Paikka:
Ravintola 11, vastuuhenkilö TeuP
Aika:
19.12.2017 klo 12.30
Läsnä:
JPOS, JN, TeuP, LAM ja HJB
Eli oli vähän vajausta. No mutta työt ensin, laulaa
kannattaa aina ja kellarin rapuissa pitää olla varovainen. Noista kokemuksista
kannattaa muidenkin ottaa oppia. Lisäksi skoolasimme läsnä olleen
syntymäpäivälle.
Hesarin salaisten tietojen julkaisuista olimme jo
keskustelleet ennenkin ja olihan se Hesari saanut jäseneltämme hyvän mutta
katkeran kommentinkin. Vastausta tosin ei ole kuulunut. Totta kai keskustelimme
myös toimittajan aiheuttamasta tulipalosta ja ihmettelimme sitä, voiko se syttyä
tietokoneen vasaroinnista. Oli varmaan poltettu papereitakin? Hesarissa oli
pari juttua tienpidostakin pari päivää aikaisemmin. Keskustelimme lehdistön tavasta
otsikoida juttunsa. Ne taidetaan ihan tietoisesti tehdä sillä lailla kantaaottavaksi,
että niistä voi myöhemmin livetä eikä ne aina vastaa itse artikkelin sisältöä. Eli
ohjataan lukijan ajatuksia tiettyyn kantaan, mutta lehti voi myöhemmin todeta,
että väärä tulkinta.
Lehti myös muutaa mielipidekirjoitusten otsikoita
mieleisekseen eikä ne aina vastaa kirjoittajan ajatuksia. Eli on kohtuullisen
härskiä touhua. Toimittajien asiantuntemus ei myöskään aina riitä eli epäilmme,
että on siirrytty käyttämään harjoittelijoita. Tosin ei toimittajat voi olla
kaikkien alojen asiantuntijoita. Esimerkiksi hankeiden keskittymisestä
Etelä-Suomeen jäi kuva, että se olisi väärin. Mutta ei siinä artikkelissa kyllä
sitä sanottu. Mutta on väärin verrata valtakunnallisten hankkeiden rahoitusta
paikallisten asukaiden määrään. Esim. Keski-Pohjanmaa taisi saada toiseksi
eniten rahaa/asukas, mutta raha meni Pohjanmaan rataan eikä junat taida enää
edes pysähtyä Keski-Pohjanmaalla? No varmaan siinä samalla muutettiin
tasoristeyksiä eritasoiksi. Lisäksi kehittämisinvestoinnit tedään tulevaisuutta
varten ja nykyisten puutteiden poistamiseksi, joten ei niitä pidä nykyiseen
asukasmäärään verrata.
Seuraana päivänä sitten annettiin ymmärtää, että
Pääkaupunkseudun ruuhkien vuoksi täällä käytetään liian vähän rahaa. Eli
johdateltiin päinvastaiseen johtopäätökseen kuin edellisenä päivänä. Artikkelissa
annettiin myös ymmärtää, että ruuhkat saadaan poistettua, jos kaikki
käyttäisivät joukkoliikennettä. Varmaan vähenisivät, mutta eivät poistu. Espoolaset
ovat jo todenneet, että Metro on kasvattanut siirtymaikoja pari kymmentä prosenttia.
Ja syöttöliikenteen alkaessa pitenee matka-ajat edelleen. Lisäksi tuon syöttöliikenteen
tiedostusta voi arvostella. Ehkä sen ymmärtää vain käytännön kautta.
On totta, että kaikki ei voi ajaa omalla autolla, mutta
bussien ja metron matka-aikaa pidentää pysäkit. Jos mietitään tuo matkustaminen
kotoa töihin, niin omalla autolla ajon elementit ovat seuraavat: 1) autolle
pitää olla kotona paikkka, 2) sisääntuloteillä pitää olla kapasiteettia, 3)
kadut pitää olla leveitä ja 4) autolle pitää olla paikka työpaikalla. Noista
kaksi viimeistä alkaa olla ylivoimaisia toteuttaa jo tilanpuutteen vuoksi.
Mutta pystytäänkö asia ratkaisemaan joukkoliikenteellä,
jossa aika kuluu pysäkeillä odotteluun joko vaihtojen yhteydessä tai matkalla? Jos
hyväksytään matka-ajaksi tunti suuntaansa, niin kai se onnistuu? Eli matkoihin
kuluu noin 25 % työajasta? Olisiko ratkaisua etsittävä sittenkin siitä, että työpaikat
ja asunnot ovat lähekkäin eli tuo hoidetaan jo valintatilanteessa. Tai
korkeintaan yhden välineen matka. Metrohan tarkoittaa sitä, että lisäksi on
käytettävä molemmissa päissä jotain muuta kulkuneuvoa? Toivottavasti ei kahta.
Etätyö taitaa olla tulevaisuutta?
Matka-ajalle pitää laskea myös hinta. Nykyisin ei taideta
juuri tuota ajan hintaa arvostaa. Muistelimme myös omien työuriemme alkua,
jolloin keskustelimme paljon ns. taloudellisista laskelmista ja mm. ihmishengen
hinnasta. Soittipa yksi meistä silloin lääkintöhallitukseen ja kysyi mitä
hintaa he käyttävät. Sai kysyjä aika kitkerän vastauksen, että emme me sellaisia
laskelmia tee. On tietenkin eri asia laskea hintaa, jos kohde on pöydällä
silmien edessä kuin tiehankkeissa, joissa ihminen ei yksilöidy ja laskenta on
teoreettista. Muistelimme myös, miten eräs toimittaja sai seminaarissa ministerin
itkemään julkisesti, kun hän sanoi, että ei lapselle mitään hintaa tarvitse laskea.
Niitähän voi aina tehdä uusia.
Viime aikoina on keskusteltu myös siitä, että työmaiden
järjestelyissä ei oteta huomioon riittävästi niitä haittoja, joita aiheutuu
liikenteelle. Näin varmaan on. Muistan itse laskeneeni noin 30 vuotta sitten,
että vt 3:lla liikenteen aikakustannukset kasvoivat työmaalla noin puolet koko
investoinnin kustannuksista. Eli kyse ei ole pikkusummista. Työmailla tosin on
nopeusrajoitusten noudattaminen erittäin huonoa. Esim Vuosaaren sillalla on 30
km/H rajoitus työmaan vuoksi, mutta ajonopeudet olivat sunnuntaina noin 60-70
km/H. Kyllä siellä taisi olla työt käynnissä. Ja kaistat olivat erittäin
kapeita, joten rajoitus oli mielestäni paikallaan.
Ja TV:stä tietenkin keskusteltiin. Tammikuussa alkaa
tanskalaisen Silta-ohjelman neljäs kausi. Maria Lang elokuvissa on upeita ympäristöjä
eli puitteita on todella mietitty. Girls ohjelmakin on hyvä, mutta tässä iässä
ei oikein enää muistu mieleen miksi?
Kotimatkalla otin aikaa, koska kuljin kolmella bussilla.
Oliko sattumaa vai ei, mutta odotteluun ei tuosta tunnin matkasta kulunut kuin
noin 5 minuuttia ja kävelymatkat olivat lyhyitä. Kyllä siinä taas aika kului bussin
pysähtyessä. Liikenne ei bussin kulkua juuri haitannut. Tosin
pitäähän ne matkustajat ottaa kyytiin ja jättää poiskin.
Kotona huomasin puhelimessa ravintolan
asiakastyytyväisyyskyselyn. Sitä ihmettelin, koska en ollut missään vaiheessa
käyttänyt nimeä tai muita henkilötietoja. Laskunkin maksoin käteisellä enkä
kortilla. Tuli heti mieleen tuo Hesarin artikkeli kansalaisten tietosuojasta. Ajattelun
jälkeen tulin siihen tulokseen, että puhelimesta sen täytyi johtua. Kyselyjen
jälkeen selkisi, että operaattorit kauppaavat nykyisin sellaisia ”majakoita”,
jotka tunnistavat pidempään samassa paikassa olevia puhelimia ja näin voidaan
tuohon puhelimeen lähettää kyselyjä tai markkinontiviestejä. Eli kannattaa
miettiä, mitä toimintoja pitää puhelimessaan päällä?
Seuraava tapaaminen 16.01.2018 ja vastuuhenkilönä HJB.
1 kommentti:
Ja taas tuli nuo ylisuuret kappaleen väit jostakin? HJB
Lähetä kommentti