torstaina, maaliskuuta 24, 2016

Tapaaminen nro 103 / 22.3.2016



 Paikka: Ravintola Stockmannin vintti, vastuuhenkilö MLe
Aika: 22.3.2016 klo 12.30
Läsnä: JPOS, MLe, TeuP, JN, LAM ja HJB

Vieraaksi saimme Tiina Haapasalon. Hän on nykyinen Maire eli EK:n kuljetusasiamies. Olimme Stockmannin vintillä jo viidettä kertaa. Kabinetti on hyvä paikka, jossa ei ole häiritsevää melua. Paistettu lohi oli hyvää. Maku tuntuu vielä tänäänkin, parin päivän päästä, suussa. Saapa nähdä, onko kuin Sysmän sahti, jonka maku tuntuu vielä viikon päästä?

Espoon Blues puhutti samoin kuin jääkiekko yleensä. Olihan meillä fani paikalla. Liigaseurat ovat nykyisin bisnestä. Liigaan mukaan tuleva joutuu maksamaan melkoisen kynnysrahan päästäkseen pelaamaan. Taitaa olla noin 1-2 M€. Sport ja KooKoo ovat kai saaneet vähän maksuaikaa? Rahaa ei saa takaisin, jos eroaa liigasta. Tosin eronneita ei taida olla kuin Jokerit, joka lähti KHL:ään. Eli kai Blueskin nyt menettää nuo rahat? Bluesin johdolla on paljon omaakin rahaa liossa? Eli verottaja ja vakuutusyhtiö eivät ole ainoita hävijöitä.

Lisäksi pelaajat ovat kovapalkkaisia ja usein ulkomaalaisia. Rahoitus tulee katsojilta ja tukijoilta. Jos ei pärjää, saattavat rahoituslähteet ehtyä. Eli on todella riskibisnestä. Katsojatulot pitää maksimoida. Täysin lajia tuntemattomana jää miettimään, sovitaanko joitakin otteluja, jotta niitä olisi enemmän. Nämä pudotuspelithän myyvät. Mikkelin Jukurit on ollut sarjassa melko ylivoimainen. Hävisivät kuitenkin maanantaina Kiekko-Vantaalle, jolloin saivat yhden kotiottelun lisää. Ja eilen vielä Mikkelissä, joten taitaa tulla kaksi kotiottelua lissää? Samoin epäilin, että HIFK ja JYP tulevat häviämään tiistain ottelunsa, jotta saavat yhden kotiottelun lisää. Näin sitten illalla kävi. Bisnes is bisnes. Samanlaista bisnestä taitavat olla muutkin joukkuelajit? Lähes joka sarjassa on joukkueita, joilla on taloudellisti tiukkaa. Nyt kun firmoilla on tiukkaa, se heijastuu myös sponsorirahoihin. Ei ole firmalle eduksi, jos maksaa isoja rahoja ja joutuu samaan aikaan irtisanomaan työntekijöitään?

Opinnäytetöiden tarkoituksenmukaisuudesta olimme keskustellet jo sähköpostilla. Eli sukupuolentutkimuksessa on keskitetty mm. seuraaviin aiheisiin:

* Transsukupuolisen position muotoutuminen materiaalis-diskurssiivisesti .
* "Relationship Care": Seksivälineet suomalaisissa naistenlehdissä 2000-luvun alussa.
* Koira, merimies ja albatrossi. Merimiesten suhde eläimiin sukupuolentutkimuksen valossa.
* Nainen, eläin – Sukupuolen rooli ja ekofeministiset ratkaisut eläinten vapautuksessa.
* Hirviömiehiä, jumalattaria ja kyborgisiä otuksia - Väkivalta ja sukupuolen rajat digitaalisessa Tekken 5 –taistelupelissä.

Toisaalta kyllä omastakin diplomityöstä kuulin kysymyksen, miksi tuollaista selvitetään? Ohjaajani PR vastasi välittömästi, että koska minusta on tarkoitus tehdä diplomi-insinööri. Tuon kaupunkien välisen liikennevirtamallin toimivuutta olen testannut aina joskus, kun olen saanut nykytietoa haltuuni. Toimii edelleen, vaikka muutama muuttujakerroin pitäisikin laskea uudestaan. Ei nuo asukasluvut ole kuitenkaan kaupungeissa niin rajusti muuttuneet eli autokannan kasvu selittää myös liikenteenkasvun. Keskeinen havinto työssäni oli, että Hämeenlinnasta lähtevä liikenne naapurikaupunkeihin on pienempää, koska vaihtoehtoja on lähietäisyydelläkin useita. Joka suuntaan ei riitä lähtijöitä. Itsestään selvyys. Eli opinäytetöitä tehdään myös osaamisen näyttötarkoituksessa. Mutta kyllä kai niistä pitäisi nykyistä enemmän olla hyötyäkin? Ainakin väitöskirjoista.

Nykyisellä intenetvaltakaudella melkein kaikki on jo netissä. Siksi on iso riski, että tekstiä ja asiaa lainataan sieltä suoraan. Mutta tarkastajillapa on ohjelmat, joilla voidaan laskea, paljonko työssä on lainattua. Lainattiin sitä toki 50 vuotta sittenkin, mutta syy oli se, että ohjaajaa ja tarkastavaa professoria haluttiin kunnioittaa niin, että heidän tutkimuksensa saatiin vaikka väkisin lähdeluetteloon.

Huutokauppakamari-ohjelmassa oli vetäjälle osunut Doron puhelin käteen ja hän oli myynyt sen lauseella: ”Täma se meitä kaikkia odottaa”. Meistä vain yhdellä oli Doron puhelin. Nykyisin useimmilla on sellainen puhelin, josta kesken kokouksenkin näki, että Brysselissä oli katasrofi päällä. Eräs juniori oli jo kysynyt isältään, että kuka enää käyttää puhelinta puhumiseen? Varmaan meistä usea joutuu kuitenkin kuuntelemaan, vaikkei puhuisikaan?

Esitettiin myös kysymys, mikä tarvike on sellainen, jota ei enää löydy naisten käsilaukusta. Olihan noita monta asiaa mielessä, mutta ei niitä tässä viitsi sanoa. Mutta oikea vastaus on peili. Sen on korvannut puhelimen kameratoiminto eli selfietä vaan, niin saa hiukset ojennukseen ja huulipunat korjattua. Niin maailma muuttuu Eskoseni.

Keskusteltiin sitä asiastakin. Yhteiskuntasopimusta kasataan kilpailukyvyn parantamiseksi. Tuossa sopimuksessa puututaan lähinnä työpanokseen. Kilpailukyvyssä on kuitenkin pari paljon merkittävämpää komponenttia, nimittäin verot ja kuljetukset. Muistiini on jostakin jäänyt, että kuljetusten osuus vientihinnasta liikkuu 20 prosentin tienoilla. Eli kuljetuskustannuksilla on olennainen osuus tuotteiden hintaan. Siksi kai AKT:n mukana olo on niin tärkeää. Ei palkkojen vuoksi, vaan mahdollisten häiriöiden aiheuttaminen lisäkustannusten vuoksi.

Lähitulevaisuudessa on kuitenkin todella suuri uhka energiassa. Euroopassa ollaan puuhaamassa erilaisia direktiivejä, joilla halutaan alentaa päästöjä. Ja silloin kyseessä on käytetty energia. Biopolttoaineen osuutta halutaan nostaa. Se maksaa. Ja maksaa Suomessa enemmän kuin muualla, koska meillä on pitkät kuljetusmatkat. Noista biopolttoaineista voi tulla todella kallis tukikohde valtiolle? Ilman tukea nuo laitokset eivät varmaan kannata? Eihän tuulimyllytkään kannata. Pyörittäminen on järkevää vain, koska on valtion takuuhinta. Kyllä tukikohteita maailmassa riittää.

Kabotaasiliikenteestä oli myös puhetta. Meillä se ei ole ainakaan vielä merkittävä ongelma. Taitaa olla kyse prosenttien murto-osista? Muualla se on isompi asia. Tosin nuo ulkomaiset raskaat autot ovat talven aikan aiheuttaneet ongelmia, kun kesärenkailla eivät pääse pienintäkään mäkeä ylös ja silloin tukitaan koko tie. Ellei siten aiheuteta onnettomuuksia. Lahden rikkihapporekka ei ollut ulkomainen, vaikka jotkut keltaisesta kilvestä niin päättelivät. Kuvista epäselvästi näkynyt kilpi oli kai vaarallisen kuljetuksen merkki? Minusta kyljessä oli tunnetun Kokemäkiläisen kuljetusfirman nimi. Firma tosin myytiin, mutta vanha nimi on vapautunut viiden vuoden karenssista? Teksti-tv kertoi, että kyse oli liian suuresta tilannenopeudesta eli ei otettu huomioon tien liukkautta. Kai se on ilmiselvä syy, jos rekka liukuu ulos tieltä. Lahdessahan valtatie menee vielä katuverkon kautta. Tosin tuo onnettomuuskohta on valtion vastuulla. Aikonaan haluttiin nämä kuljetukset kieltää katuverkolla, mutta eipä tuo kiertäminen ole juuri mahdollista, ainakaan Varkaudessa eikä kai vielä Haminassakaan. Toisaalta ei nuo myrkylliset kaasut käyttäydy tienpitäjän mukaan. Ja teitä rakennetaan sinne, missä on käyttäjiä?

Rautateitähän tarjotaan kuljetuksille. Eäs meistä asuu lähellä Vuosaaren rataa. Raiteet ovat kuulemma ruosteessa eli ollut liian vähän liikennettä. Keravan isolla kohulla mainostettu terminaalikaan ei toteutunut. Teollisuus ei käytä rautateitä kuin kaikkein isompien tavaramäärien kuljetukseen. Silloinkin pitää raiteen ulottua ”varastosta varastoon tai laiturille”, koska uudelleen kuormaus on niin kallista. Nyt taitaa kohta Äänekosken uuden tehtaan sellut tulla Vuosaaren satamaan junalla. Mutta mahtuuko pääradalle? Varmaan yöaikaan?

Keskustelimme myös näistä yksityisrahoitteisita hankkeista. Joku on laskenut, että omana työnä Lahden tie olisi maksanut vain kolmasosan. Minä en ole laskelmaa nähnyt enkä siihen oikein usko. Ehkä on jäänyt huomiotta, että sopimukseen sisältyi myös 20 vuoden kunnossapito? Minusta merkittävimmät hyödyt ovat aikaistuminen, rahalla ei ole vuosirajoitusta ja urakoiden kilpailuttaminen on yksinkertaisempaa. Noista jotuu kyllä maksamaankin.

Jouko Loikkanen oli pääjohtajan alkuvuosinaan myös Suomen Palloliiton puheenjohtaja. Niinpä joillakin meistä oli tilaisuus saada vapaalippuja maaotteluihin. Kävipä eräs peräti FA-Cupin loppuottelussa. Tapaus oli herättynyt paikan päällä vähän ihmetystä, koska noin 30-vuotiasta henkilöä luultiin ensin Suomen Palloliiton puheenjohtaksi. Oli asia vaatinut vähän selittelyä.

Seuraava tapaaminen sovittiin 20.4.2016 kello 12.30 ja vastuuhenkilönä on TeuP.

PS. Lukiessa huomasin noin 100 kirjoitusvirhettä. Varmasti osaa en edes huomannut. Anteeksi! Ikä ei taida tulla yksin?


HJB / 24.3.2016

Ei kommentteja: