perjantaina, maaliskuuta 21, 2014

Tapaaminen nro 84 / 20.3.2013


Paikka: Ravintola Blue Peter, vastuuhenkilö ToE

Aika: 20.3.2014 klo 12.30

Läsnä: JPOS, MLe, TeuP, MP, ToE, JN, LAM ja HJB



Blue Peterissä olimme jo kolmatta kertaa. Paikka on hyvin suosittu ja nytkin oli jopa ruuhkaa. Joka kerta paikalla on näkynyt myös ”julkkiksia”. Joutsenia emme nyt rannassa havainneet, mutta ehkä oli liian aikaista. Olihan päivä vasta kevätpäivän tasaus eli päivä on yhtä pitkä koko maapallolla. Suuresta asiakasmäärästä johtuen kuulemisen kanssa oli monella ongelmia. Tosin muutama totesi, että ei pelkkä kuuleminen riitä. Yhtä tärkeää on kuullun ymmärtäminen. Puheesta ei voi aina olla varma, mikä oli lauseen tarkoitus. Esim. ihminen on alkaa silloin olla vanha, kun lauseen ”Mitä minä sanoin” perässä on kysymysmerkki eikä huutomerkki. Tuo loppumerkki ei aina puheesta aukea.



Tähän sopii muistelu työajan alkuvuosilta. Eräs meistä aloitti hauskan tapauksen kerronnan aina lauseella ”Minua niin nauratti”, johon TeuP äkkiä tokaisi, mikset Sinä nauranut?



Lyly- Jussista oli myös puhetta. LAM oli tavannut Akateemisessa kirjakaupassa. Oli Jussi käynyt Termodynamiikan kirjojen hyllyä läpi. Asia taisi liittyä jotenkin siihen, että autoon kerätään esim. jarrutettaessa paineilmaa, joka sitten liikuttaa autoa ilman polttoaineen kulutusta. Peugeotissa tämmöinen kai jo on? Tuosta tuli mieleen juttu opiskeluajalta, kun RWPK:ssa soitti Keijo Pösö. Kapellimestari muistutti aina konsertin alussa, että lausutaan Peugeot.



Maailman menossa riittää nyt jutusteltavaa. Rahaa liikutetaan suuria määriä maasta toiseen. Yleensä apua tarvitsevat maat ovat niitä, joissa korruptio on suurinta. Eli avustusrahat valuvat vääriin taskuihin. Ei noista Kreikan saamista avustuksistakaan ole juuri mitään kansalle mennyt. Kyllä ne 240 Mrd€ ovat valuneet pankkien omistajien taskuihin. Sama tulee tapahtumaan Ukrainassa. Mutta eivät maat ilman avustuksiakaan selviä. Köyhä kansa kärsii aina? Ei ole mitään takeita siitä, että vallan vaihtuessa uudet valtaapitävät ei olisi yhtä korruptoineita? Muutos vaatii todella pitkän ajan. Siinä on koko kansan kulttuuri muutettava ja sitä eivät kaikki halua. Kyllä kansa korruption tietää, mutta kaikki eivät siitä välitä?



Ukrainan tilanteesta on juteltu jo sähköpostissa ennen tapaamista. kaikki jutut eivät ole julkaisukelpoisia. Venäjän tilanne oli muuttumassa vaikeaksi. Maalla on kaksi laivastotukikohtaa Välimerta varten, toinen Krimillä ja toinen Syyriassa. Molemmissa maissa pyritään vallan vaihtoon. Pelko siitä, että maat liukuvat länsileiriin, oli suuri. Ukraina esim. hakee nyt melko varmasti turvaa Natosta. Jos Venäjä ei olisi vallannut Krimiä, olisi sen laivastotulikohta ollut kohta Nato-maan vuokralaisena. Samasta syystä Venäjä ei aikoinaan luopunut Kalingradista, vaan halusi pitää sen osana omaa maata. Onhan sekin Nato-maiden keskellä, mutta kuitenkin omalla maalla. Putin ei uskaltanut luottaa siihen, että Krim olisi siirtynyt Venäjälle puhumalla, vaikka siihenkin jonkinlaiset perusteet olivat. Olihan Krim aikoinaan osa Venäjää, ennen kuin se vuonna 1954 siirrettiin Ukrainan ”maakuntaan”. Lisäksi asukkaista on edelleen pääosa venäläisiä.



Ahvenanmaa äänesti aikoinaan myös liittymisestä Ruotsiin. Kansa taisi olla melko yksimielinen? Vaan eipä liitetty. Joku muisti, että asia oli Kansainliitossa käsiteltävänä. Olivat kuulema suomalaiset kutsuneet Kansainliiton edustajat paikan päälle katsomaan. Heitä oli pyöritelty Turun saaristossa ja osoiteltu saaria, jotka kuuluvat Suomeen ja nuo viereiset kuuluvat Ahvenanmaalle. Kun samoja reittejä oli ajettu myös toiseen suuntaan, olivat Kansainliiton herrat tulleet vakuuttuneiksi, että ei voi Ahvenanmaata Ruotsiin liittää. Kyllä se on osa Suomea.



Savonrannalla alkaa olla jo koko kunta kohta venäläisten omistuksessa. Onneksi liittivät sen Savonlinnaan. Muuten olisi voinut kohta olla kansanäänestys liittymisestä Venäjään? On aikaisemminkin muisteltu sitä, että jo Kustaa Vasa kehotti talonpoikia siirtämään tilansa vähitellen rajan taakse, jotta niitä voidaan sitten vaatia liitettäväksi omaan valtakuntaan. Israelin siirtokunnissa taitaa olla sama ajatus?



Näistä rajojen vedosta tuli jonkun mieleen kysymys, mistä voi päätellä mikä on oma kieli ja mikä vain murre? Kieleen kuulemma liittyy oma armeija. Tosin ei mm Islannilla ole omaa armeijaa, mutta kieli on vain gamla nordiskaa, kuten muuten Närpiön murrekin. P-H aikoinaan kertoi, että Närpiön murretta osaava tulee hyvin juttuun Islannissa.



JPOS muisteli lapsuuttaan Savonrannalla. Hänellä oli muistikuva kahdesta pitkästä evakkojen jonosta, jotka vaelsivat Savonrannan ohi kohti luodetta. Toinen muisto oli varmaankin vuodelta 1940 ja toinen vuodelta 1944? Joku kertoi, että Heikki Kahilan muistelmissa on sama havainto noista vaeltavista evakoista Varkauden kohdalta. Työtoverini aikoinaan muisteli, että hän oli kävellyt evakkojonossa Viipurin läheltä Savonlinnaan. Siellä heidät oli lastattu junaan. Ikäviä muistoja.



Paluumatkalla oli vielä juttua halusta keskittää kauppaliikkeet keskustaan, jotta ne olisivat helposti julkisella liikenteellä tavoitettavissa. Mitenkähän tuo todella toimisi? Ei kukaan halua kantaa ostoskasseja ruuhka-aikoina julkisissa välineissä. Kun on kaksi 10 kg:n kassia ja paketit talouspaperia ja WC-aperia käsissä, niin kaivapa siinä matkakorttia tai rahaa. Jos ostokset olisi tehtävä joukkoliikenteen varassa, niin silloin olisi kaupassa käytävä päivittäin eli matkamäärä moninkertaistuisi. Eli jos ei ostoksille pääse omalla autolla, niin valtaosa ajaa vaikka Lempäälän Ideaparkkiin joka toinen viikko?



Muutenkin näyttää siltä, että kaikenlainen suunnittelu on sektorikohtaista. Jätkäsaaresta suunniteltiin autotonta kaupunginosaa ja tiejärjestelyt suunniteltiin sen mukaan. Nyt on huomattu, että eipä toimi. Asukkaat ostavat autoja ja nyt ollaan sitten tilanteessa, jossa tänä vuonna valmistavat liikenne ratkaisut suunnitellaan uudestaan ja ehkä korjataankin vielä osittain tämän vuoden aikana. Laajasaloon suunniteltiin suuri asuntoalue. Sitten huomattiin, että eihän sinne johtavat liikenneyhteydet toimi. Suunniteltiin silta raitiovaunuille. Nyt mietitään, että kun kansa kuitenkin ajaa omilla autoilla, niin pitää tehdä Herttoniemeen tunneli. Ei sekään toimi, joten ehkä silta pitää sittenkin tehdä myös autoille? Nyt joku huomasi, että silloin eivät taida enää laivat päästä Hanasaaren voimalaan, joten voimalat pitää muuttaa jollekin muulle polttoaineelle tai siirtää Vuosaareen? Jos muutetaan puuhakkeelle, niin pitää pistää uusiksi koko Jyväskylän eteläpuolinen tieverkko?



Aikoinaan olivat VTO (valtioneuvoston tekniset ohjeet), joissa määriteltiin, että rakennettava tie tulee suunnitella siten, että se palvelee 30 vuotta. Kun siihen lisätään se, että kaikkine suunnitteluvaiheineen moottoritien suunnittelu piti aloittaa 15–20 vuotta ennen rakentamista, niin aloitettaessa piti olla näkemys siitä, mitä tarvitaan 50 vuoden päästä. Kukapa meistä nyt osaa sanoa, millaiset liikenneyhteydet ovat tarpeen vuonna 2064?



Ei ole ihme, että joitakin virheratkaisujakin toteutettiin. Onneksi tarjonta luo myös kysyntää eikä nuo nyt enää niin suurilta virheiltä vaikuta. Mutta oli niitä suuria odotuksia muillakin. Esimerkiksi seutusuunntteluliitto vaati vuonna 1962 (Loviisan Sanomat 2.6.1962) Lahti – Loviisa välille 4-kaistaista tietä. Ei rakennettu. Eikä tiellä ole vieläkään liikennettä kuin noin 500–2000 autoa vuorokaudessa. Eli ei TVH ollut suinkaan se, jonka odotukset olivat suurimmat.





Seuraava tapaaminen sovittiin 7.4.2014 ja vastuuhenkilönä on HJB. Keskustelimme mahdollisuudesta pitää tapaaminen maakunnassa, mutta ehdotus ei saanut riittävää kannatusta.



HJB / 21.3.2014


Ei kommentteja: