torstaina, marraskuuta 16, 2017

Tapaaminen nro 119 / 14.11.2017


Jostakin tuli nuo kappaleiden välit turhan suuriksi, mutta jättäkää nuo välit lukematta!



Paikka: Ravintola Gate 1, vastuuhenkilö MLe

Aika: 14.11.2017 klo 12.30

Läsnä: JPOS, MLe, JN, TeuP, LAM ja HJB



Flunssapiikki on otettu, mutta ovatko kaikki ottaneet? Helsinkihän oli keskittänyt piikitykset ja epäilin, että nyt vasta ruuhkia onkin. Mutta eipä ollut. Piikkihän alkaa vaikuttaa vasta parin viikon viiveellä.



Perustajajäsenet ovat osallistuneet suhteellisen ahkerasti. Lisäksi ovat jäseninä olleet mukana MP 75 kertaa, ELe 54 kertaa ja OK 46 kertaa. Ja tietenkin paljon vieraita. Mutta jokaisella kerralla on juttua riittänyt. Ei ole ”kuollutta” hetkeä tullut. Eikä ole asiastakaan niin paljoa poikettu? Enkä tarkoita sitä nuorten miesten ”asiaa”.



LÄSNÄOLLEET





JPOS
MLE
TEUP
HJB
TOE
JN
LAM
API
106
111
112
115
90
65
33
8



Malmin lentoaseman tulevaisuus taitaa olla uhanalainen. Lentotoiminta on kuulemma loppunut, mutta kyllä niitä koneita vaan jatkuvasti nousi ja laskeutui. Bisneslennot lienevät jo loppuneet eli vain harrastajat käyttävät? Olinpa minäkin perheen kanssa kerran SPy:n järjestämällä lennolla. Tunti lennettiin Myrskylään ja takaisin. Olen pari kertaa aikaikisemminkin ollut ns. pienkoneessa.



Helsinki lienee jo kaavoittanut lentokentän kerrostaloille. Voikin kysyä, onko harrastuslentokentän paikka keskellä kaupunkia. Mutta Bisneslentoihin eivät kovin pitkät siirtämätaipaleet ole hyväksi. Seutula on isojen koneiden hallussa. Näinkö sinne pieniä edes otetaan? Hyvinkäältä taitaa edelleen jonkinlainen kiitorata löytyä? Räyskälä on purjelentäjiä varten ja jo liian kaukana bisneslennoille. JPOS oli käynyt Räyskälässä jopa purjelentämässä.



Muistelimme myös vanhoja ystäviämme, mm Timo Heiskasta ja Martti Soinista. Marttihan muistutti, että hän on Tiehallinnossa ainoa, jolla on ”terveen” paperit. Hänen käyttäytymisensä oli omalaatuista ja joku oli epäillyt hänen terveyttään. Martti ratkaisi asian niin, että hankki nuo ”terveen” paperit. Muistelimme myös muutamia viimeaikoina kuolleita ystäviä, mm. Erkki Pätiälää.



Tietokoneen viruksien kanssa alkaa olla vaikeuksia jo ammattilaisillakin. Uskaltaako sitä enää avata mitään linkkiä? Virukset ovat niin taitavasti tehtyjä. Sähköpostilla tulevia minä en enää avaa, vaan menen erikseen vanhoja reittejä lähettäjän sivulle ja katson, mitä he siitä asiasta sanovat. Tänään viimeksi kävin Elisan sivulla. Oli asiallinen viesti. Tuli viime viikolla Firefoxin viritys tarjous, koska koneeni on hidas. Klikkasin ja päivitys tapahtui, mutta samalla tapahtui paljon muutakin. Koneessa meni pankkisuojaus aina itsestään päälle eikä mikään viesti lähtenyt, ennen kuin poistin tuon suojauksen. F-Secure kuitenkin ilmoitti, että viruksia ei ole. Eilen tuli sitten uusi päivitys, joka ei lupia kysellyt. Sen jälkeen toiminta on ollut kohtuullista. Tosin ajoin F-Securen virustorjunnan kai pariinkin kertaan. Mitään ei löytynyt. Ja noita roskaposteja tulee 3-4 joka päivä ja ne ovat poikkeuksetta yrityksiä saada pankkitiedot tai tietokone haltuun.



Kiinasta tulee tavaraa ja yllättävillä kustannuksilla. Joku oli tilannut korvalampun. Hinta oli 1 € ja toimituskulut saman verran. Eli 2 € hyvin toimiva korvalamppu. Oli vielä paristokin mukana. Suomessa firmat ei tuolla hinnalla vastaa edes puhelimeen eikä taida liikkua postikorttikaan? Saakohan Suomen Posti jotain, noista kiinalaisten lähetyksistä?



Tiepalvelua muistettiin myös ja jotkut jopa kiitollisuudella, kun oli omakohtaista kokemusta hyvästä palvelusta. Autoliittohan nuo kulut taitaa maksaa ainakin osaksi. Vapaaehtoistoimintaa kuitenkin, joten kannattaa arvostaa! Nykyisissä autoissa ei ole vararengasta vaan purkki jotain vaahto, jonka pitäisi paikata rengas sekä pieni kompressori. Minä erehdyin ostamaan autoni ilman vararengasta. En suosittele. Nyt on ylimääräinen rengas takakontissa. Tosin on uusi kompressorikin, jossa on samalla vara-akku ja käynnistyskaapeli. Olen tainnut jo pari kertaa käynnistää sillä, jonkun tielle jääneen auton. Ja renkaat, myös fillarin, on täytetty sillä pari kertaa vuodessa. Olen lainannut myös naapureille, joten kyllä se on hintansa jo hankkinut, vaikka minä olen tyytynyt kiitoksiin. Joku epäili, että kuorma-autoissa voi jo hytistä säädellä rengaspaineita. Enemmistä epäili kuitenkin, että tuo korin laskeminen ja nostaminen tapahtuu jousituksen kautta.



Kuntien rahat ovat tiukalla. Lisäksi netistä löytyy kirjallisuuta ja tietoa paljon ja saa myös puhelimiin. Siksi kirjastojen toimenkuva on muuttumassa. Niinpä ne muuttavat ostoskeskuksien nurkkiin ja päiväkoteihin. On minullakin puhelimessa kaksi valmiiksi luettua kirjaa. En ole vielä kuunnellut. Mistä löytyisi 10 tuntia aikaa? Jotkut kai kuuntelee pitkillä automatkoilla, mutta minusta pitää keskittyä ajamiseen, joten minä en kuuntele.



Kun lentokentällä oltiin, niin lentämisestä keskusteltiin enemmänkin. Mehän lentelimme alkuaikoina myös DC3:lla ja Metropolitanilla. Kajaanissa käydessä taisi lento Ouluun tapahtua Caravellellä, mutta siitä Kajaaniin mentiin tuolla DC6:lla. Caravellestä on mieleen jäänyt se, että Joutsan kohdalla koneet laitettiin tyhjäkäynnille ja loppumatka tultiin purjekoneena eli laskukiidossa polttoainetta säästäen. Amerikkaankin lennettiin potkurikoneella vielä 1965. Silloin oli välilasku ja tankkaus Islannissa.



LAM on joutunut eläkepäivillään tiensuunnitteluhommiin ja niitä yhdessä ihmeteltiin. Samoin ihmeteltiin sitä, että viljat taitavat tänä syksynä jäädä osittain pelolle. Vaasaan oli tuotu jo laivallinen ruista Ruotsista ja sitä olivat maanviljelijät vastassa. Taisivat olla ns. sirpit kädessä?



Seuraava tapaaminen sovittiin joulun alle eli 19.12.2017 kello 12.30 ja vastuuhenkilönä TeuP.



Koneen oikolukuohjelma löysi noin 20 kirjoitusvirhettä, mutta varmaan niitä vielä jäi. Alkaa tuon iän myötä sormet osua sivuun. Anteeksi!



Ei kommentteja: