Paikka:
Ravintola Ateljee Finne , vastuuhenkilö APi
Aika:
21.11.2016 klo 12.30
Läsnä:
JPOS, MLe, JN, APi ja HJB
Ateljee ravintola on toiminut jo noin 60 vuotta. Omistaja
tosin on vaihtunut ja nimikin vähän muuttunut. Noin 8 vuotta sitten tuli mukaan
tuo Finne lisäys.
Joulun läheisyys aiheutti vähän osanottaja katoa. Sukua kun
pitää tavata ja joitakin vähän laulattaakin. Joulunahan lauletaan paljon. Me
emme kuitenkaan laulaneet.
Saimme vieraaksi Rita Piiraisen ja hänen kanssaan meillä oli
mahdollisuus keskustella lähivuosien alueellisesta tienpidosta sekä
menneisyydessä että tulevaisuudessa.
Lean kirja vaihtoi lukijaa. JN oli sen nyt lukenut ja MLe
otti kirjan mukaansa. APi ja JN taisivat keskustella asiasta enemmänkin.
Tässä iässä alkaa tuo muisti vähän takkuilla. Etenkin
nimimuisti. Olisiko Alzheimerin ensi oireita? Muita tuntui huvittavan, kun minä
kerroin yöllä valvoneeni pitkään ja muistelleeni minkä nimisiä ihmisiä ASOY:ssä
oli 35 vuoden aikana asunut. Tunnustan, että olisi parempiakin aiheita. Siitä
tuli mieleen työtoverimme Bertel Lehmusto. Hän kertoi 1970-luvun alussa
ruokatunnilta tullessaan tavanneensa Esplanadin puistossa Urho Kekkosen. Bertel
oli ollut nuorena maajoukkuetason urheilija. Oli niissä merkeissä tutustunut
SUL:n puheenjohtajaan Urho Kekkoseen. Puistossa oli Urkki tunnistanut Bertelin
ja tullut juttusille. Olivat siinä sitten muistelleet menneitä. Urkki oli
sitten kysynyt, että missä sinä nykyisin vaikuta ja Bertel oli todennut
olevansa insinöörinä tuossa TVH:ssa. Oli sitten esittänyt vastakysymyksen, että
missä Sinä vaikutat. Oli Urkkia huvittanut. Bertelillä ei ollut muistista
kysymys. Oli vain mennyt niin hämilleen, kun tasavallan Presidentti puhutteli
puistossa.
Olemme keskustelleet sähköpostilla monesta aiheesta. Meistä
ei löydy Helsinki – Tallinna tunnelin tukijoita. Siinä pitänee tehdä samoin
kuin aikoinaan Merenkurkun ylityksen kanssa. Eduskuntahan antoi sille 1
miljoonan rahaa suunnitteluun ja rakennustöiden aloittamiseen. Eli tehtiin ihan
laillinen päätös hankkeen toteuttamisesta. TVH (MS) teki ylityksestä kunnon
selvityksen, jossa todettiin, että kannattavuus on hyvin huono. Sillä
selvityksellä sitten Eduskunta perui päätöksensä. Minä tuon selvityksen
säilytin ja seuraavan 30 vuoden aikana lähetin siitä kopion ainakin kahdesta
asian uudelleen esiin nostaneelle. Keskustelu jäi yleensä siihen eli vanha
selvitys puri edelleen.
Toinen keskustelun aihe on ollut erilaiset selvitykset
yhteiskäyttöautoista ja vastaavista. Nykyisinhän kehitellään järjestelmää,
jossa kuukausimaksulla on liikenneväline aina käytettävissä vakio hintaan. Ei
oikein löytynyt sillekään kannatusta. Ikäihmiset ajelevat jo vähemmän ja siksi
kuukausihinta ei vastaa käytön määrää. Toinen epäilys liittyi siihen, että
kuinka nopeasti tuo kuukausimaksullinen vempele on käytettävissä. Oma auto on
pihassa ja yleensä lähtövalmis heti. Mutta ajat muuttuvat. Keskusta-alueella
rajoitetaan pysäköintiä kadulla ja pihoissa. Eli autolle pitää olla
hallipaikka. Siitä joutuu ensin maksamaan 20000 - 50 000 euroa ja siihen
päälle vielä 300 euron kuukausivastike. Siinä oman auton pito tulee kalliiksi.
Muistelimme myös tiestötoimiston perustamista. Meillehän on
yhteistä se, että olemme melkein kaikki olleet siellä töissä. Toimistohan
syntyi Eero Koljosen sitkeyden ansiosta. Eero oli aikoinaan saanut tehtäväksi
koordinoida tiestön kehittymistä. Tarina kertoo, että hän mm. valitsi
sihteerinsä kanssa uudet hankkeet budjettiin. Käytännössä tuo tapahtui niin,
että Eero ja sihteeri menivät ns. perähioneen komeroon, jossa säilytettiin
valmiita tiesuunnitelmia. He valitsivat niistä budjettiin tulevat. Tuo sihteeri
oli muuten Saara-Maria Löfberg. Hän oli toimistossa vielä silloin, kun meistä
suurin osa aloitti. Saara-Maria vaihtoi sitten työpaikkaa ja avioitui, jolloin
uusi sukunimi oli Paakkinen. Hän oli mukana myös politiikassa eli
kunnallisneuvos, kansanedustaja ja Eduskunnan varapuhemies.
Eero sitten totesi, että asia on tärkeä ja ansaitsee oman
toimiston. Hän kirjoitti oman huoneensa oveen lapun ”Tiestötoimisto”. Taisi
johdon käskystä vahtimestarit tuon käydä usein poistamassa, mutta Eero
kirjoitti aina uuden. Aikansa tuota lappuleikkiä käytiin ja sitten johto
totesi, että antaa sen lapun olla. Seuraavassa organisaatiouudistuksessa
toimisto sai sitten oman laatikkonsa.
Mielenkiinnolla kyselimme, miten ELY on käytännössä
toiminut. ELY oli TEM:in alainen, mutta hoiteli kai 7 ministeriön alaisia
hommia eli kun oli kyseessä vaikka resurssien kohdistaminen, niin oli
keskusteltava 7 ministeriön kanssa. LVM oli delegoinut asiat
Liikennevirastolle. Muiden ministeriöiden alalla ei ollut ehkä yhtä vahvaa
keskusvirastoa? Mutta noissa neuvotteluissa tuli sitten näkyviin, että
ministeriöiden edustajilla oli ”isommat napit kauluksessa” ja siksi tienpito
jäi ohjauksessa vähän liian vähälle huomiolle.
Tulevassa maakuntahallinnossa voi toistua sama ongelma. Lisäksi
tuntematon kuvio on se, että maakuntaan tulee vaaleilla valittu poliittinen
ohjaus, joka tuo jotain aivan uutta ja voi syntyä ihan uusia ristiriitoja.
Noista ”kauluksen nappien määrästä” tuli sitten mieleen myös
tienpito ja työllisyys. Tienpidon ohjaukseen vaikutti erityisen paljon työohjelma.
Siinä valtioneuvosto päätti, miten rahaa käytetään ja montako henkilöä sai olla
töissä missäkin kuussa vaikka Römpsänperän rummun rakentamisessa. Työohjelman
valmisteli Työministeriö neuvoteltuaan muiden ministeriöiden ja virastojen
kanssa. TVH:n osalta neuvottelijat yleensä minä ja OA eli varsin pienillä napeilla
varustetut henkilöt. Kävihän noissa neuvotteluissa TVH:n ylin johtokin, mutta
yleensä vain kerran. He totesivat, että ei ole järkevää heidän miettiä noita
Römpsänperän rummun kuukausittaisia työntekijämääriä. Meidän neuvotteluvalttina
olivat ainoastaan järkisyyt. Eli neuvottelut olivat lähinnä vetoamista niihin.
Tienpidon hankkeet olivat muutenkin tärkeitä. Erityisesti muistui
mieleen pari hanketta, joissa ministeri vaati kotiseudulleen tienparannusta. Toinen
oli vain 50 000 mk:n hanke ja kun vastapainoksi saatiin työllisyysrahaa
isoon päätiehankkeeseen, niin suostuimme, vaikka tuo tie ei kovin tärkeä
ollutkaan. Hanke toteutettiin ja ministeri valittiin uudelleen Eduskuntaan.
Toinen hanke oli parempi, mutta samalla kalliimpi eli muutaman miljoonan
hintainen. Siihen emme voineet suostua, koska ei ollut hajukaan siitä, mitä
pitäisi tehdä, koska suunnittelua ei ollut vielä aloitettu. Niinpä hanke siirtyi
vaalien jälkeen. Tämä ministeri jäi valitsematta seuraavaan Eduskuntaan. Kyllä
tienpito on aina ollut tärkeää.
Taas tuli juttua myös kuntien päätöksenteosta. Kunnan
johtajien asema on huomattavasti vaikeutunut. Heitä irtisanotaan tai lähtevät
muuten aika nopealla aikataululla. Kittilässä on normaalia vaikeampi ongelma. Kunnan
johtaja irtisanottiin laittomasti jo vuosia sitten. Hänelle maksettavista korvauksista
on riidelty ja päätetty monesti. Taas oli tehty yksi päätös ja se oli
riitautettu, koska oli kuulemma laiton. Kittilä taitaa jo olla eronnut
Kuntaliitostakin ainoana kuntana.
Toivotimme hyvät joulut ja onnelliset uudet vuodet sekä
sovimme, että näin lähelle joulua ei enää tapaamista sovita ja seuraava tapaaminen
on 24.1.2017 klo 12.30 ja JPOS huolehtii järjestelyistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti