Jostakin tuli nuo kappaleiden välit turhan suuriksi, mutta jättäkää nuo välit lukematta!
Paikka:
Ravintola Gate 1, vastuuhenkilö MLe
Aika:
14.11.2017 klo 12.30
Läsnä:
JPOS, MLe, JN, TeuP, LAM ja HJB
Flunssapiikki on otettu, mutta ovatko kaikki ottaneet? Helsinkihän
oli keskittänyt piikitykset ja epäilin, että nyt vasta ruuhkia onkin. Mutta
eipä ollut. Piikkihän alkaa vaikuttaa vasta parin viikon viiveellä.
Perustajajäsenet ovat osallistuneet suhteellisen ahkerasti. Lisäksi
ovat jäseninä olleet mukana MP 75 kertaa, ELe 54 kertaa ja OK 46 kertaa. Ja
tietenkin paljon vieraita. Mutta jokaisella kerralla on juttua riittänyt. Ei
ole ”kuollutta” hetkeä tullut. Eikä ole asiastakaan niin paljoa poikettu? Enkä
tarkoita sitä nuorten miesten ”asiaa”.
LÄSNÄOLLEET
|
|||||||
JPOS
|
MLE
|
TEUP
|
HJB
|
TOE
|
JN
|
LAM
|
API
|
106
|
111
|
112
|
115
|
90
|
65
|
33
|
8
|
Malmin lentoaseman tulevaisuus taitaa olla uhanalainen. Lentotoiminta
on kuulemma loppunut, mutta kyllä niitä koneita vaan jatkuvasti nousi ja
laskeutui. Bisneslennot lienevät jo loppuneet eli vain harrastajat käyttävät? Olinpa
minäkin perheen kanssa kerran SPy:n järjestämällä lennolla. Tunti lennettiin
Myrskylään ja takaisin. Olen pari kertaa aikaikisemminkin ollut ns. pienkoneessa.
Helsinki lienee jo kaavoittanut lentokentän kerrostaloille. Voikin
kysyä, onko harrastuslentokentän paikka keskellä kaupunkia. Mutta Bisneslentoihin
eivät kovin pitkät siirtämätaipaleet ole hyväksi. Seutula on isojen koneiden
hallussa. Näinkö sinne pieniä edes otetaan? Hyvinkäältä taitaa edelleen jonkinlainen
kiitorata löytyä? Räyskälä on purjelentäjiä varten ja jo liian kaukana bisneslennoille.
JPOS oli käynyt Räyskälässä jopa purjelentämässä.
Muistelimme myös vanhoja ystäviämme, mm Timo Heiskasta ja
Martti Soinista. Marttihan muistutti, että hän on Tiehallinnossa ainoa, jolla
on ”terveen” paperit. Hänen käyttäytymisensä oli omalaatuista ja joku oli
epäillyt hänen terveyttään. Martti ratkaisi asian niin, että hankki nuo ”terveen”
paperit. Muistelimme myös muutamia viimeaikoina kuolleita ystäviä, mm. Erkki
Pätiälää.
Tietokoneen viruksien kanssa alkaa olla vaikeuksia jo ammattilaisillakin.
Uskaltaako sitä enää avata mitään linkkiä? Virukset ovat niin taitavasti
tehtyjä. Sähköpostilla tulevia minä en enää avaa, vaan menen erikseen vanhoja
reittejä lähettäjän sivulle ja katson, mitä he siitä asiasta sanovat. Tänään viimeksi
kävin Elisan sivulla. Oli asiallinen viesti. Tuli viime viikolla Firefoxin
viritys tarjous, koska koneeni on hidas. Klikkasin ja päivitys tapahtui, mutta
samalla tapahtui paljon muutakin. Koneessa meni pankkisuojaus aina itsestään
päälle eikä mikään viesti lähtenyt, ennen kuin poistin tuon suojauksen. F-Secure
kuitenkin ilmoitti, että viruksia ei ole. Eilen tuli sitten uusi päivitys, joka
ei lupia kysellyt. Sen jälkeen toiminta on ollut kohtuullista. Tosin ajoin F-Securen
virustorjunnan kai pariinkin kertaan. Mitään ei löytynyt. Ja noita roskaposteja
tulee 3-4 joka päivä ja ne ovat poikkeuksetta yrityksiä saada pankkitiedot tai
tietokone haltuun.
Kiinasta tulee tavaraa ja yllättävillä kustannuksilla. Joku
oli tilannut korvalampun. Hinta oli 1 € ja toimituskulut saman verran. Eli 2 € hyvin
toimiva korvalamppu. Oli vielä paristokin mukana. Suomessa firmat ei tuolla hinnalla
vastaa edes puhelimeen eikä taida liikkua postikorttikaan? Saakohan Suomen Posti
jotain, noista kiinalaisten lähetyksistä?
Tiepalvelua muistettiin myös ja jotkut jopa kiitollisuudella,
kun oli omakohtaista kokemusta hyvästä palvelusta. Autoliittohan nuo kulut
taitaa maksaa ainakin osaksi. Vapaaehtoistoimintaa kuitenkin, joten kannattaa
arvostaa! Nykyisissä autoissa ei ole vararengasta vaan purkki jotain vaahto,
jonka pitäisi paikata rengas sekä pieni kompressori. Minä erehdyin ostamaan
autoni ilman vararengasta. En suosittele. Nyt on ylimääräinen rengas
takakontissa. Tosin on uusi kompressorikin, jossa on samalla vara-akku ja käynnistyskaapeli.
Olen tainnut jo pari kertaa käynnistää sillä, jonkun tielle jääneen auton. Ja
renkaat, myös fillarin, on täytetty sillä pari kertaa vuodessa. Olen lainannut
myös naapureille, joten kyllä se on hintansa jo hankkinut, vaikka minä olen
tyytynyt kiitoksiin. Joku epäili, että kuorma-autoissa voi jo hytistä säädellä
rengaspaineita. Enemmistä epäili kuitenkin, että tuo korin laskeminen ja
nostaminen tapahtuu jousituksen kautta.
Kuntien rahat ovat tiukalla. Lisäksi netistä löytyy kirjallisuuta
ja tietoa paljon ja saa myös puhelimiin. Siksi kirjastojen toimenkuva on
muuttumassa. Niinpä ne muuttavat ostoskeskuksien nurkkiin ja päiväkoteihin. On minullakin
puhelimessa kaksi valmiiksi luettua kirjaa. En ole vielä kuunnellut. Mistä löytyisi
10 tuntia aikaa? Jotkut kai kuuntelee pitkillä automatkoilla, mutta minusta pitää
keskittyä ajamiseen, joten minä en kuuntele.
Kun lentokentällä oltiin, niin lentämisestä keskusteltiin
enemmänkin. Mehän lentelimme alkuaikoina myös DC3:lla ja Metropolitanilla.
Kajaanissa käydessä taisi lento Ouluun tapahtua Caravellellä, mutta siitä
Kajaaniin mentiin tuolla DC6:lla. Caravellestä on mieleen jäänyt se, että
Joutsan kohdalla koneet laitettiin tyhjäkäynnille ja loppumatka tultiin purjekoneena
eli laskukiidossa polttoainetta säästäen. Amerikkaankin lennettiin
potkurikoneella vielä 1965. Silloin oli välilasku ja tankkaus Islannissa.
LAM on joutunut eläkepäivillään tiensuunnitteluhommiin ja
niitä yhdessä ihmeteltiin. Samoin ihmeteltiin sitä, että viljat taitavat tänä syksynä
jäädä osittain pelolle. Vaasaan oli tuotu jo laivallinen ruista Ruotsista ja
sitä olivat maanviljelijät vastassa. Taisivat olla ns. sirpit kädessä?
Seuraava tapaaminen sovittiin joulun alle eli 19.12.2017
kello 12.30 ja vastuuhenkilönä TeuP.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti