lauantaina, elokuuta 27, 2016

Tapaaminen nro 106 / 25.8.2016


Paikka: Ravintola Casa Mare, vastuuhenkilö ToE
Aika: 25.8.2016 klo 12.30
Läsnä: MLe, TeuP, ToE, JN, LAM, APi ja HJB

Kesä tuli ja meni? Tosin JPOS:lta on vielä kalansaalis kai puolivälissä, kun ei ehtinyt paikalle? Toivottavasti tulee ruokaa riittävästi talveksi. Yleensä osallistujat ihmettelevät näitä muistiinpanoja, että olemmeko olleet samassa tapaamisessa. Nyt voi JPOS ihmetellä ihan aidosti. Kirjoitusvirheiden määrä näyttää lisääntyvän eikä niitä enää kaikkia jaksa korjata, jos ei kahdella kerralla silmään osu. Anteeksi!

Paikka Casa Mare on monelle tuttu jo 40 vuoden takaa. Tosin taisi silloin olla nimeltään Wienerwald? Ruoka oli hyvää ja edullista. Henkilökunta oli supisttu minimiin. Niin vähäiseksi, että jäi ruokaoluet juomatta, kun ei käynyt koko aikana kukaan tarjoamassa.

Olen aikaisemminkin valittanut sitä, että Helsinki ei ole tarkoitettu vanhemmille ihmisille. Joukkoliikenne on hyvä asia, mutta se ei vain toimi kuin tiukasti reitinvarrella ja ilman vaihtoja. Nyt oli matka noin 15 km. Matkaikaa meni noin 1,5 tuntia suuntaansa ja lisäksi vaihtojen yhteydessä joutui kävelemään niin paljon, että nyt sitten levätään muutama päivä. Vauhti oli siis 10 km tunnissa eli reipasta kävelyvauhtia. Fillarilla olisin tuon saman matkan tehnyt paljon nopeammin, mutta eihän ravintolaan nyt shortseissa mennä? Omalla autolla matka olisi kestänyt 20 minuuttia. Tosin pysäköintipaikan etsimiseen olisi mennyt varmaan saman verran.

Vaihdoin Kurvissa bussista metroon. Muuten hyvä, mutta kävellä sai noin 300 metriä. Ruoholahdessa vaihto bussiin aiheutti myös noin 300 metrin kävelyn. Eihän tuollainen 1,5 km:n kävely nyt pitkä ole, mutta kipeillä jaloilla se sitä on. Olen kai aikaisemminkin kertonut, miten lääkärissä käydessä sanottiin, että taksia ei saa eteen, kun ei ole pysähtymistilaa. Eli kepeillä ja puolisokeana neuvottiin kävelemään 0,5 km vilkkaassa liikenteessä lähimmälle taksiasemalle.

Metroasemat olisi pitänyt suunnitella niin, että kerrosta ylempänä heti portaiden päässä olisi ollut bussipysäkit liityntää varten. Nyt pitää nousta maanpinnalle ja kävellä se pari kolme sataa metriä. Paluu matkalla vaihdoin bussista metroon Kampissa. Eli olin ensimmäistä kertaa Espoon bussiterminaalissa. Metron löytäminen oli sitten jo hankalampaa, sillä kyltttejä oli harvassa ja ne olivat pieniä. Lounaat olisivat nopeampia, jos ne olisivat esim Järvenpäässä tai Hyvinkäällä ja voisi mennä omalla autolla.

Tullessani keskustelu oli hyvässä käynnissä. Merelläkin on onnettemuudet herkässä ja pienestä kiinni. Oli porukka ollut veneellä liikkeellä ja kippari oli päättänyt hiljentää vauhtia. Unohti perässä hinauksessa olleen jollan, joka ajautui veneen perään ja hinausköysi sitten sotkeutui potkuriin. Siinä sitä sitten oltiin laivaväylällä jumissa ja Ruotsinlaivan piti aikataulun mukaan tulla millä hetkellä hyvänsä. Väylä on kapea ja tuon ison laivan jarrutusmatka noin 2 kilometriä. Olivat kaverit sitä mieltä, että päällehän tuo olisi ajanut ellei olisi silloin valinnut toista väylää.

Länsimetron tuohuja ihmeteltiin. Erityisesti sitä, että miksi valmistumisen siirtymistä ei huomattu ajoissa. Jos toukokuussa oli vielä louhinta kesken, niin miten valmista olisi ollut jo elokuussa? Savuluukut on ihan oma asiansa. Kruunuvuoren sillat on lähes saman kokoinen hanke, ainakin noin aluksi. Siltaan kuuluu kuulemma noin 40 hanketta, joista kaikista tehdään oma sopimus. On siinä taas yhteensovitettavaa. Silloille on tulossa pikaraitiotie. Se on normaalia nopeampi ja siksi vaatii leveämmän raideleveyden. Mutta onko järkevää tuoda näin pieneen kaupunkiin kovin montaa kalustotyyppiä?  Tavallisella sporalla matka kestäisi noin 5 minuuttia ja pikaratikalla noin 4. Lisäksi tavallinen voisi jatkaa kaupungissa matkaa normaalia verkko pitkin. Tuosta pikaratikasta on pakko vaihtaa jossakin tavalliseen?

Tehdään noita ihmeratkaisuja muuallakin. Orban on Unkarissa rakentanut pätkän rautatietä, joka johtaa hänen tontiltaan jalkapallokentälle  (HS). Tosin hän hoitaa oman matkansa varmaan  virka-autolla.

Meidän ikäluokkamme kävi vielä kansakoulua. Muistelimme, oliko kansakoulu 6-luokkainen? ( https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansakoulu ). Eli oli aina peruskouluunsiirtymiseen asti vuonna 1972. Maalla ja kaupungeissa oli tilanne vähän erilainen. Meillä maalla kansakoulu oli yleensä kaksi luokkahuoneinen. Opettajapariskunnasta vaimo opetti samassa tilassa luokkia 1-2. Mies opetti toisessa luokassa luokkia 3-6. Meitä oli muistini mukaan 30-40 samassa luokassa. Neljän luokan opettaminen yhtä aikaa oli varmaan haastavaa. Ehkä sitä kuvaa minun aineeni, jota kirjoitin koko vuoden. Annettu otsikko oli: ”On syksy”. Minulla oli silloin vielä kyky tiivistää sanomani ja keväällä luovutettu aine kokonaisuudessaan kuului (muistan sen ulkoa): ”Syksy on!” Opettaja ei hyväksynyt tiivistämistäni ja jälki-istuntoa siitä tuli. Samalla taisi minulta kadota tuo tiivistämisen kyky?

Oppikouluun lähdettiin neljännen luokan jälkeen, mutta kavereiden kautta tuli seurattua myös sitä, että suurin osa lähti 6. luokan jälkeen kansalaiskouluun tai jatkoluokille. Mitä nimitystä nyt missäkin käytettiin. Orimattilassa nuo kaksi luokkaa oli ammattikoulun yhteydessä. Minulle jäi mielikuva, että siellä opetettiin ns. kansalaistaitoja ja osittain myös ammattia.

Windows pakottaa kaikki uuden 10:n käyttöön. Minulle se asennettiin lupaa kysymättä. Eli laitoin koneen avautumaan ja lähdin aamukahville. Takaisin tullessa oli asennus jo hyvässä käynnissä ja kiellettiin keskeyttämästä. Eihän se nyt niin suuri muutos ollut. Nyt sitä enää tuskin huomaakaan. Paitsi nuo lastentaudit tietenkin taas on. Minulla on ollut vaikeuksia sekä käynnistämisen että sammuttamisen kanssa. Kone ei ole aina totellut edes virtakatkaisijaa. Lisäksi tuli melkein aina ilmoitus, että joku ohjelma on auki. Epäilin jo, että konettani käyttää joku muukin? Muutama päivä sitten tuli Win10 päivitys ja sen jälkeen noita ongelmia ei ole ollut.

Autoihin on tulossa paljon automatiikkaa. Pisimmillään se on itseohjautuva auto. Tuntuu utopialta, mutta näitä jo on. Vakionopeuden säädin on sieltä yksinkertaisimmasta päästä ja se on ollut jo 10 vuotta lähes joka autossa.On myös erilaisia tunnistimia, jotka varoittavat etäisyyksistä. Laitteet lisääntyvät ja samalla rikoutuvat osat. Loogisesti ajatellen tuo automaattioahjaus vaatii paljon tietoa. Sitä voi saada joko sateliiteista tai kameralla maastosta. Tienpitäjälle tulee lisää vaatimuksia. Kartat ja tierekisteri pitää olla oikein ja ajantasalla. Liikennemerkkien ja tiemerkintöjen pitää olla puhtaita ja näkyvissä.

Muistan omalta ajaltani, kun valtatie 9 siirrettiin Vammalan suunnasta Kuljuun. Ihmettelin aikani tierekisterin tietoja, kun ne eivät vastanneet kartan antamaa mielikuvaa. Paljastui, että joku oli siirtänyt myös vanhan tien rekisteritiedot uudelle tielle. Taisi mennä 10 vuotta eikä kukaan kiinnittänyt mitään huomiota. Tuo sama kuulemma käy edelleen. Automaattiohjauksessa auto oli ihmeellisellä tavalla jarrutellut ja kiihdytellyt moottoritiellä. Syyksi paljastui se, että auto olikin ”ajanut” viereistä vanhaa tietä eikä moottoritietä. Oli jarrutellut joka mutkan ja risteyksen kohdalla, vaikka niitä ei todellisuudessa ollut. Mitenkähän auto olisi käyttäytynyt, jos tilanne olisi ollut päinvastoin. Vanhalla tiellä 120 km/H? Kaipa siinä kameroiden tieto olisi ottanut vallan satelliittitiedolta? Voi olla, että automatiikan kanssa on vielä mietittävää?

Jalkapallo innostaa ihmisiä. Aikonaan kannatus lähti siitä, että oli tutut kaverit pelaamassa eli kannustettiin oman kylän poikia. Nykyisin pelaajat ovat ammattilaisia eikä oman kylän pojista ole enää tietoakaan. Esim HJK:n pelaajista taitaa vain pari olla edes suomalaisia? Kannustamiseen pitää olla jokin muu motiivi kuin oman kylän poika. Olympilaisissa taisi pitkän matkan juoksuissa olla lähes kaikki juoksijat Keniasta tai Etiopiasta? Olivat vain vaihtaneet kotimaata?

Golfista oli myös puhe. Muistelimme, että Talin kenttä taisi olla pitkään ainoa kenttä Suomessa. Tosin muistelu johti siihen, että olihan niitä myös Aulangolla ja Ruissalossakin. Talin kerhoahan veti pitkään työtoverimme Erkki Aalto-Setälä. Avoimeksi jäi, mikä oli Suomen ensimmäinen kenttä.

Seuraava tapaaminen sovittiin 20.9.2016 ja vastuuhenkilönä on JN.

HJB / 26.8.2016

Ei kommentteja: