Paikka:
Ravintola Merimies Pub, vastuuhenkilö MLe
Aika:
15.1.2014 klo 12.30
Läsnä:
JPOS, MLe, TeuP, ToE, JN, LAM ja HJB
Vuosi
vaihtui ja jotkut ovat aloittaneet uudet kujeet. Me olemme todenneet vanhat
niin hyviksi, että miksi niitä vaihtamaan. Siksi tapasimme taas uudessa
paikassa eli Merimies Pubissa Albertinkadun ja Merimiehenkadun kulmassa,
talossa jossa minäkin nukuin vuonna 1964 pari viikkoa. Ruoka-annokset olivat
isolla lautasella ja lautanen täynnä. Sen verran suolaista oli, että paino
nousi pari kiloa. Talven ensimmäiset kunnon pakkaset olivat kestäneet muutaman
päivä. Vanhan kokemuksen mukaan avoimen meren rannalla nuo kovat pakkaset
tekevät hengitykselle kultaa, jos kärsii yleensä vetää sisäänpäin. Parempi
olisi puhallella vain ulospäin.
Keskustassa
alkaa olla pysäköinti aika ongelmallista. Nytkin niitä piti etsiä muutaman korttelin
päästä. Toisaalta Musiikkitalon kellarissa on hyvät paikat ja voi jättää
päällysvaatteet autoon ja nousta hissillä ylös kuuntelemaan musiikkia. Samasta
hallista on kai yhteys myös Finlandiataloon. Hintaviahan nuo luolat ovat, mutta
pitäähän kalliista investoinnista saada edes osa takaisin. Kallista pysäköinti
on muutenkin. Susirajan takana talon kellarissa oleva autopaikka maksaa noin 30 000
euroa ja lisäksi pari sataa hoitovastiketta kuukaudessa. Ei ole autonpito ihan
halpaa.
Nykyisin
on tulossa muotiin liikenteen tarkoituksellinen häirintä. Suomessakin on
nuoriso halunnut viettää aikaa keskellä katua ja niin on joka vuosi suljettu
joku katuosuus. Thaimaassa blokataan koko keskusta kahdeksi viikoksi, jotta hallitus
vaihtuisi. USA:ssa oli varteenotettava presidenttiehdokas järjestänyt yhteen
kaupunkiin todelliset ruuhkat, kun ei saanut pormestarilta tukea vaaliehdokkuudelleen.
Siitä vain silloilta pari kaistaa suljetuksi ja ruuhka on valmis. Ei taida olla
enää presidenttiehdokas?
Dipoli
myytiin. Vanhalta heitetään opiskelijat ulos, kun ravintoloista saa paremman
vuokran. Raha on ikävä konsultti. Muistelimme sitä, kun olimme raivaamassa
mäkeä ennen rakennustöiden aloittamista. Paikalla oli ensin kunnon aloituspaukku
(=räjäytys, ei se toinen). Paukun jälkeen alkoi moottorisahat laulaa ja puita
kaatui sinne tänne. Me ilman sahaa olleet kasasimme risuja kasaan ja poltimme
niitä. Oli todellinen ihme, että vahinkoja ei sattunut. Pari vuotta myöhemmin
1966 sitten muutimme Polilta Dipoliin. Kaupungilla järjestettiin yhtä jos
toista jäynää. Yksi oli tuollainen blokkaus, kun porukka söi viiden ruokalajin
lounaan keskellä katua oikein valkoisilla liinoilla ja kaikilla tykötarpeilla.
Tulihan siitä huomioita. Sehän noilla blokkaajillakin on tarkoitus.
Nuo
vanhemmat jäsenet muistelivat Eero Niemistä, jota minä en muistanut. Ovat Eeron
lapset kovia jääkiekkoilijoita, ihan maajoukkuetasolla asti. Tytär on vain 40-vuotias,
mutta polvet ovat jo 16 kertaa leikatut eikä hän pysty enää juoksemaan, mutta
luistelemaan pystyy ja hyvin. Eeron isä oli kauppias ja Eero hyväkuntoinen.
Syynä oli, että Eeron tehtävän oli lapsesta asti kantaa kaljat ja virvoitusjuomakorit
kellarista myymälätiloihin. Siitä sitten tuli mieleen, miten lapsena olimme
kateellisia, kun isot pojat ostivat kopan pilsneriä. Nauttivat sitä sitten
mäensyrjässä sekoittaen siihen suolaa ja polttaen tupakkaa. Me nassikat olimme
sitä mieltä, että noin mekin sitten vanhempana. Tuolle suolan käytölle en ole
keksinyt muuta syytä kuin sen, että eihän sitä olisi muuten koko koria jaksanut
juoda?
Koulussa
meille syötettiin kalanmaksaöljyä. Koko luokka pistettiin jonoon ja sitten
opettaja antoi lusikallisen jokaiselle ja vahti, että jonosta ei poistuttu. Käytössä
oli vain yksi lusikka eikä sitä välillä edes pyyhkäisty. Pahaa oli. Silloin ei
vielä käytetty mitään ”peite- ja makuaineita”. Kun vähän isompana saimme
Sanasolia, niin sehän oli suorastaan hyvää. Aika monesta kouluaikaisesta
ruuasta jäi silloin pahamaku suuhun, eivätkä nuo ruuat maistu vieläkään. Me
koululaiset jouduimme myös itse osallistumaan ruuan hankintaan. Syksyllä
keräsimme puolukoita ja sieniä koululle säilytettäväksi. Koululla oli myös oma
perunapelto. Minun mieleeni on jäänyt erityisesti yksi perunannosto. Taisi olla
huhtikuussa 1952. Olivat perunat aika makeita, kun niitä oli pakkanen talven
aikana makeuttanut.
Savonrannasta
oli taas puhetta ja niin minäkin pääsin muistelemaan sitä, kun suunnittelin
Vihtakannanlahden kanavan. Pari päivää siinä taisi mennä. Sain ohjeen, minkä
levyinen kanavasta piti tulla ja niin vedin viivoittimella kolme
samansuuntaista viivaa kartalle. Yksi niistä oli keskiviiva. Lisäksi itäpäässä
sain ohjeen, että laivoille kaarrelevitys tehdään ulkokaarteeseen, koska ne
ovat perätuuppareita. Suurin työ oli massasiirron laskeminen eli paljonko ja
mihin läjitetään. Muistaakseni yksi lahti läjitettiin ja olen kuullut, että
sillä kasvaa jo tukkipuita. Muut läjitysalueet olivat veden alla ja niitä sai
läjittään vain -3 metrin korkeuteen. Onneksi en joutunut sitä siltaa suunnittelemaan.
Aikoinaan
eräs bisnesmies hoiteli koko Etelä-Suomen myrkkykuljetukset. Nehän löydettiin
sitten jostakin Hangon edustalta merenpohjasta. Tuli mieleemme, että näinköhän
Syyrian kaasut käsitellään samalla menetelmällä. Toisen maailmansodan jätteet
haudattiin Itämeren eteläosiin ja siellä ne ovat vieläkin pääosin. Taitaa pommi
jo tikittää?
Viime
päivinä on varmaan monessa tapaamisessa mainittu sana Guggenheim. Niinpä mekin.
Asiaa on käsitelty elimissä monesti ja sekavasti. Olimme sitä mieltä, että
kävijämäärä 550000 on reippaasti ylimitoitettu. Guggenheimin pari edellistä
suunnitelmaa on peruttu, koska kävijämäärät ovat olleet ylimitoitettuja. Eikä
taida kustannuskavio tässäkään pitää. Eli rakentamalla Guggenheim luodaan uusi
jatkuva menoerä julkisen sektorin budjettiin. Eremitaasissa taitaa olla 3km
käveltävää? Eivät venäläiset ole vielä sitä kokonaan kävelleet. Heidän varaansa
ei voi rakentaa. Risteilymatkustajat ovat toinen iso ryhmä. Heitä taitaa käydä
Helsingissä noin 100000 vuosittain. Jos laivat pääsisivät Guggenheimin
laituriin, niin ehkä puolet heistä piipahtaisi? Pidempää matkaa eivät risteilymatkustajat
kävele. Lisäksi pitää käydä kaikkien lappilaisten ja kainuulaisten kerran vuodessa?
Mihin on sitouduttu myöntämällä kaavavaraus? Onko vähän sama tilanne kuin
Pyhäjoen voimalassa? Eiköhän sielläkin tule miljardien korvausvaatimus, jos rakentamislupa
perutaan?
Tie-
ja liikenne – lehdessä oli juttu norjalaisten suunnittelemasta länsirannan
tiestä. Rahaa on niin ettei riu’ulle taivu? Suunnitelmaan sisältyy pari mielenkiintoista
teknistä ratkaisua. Toinen on pitkä, 3,7 km jännevälillä rakennettava silta.
Pituus jo sinällään on mahtava, mutta kun pylonit taitaa olla vielä kelluvilla
tuilla? Lisäksi yhteyteen rakennettaisiin kelluvia merenalaisia tunneleita.
Taitaa Atlantilla olla noin 5-7 metriä vuorovesivaihteluista ja lähes 20
metrisiä aaltoja. Tuosta saadaan korkeusvaihtelut, jotka ovat suuremmat kuin
Linnanmäen vuoristorata. Lisäksi tulee jäänmuodostumisongelmat. Taitavat olla
eriluokkaa kuin Raippaluodossa, jossa sielläkin silta suljetaan kovimmilla
tuulilla. ”Miten mielenkiintoista!”
Keilaniemi
oli alkujaan KOP:n kurssikeskus. Sitten VKKK:n koulutuskeskus ja nyt Suomen Sokerin
pääkonttori (kai?). Meille se oli toisen tapaamisen paikka. Suomen Sokeri
myytiin Tanskaan ja nyt ostaja on myyty edelleen. Noista kaupoista ei nykyisin
aina tiedä, mitä ne ovat. Kyseessä voi olla vain omaisuuden siirto veroparatiisiin.
Mutta Suomen Sokeri omisti aikoinaan paljon saaria Suomenlahdella. Työntekijät pääsivät
niille lomiaan viettämään. Kukahan ne nykyisin omistaa?
Keskustelimme
myös lakialoitteesta, jossa EU:n ulkopuoliset eivät saisi ostaa Suomesta maata.
Käytännössähän laki koskisi lähinnä venäläisiä. Ehkä nuo Suomen Sokerin
saaretkin ovat nykyisin ohjusalustoja? Saarien valvominen lienee aika hankalaa.
Muistuu mieleeni lähes neljän kymmenen vuoden takaa tapaus, jossa kaverini
pyrki purjehdusmatkallaan erääseen saareen hakemaan vettä. Samaan aikaan oli
Suomenlahdella laivaston iso sotaharjoitus. Saarella oli suuri määrä saksaa puhuvia
nuoria miehiä ja eivät laskeneet tuttavaani saareen, vaan hakivat itse vettä
veneeseen. Varmaankin osallistuivat sotaharjoitukseen suunnitelman
ulkopuolella?
Monesta
asiasta, joista en oikein muista, keskusteltiin myös. Olisiko ollut
synnytystilanteeseen liittyvä juttu, jossa kätilö hermostui jatkuvaan
liikkeeseen sisään ulos (huoneessa). Hän oli tokaissut: ”Ovi käy kuin
käkikellon luukku!” Vanhoista autoista keskusteltiin myös. Ne ovat suosittuja,
koska ne voi korjata itse ja useimpiin voi osaava tehdä jopa varaosat itse. Siksi
ne ovat suosittuja alueella, joissa varaosien saanti on hankalaa. Aikoinaan
minun 15 vuotta vanhaa Galanttia yritettiin ostaa Leningradiin taksiksi, mutta
ei päästy hinnasta yksimielisyyteen.
Kalaschnikov
kuoli. Me suunnittelimme melkein kaikki armeija aikamme aseet kokouksessa uudelleen,
rynnäkkökivääri, Emma, Maxim, Suomi-konepistooli, Lahti-Saloranta,
Sten-konepistooli, pystykorva ja jopa silloin uusi konekivääri).
Hitlerillä
oli vaikuttava rakentajaorganisaatio Todt. Wikipediasta löytyy artikkeli http://fi.wikipedia.org/wiki/Organisation_Todt.
Todt johti Saksan moottoritieverkon rakentamista. LAM oli etsinyt yhteyksiä TVH:n
kanssa, mutta ei kai ollut löytänyt. Tuossa Wikipedian artikkelissa Suomen
yhteyksistä on paljonkin, mutta TVH:ta ei taideta mainita. TVH:n yhteydet
Saksaan ovat kuitenkin olemassa, sillä meidän tienormimme 1960-luvun alusta
ovat saksalaistyyppiset. Meillä otettiin käyttöön klotoidit. Amerikkalaisissa
normeissa oli käytössä suora ja kaarre.
Olimme
keskustelleet sähköpostilla paljon Ollilan käyttömaksuverotuksesta. Yhteenvetona
voisi todeta, että keskeinen epäily kohdistui siihen, onko järkeä kerätä rahaa,
joka kuluu suurelta osin järjestelmän ylläpitämiseen? Eli pysyvät käyttökulut
hirvittää? Tuosta sitten keskustelu siirtyikin mm. vähän kuluttavien autojen
valtaviin hiukkaspäästöihin ja sähköautoon. Hesarissa oli artikkeli Teslasta.
Sähköauto, jolla voi ajaa jopa 500 km yhdellä latauksella. Tosin hintaa on
reilut 100 000 euroa ja akut painaa yli 1000 kg. Samassa artikkelissa kerrottiin
myös syy siihen, miksi Norjassa myydään paljon sähköautoja. Tietenkin syy
löytyy valtion tuesta. Se on Teslassa kai yli 50 000 euroa?
Nämä
tuet ovat usein tarpeen toimintaa aloitettaessa, mutta pysyvinä ratkaisuna ne tuottavat
ongelmia. Esim. Saksassa ovat kuulemma tienvarret täynnä aurinkopaneeleja,
koska valtio takaa niiden tuoton. Taisi hiljan olla tilanne, jossa paneelien
omistajat maksoivat aurinko ja tuulisähkön käytöstä, koska kulutusta ei ollut
riittävästi ja tukien saamiseksi piti sähkön virrata. Noin sitä syntyy tilanne,
jossa sähkön käytöstä kannattaa maksaa. Sama voi koskea muitakin tukia?
Kotimatkalla
katselin Kaivokadun ylitystä. Meitä oli pari kymmentä jalankulkijaa. Olin
ainoa, joka jäi odottamaan valon vaihtumista vihreäksi. Kaikki muut ylittivät
punaisella.
Seuraava
tapaaminen on 11.2.2014 eli hätäkeskusten juhlapäivänä. MLe vastaa
järjestelyistä toisen kerran peräkkäin, koska saamme vieraaksi mielenkiintoisen
henkilön.
HJB
/ 17.1.2014
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti