Paikka:
Ravintola White Lady, vastuuhenkilö TeuP
Aika:
20.4.2016 klo 12.30
Läsnä:
JPOS, MLe, TeuP, ToE, JN, LAM ja HJB
White
Ladyn rakennuksessa oli korjaukset edennyt niin, että pääsimme jälleen
tähtikabinettiin. Tuo pyöreän pöydän tila on paras, missä olemme tavanneet.
Kaikki kuulevat kaikkien puheet tasa-arvoisesti. Ja ruokakin oli oikein hyvää. Tosin
mietimme, voiko lihastroganoff olla jostakin muustakin. Taitaa normaali
stroganoff olla naudan lihasta. Tässä oli possua joukossa ellei kokonaan.. Ja
olihan tämä minun 100. osallistuminen.
Vieraana
oli liikenneneuvos Seppo Sainio. Hän kertoi olevansa eläkkeellä jo toista
kertaa. Oli ensin jäänyt eläkkeelle, mutta sitten oli tarjottu suurehkon
rakennusprojektin vetämistä. Meitä ihmetytti, miten se ”virkamieheltä” onnistui,
mutta hyvinhän se oli mennyt. Seppohan oli aikoinaan TVH:ssa teknillis-taloudellisessa
toimistossa eli oli meistä useammalle hyvinkin tuttu henkilö. Tietenkin kysyimme
myös Sepon sukulaisuutta Martti Sainioon, mutta sitä ei ole.
Elsa-rataa
suunnitellaan taas. Tosin nimi taitaa nykyisin olla tunninjuna? Elsa oli hyvin
ajankohtainen 1970-luvulla. Työtoverimme SS rakensi omakotitalon sen
suunnitelman läheisyyteen ja siitä naapurista monet ostivat tontteja. Elsa toi
kuitenkin alueelle rakennuskiellon ja siten moni tontinomistaja jäi loukkuun. Rakentaa
ei saanut ja kukaan ei ostanut. Lakia taidettiin muuttaa niin, että näissä
tapauksissa linjan varaaja oli velvollinen lunastamaan tontteja? Elsa-radan
perusteista oli paljon huhuja. Se liitettiin mm Ladan kokoonpanotehtaaseen,
Histan alueen kaavoittamiseen jne.. Nykyisin kaivetaan esiin muitakin vanhoja
hankkeita.
JPOS
oli perinyt ”uuden” puhelimen. Sen käyttöjärjestelmää ihmeteltiin ja yritettiin
katsoa, mitä kaikkea siinä on. Ominaisuuksia on satoja. Mutta tarvitaanko niitä
kaikkia? Ihmisille myydään kaikkea sellaistakin, jonka tarve on olematon. Tv:ssä
joku kertoi kirjanneensa menot ylös ja todenneen, että hän maksaa useasta
TV-kanavasta, jota ei koskaan katso. Tuo taloudellinen kasvu on kiinni siitä,
osataanko ihmisille luoda tarpeita, joilla ei ole todellisuudessa käyttöä?
Nyt
puretaan rakenteita, jotka on rakennettu meidän aikanamme. Helsingin
rakennusviraston talo on siitä yksi esimerkki. Siinä paikalla oli muuten
aikaisemmin todella komea talo. Katselimme sen kuvaa. Kannattaa etsi netistä.
On sen verran hyvän näköinen. Osa meistä oli kai työssä myös Kaikukadulla. Haapaniemen
kentän laidasta puretaan ainakin vanha Veroviraston talo. Siinä on kuulema
kolme erillistä taloa, vaikka julkisivu näyttää aika yhtenäiseltä. Puretaankohan
nuo kaikki kolme?
Sama
koskee kyllä tierakenteitakin. Eero Hietanen jo joskus 1980-luvulla esitti
vastalauseensa, kun ohjelmaan tuli Peltosalmen sillan uudelleen rakentaminen. Eero
pahoitti mielensä, koska tuo purettava silta oli hänen ensimmäinen työmaansa. Pääasiassa
nuo uusittavat rakenteet ovat kyllä jo yli 50 vuotta vanhoja. Enemmän sen
sijaan harmittaa se lyhytjänteinen ajattelu, jota nyt toteutetaan. Taisi jo
joskus aikaisemmin olla puhetta Keravan joen sillasta, joka on SOK:n varaston
ja Lahdentien välissä. Siltaa korjailtiin ja levitettiin vajaa 10 vuotta
sitten. Jo silloin oli tiedossa, että kaksi kaistaa ei tule sillalla riittämään,
eikä riittänyt silloinkaan. Nyt siellä sitten ovat taas työt käynnissä. Nyt
taitaa tulla kaistoja lisää.
Myös
asuinpaikkani lähellä tehtiin noin viisi vuotta sitten risteysalueen
parannuksia, joista totesin, että pieleen menee. Olisi pitänyt rakentaa kahden
risteysten välille heti useampi kaista ja bussipysäkki vielä erikseen. Eipä
rakennettu. Mutta nyt rakennetaan ja kaikki reunakivityöt tehdään uudestaan. Tosin
minusta näyttää siltä, että tehdään jälleen väärin eli olisi pitänyt tehdä
väljemmin. Epäilen, että kohta korjataan taas noin 10 vuoden päästä. Tosin me
laskimme aikoinaan, että moottoritie kannattaa rakentaa ensin
moottoriliikennetienä, jos toinen ajorata voidaan rakentaa yli 7 vuotta
myöhemmin. Emme tainneet laskea mukaan työajan häiriöitä liikenteelle. Ne ovat
todella huomattavat. laskin aikoinaan Keimola-Klaukkala välin häiriökustannusten
olevan noin kolmannes rakennuskustannuksista. Kyse on siis erittäin isoista
summista silloin, kun liikennettä on paljon.
Raskaista
ajoneuvoista keskusteltiin myös. Nyt kokeillaan jo 104 tonnin kuorma-autoa
Lapissa. Sopiikohan nuo ”junat” maanteille? Noin iso kalusto on vaikeaa hallita,
etenkin talven liukkailla keleillä. Lisäksi taitaa pysähtymismatkakin olla
melko pitkä. Junistahan sanotaan, että täydestä vauhdista sen pysähtyminen
vaatii kilometrin. Tosin on noita raskaita kuormia ollut ennenkin. Aikoinaan
osa kuormista mitattiin tilavuutena. Esimerkiksi turvekuormat saattoivat olla suurimmillaan
jopa 120 tonnia. Ei ihme, jos deformaatiota ilmenee. Näimme myös kuvan, jossa
pankkiautomaatin kohdalla oli asfalttiin painunut selvät kengän muotoiset
kuopat. Valuasfaltti kuumenee kesäpäivänä jopa noin 80 asteeseen ja silloin se
painuu kengän alla eli ei auta jäädä paikalleen seisomaan. Tosin siinä voi kengätkin
sulaa. Aikoinaan näin Erottajalla, kun korkeakorkoiset kengät painuivat niin
syvään valuasfalttiin, että rouvan piti niitä oikein repiä irti.
Minulla
oli viikkoa aikaisemmin ollut kurssitapaaminen. Paikalla oli noin 40 henkilöä
eli puolet mahdollisista. Nyt siten keskusteltiin, millä vuosikurssilla itse
kukin oli ollut. Tuo määrittely ei ole aina niin helppoa, koska osa kävi
välillä armeijan, jolloin kursseja oli ehkä useita. Muitakin poissaolon syitä
on. Kyse on siitä, mihin samaistuu. Tosin meidänkin kurssilla on yksi joka käy
mielellään kolmen kurssin tapaamisissa.
Yhden
jäsenemme putkiremontti alkaa olla ohi muutto takaisin alkaa olla mahdollista. Tuo
remontti tulee nykyisin maksamaan noin 1000 €/asuinneliö. vaihtelua toki on. Remontin
aikana saattaa tavaroita olla useissa pakoissa varastoituna ja sehän tietysti
johtaa hankaluuksiin, kun ei muista missä ja aina ne ovat väärässä paikassa:
Remontti on ihan riittävän hankala juttu.
Totta kai keskustelimme myös LiVe Oyj:stä. Kovasti ihmettelimme.
Seuraava
tapaaminen on 19.5.2016 kello 12.30 ja vastuuhenkilö on HJB. Paikasta
keskusteltiin, mutta ei sitä tässä sanota.
HJB / 22.4.2016
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti