäng dörren!” Öpnä fönstret!” Ja ”Avgift 5 mk”. Minä en koskaan kiellikoetta suorittanut, mikä näkynee edellä kirjoitetusta. Minä olin työsopimussuhteinen melkein koko urani. Vain yhden kerran hain työpaikkaa eli ensimmäistä. Sitten muutokset tapahtuivat vain sopien. Virkaan siirryin vasta ihan lopussa, kun kaikki siirrettiin kerralla ja silloin ei kielitodistusta kyselty. Tosin otin minä kerran vastaan täysin ruotsinkielisen lähetystön. Oli minulla kuitenkin luotettava tulkki eli Ole Norrback, joka tuli lähetystön mukana. Huomasin, että herätti kunnioitusta, että edes yritin puhua ruotsia. Vai johtuiko hymyily siitä, että puhuin Kuggoms-svenskaa enkä kirjakieltä. Kuggoms-svenska on melkein yhtä vaikeaa kuin Närpes-svenska, jota opin vähän PeeHoolta.

Presidentin vaaleissa ovat viimeiset tentit ja ennakkoäänestys taitaa alkaa jo tänään. Eli kaikki äänestämään, vaikka tulos vaikuttaisi miten varmalta.

Keskustelimme myös korkeiden virkamiesten mokailusta. Niitähän on viime aikoina olut jopa kymmenkunta. Ensimmäinen kommentti oli, että ensimmäisissä otsikoissa lehdet repäisevät ja otsikot ei kerro koko totuutta. Jälkeenpäin tulee sitten joko puolustavia tai vielä pahempia uksityiskohtia. Mutta taas tuli kokemus mukaan eli olen varma, että mihin kana karvoistaan pääsee, kuten vanha suomalainen sananlasku sanoo. Kyllä meillä tiehallinossa kerran luottamuksen menettänyt oli aina kontrollissa.

Seuraava tapaaminen on 20.2.2018 kello 12.30 ja APi hoitaa järjestelyt. JN varasi nyt jo oikeuden seuraavan järjestelyihin. On se hyvä, että asia on noin haluttua, mutta selvitään kuitenkin ilman riitelyä.

17.01.2018  Heikki Block

Ei kommentteja: