perjantaina, tammikuuta 10, 2014

HJB MUISTELEE 80 / KÄSITTEIDEN EROJA




HJB / 10.1.2014

Ihmisillä on käsitteistä hyvin erilaisia mielikuvia. Lähes jokainen adjektiivi tulkitaan erilailla. Useimmiten tulkitaan myös substantiivit. Tänä muisteluun herätti keskustelu Kollajan altaan rakentamisen uudelleen aloittamisesta.

Noin vuonna 1970 meillä oli tiestössä käsiteltävänä tieyhteyden aikaan toteuttaminen Kollajan kylään. Meillä oli silloin alueinsinöörijärjestelmä, jossa JPOS hoiti U-, T- ja H-piirejä. Itä-Suomi eli Ky-, M-, Ku- ja PK-piirit olivat OK:lla. K-S-, V- ja K-P-piirit olivat POP:lla. Pohjois-Suomi eli O-, Ka- ja L-piiri olivat TeuP:lla. Aikaa on kulunut yli 40 vuotta, joten muistissa voi olla aukkoja. En varmaan enää muista ihan kaikkia ilmeitä ja adjektiivejä, mutta likimain muistelot ovat oikeita.

Ii-joen takana oli Kollajanniemen kylä, johon ei ollut tieyhteyttä, mutta sellaista tietenkin tarvittiin. Alueinsinööreillä oli tapana käydä tutustumassa suurimpiin hankkeisiin ennen lausunnon kirjoittamista. Niinpä TeuP päätti eräällä piirikierroksella tutustua myös Kollajanniemen olosuhteisiin. Palattuaan me muutkin saimme kuulla tapahtumista. Valtatieltä 20 oli jonkinlainen tienalku joen eteläpuolella olevaan Kollajan kylään. Siitä sitten piti jatkaa kävellen muutama kilometri, jotta päästiin Ii-joen rantaan. Tästä veneellä yli Kollajanniemeen.

Olihan tuo paikka Helsingistä katsoen aika ”korvessa”. Ei kylään voinut viedä mitään isompia tavaroita kuin talvella, jolloin pääsi kulkemaan jäätä pitkin, jos osasi varoa sulia paikkoja. Kylässä ei tuolloin tainnut olla vielä edes sähköä. TeuP oli ihmetellyt, miten siellä yleensä voi elää. Hän oli mm. kysynyt, miten täällä saa vapaa-ajan kulumaan? Taisivat ensin ihmetellä, mitä se sellainen vapaa-aika on? Löytyihän siihen sitten yhteinen käsite. Paikalliset totesivat, että he rentoutuvat lähtemällä korpeen. Heillä oli noin 10 km:n päässä metsästysmaja, jossa oli rauhallista rentoutua arjen kiireistä. Korvessa asuminenkin on hyvin suhteellinen käsite. Nykyisin Kollajanniemeen johtaa Petäjäkankaan tie, joka on toteutettu pääosin Iijoen pohjoispuolelle.

Ruuhka on myös käsite, joka mielletään erilailla. Itse muistelen kerran olleeni ruuhkassa. Taisi olla Suomen 60:s itsenäisyyspäivä vuonna 1977, jolloin pidettiin Katajanokalta komea ilotulitus. Sitä mainostettiin paljon etukäteen. Ajattelemattomuuttani lähdin tapahtumaan omalla autolla ja ajoissa, jotta löytyisi parkkipaikka Tähtitorninmäeltä. Löytyihän se. Ilotulitus oli komea. Se päättyi noin kello 21, jolloin laskin, että nyt ehtii vielä katsomaan saman myöhäisuutisista. Mutta omalla autolla oli tullut muitakin. Matka Tähtitorninmäeltä Lauttasaareen oli noin 6 km, mutta kesti silloin lähes kaksi tuntia. Yritin kyllä ”taktikoida suunnittelemalla reitin niin, että tulin jokaiseen risteykseen etuajo-oikeutetusta suunnasta. Niin olivat ajatelleet muutkin.

OK oli eräässä piirissä perehtymismatkalla ja yksi hankkeista oli muistaakseni keskustan ohikulkutie. Keskustassa oli ruuhkia ja ohikulkevan liikenteen olosuhteet eivät tyydyttäneet liikennettä. Maakuntakierroksella aikaa kului hiukan liikaa ja niinpä OK isäntineen saapui keskustaan vasta kello 16.15. Keskuskadulla ei ollut yhtä ainutta autoa, jolloin paikallinen suunnittelupäällikkö totesi, että ruuhka ehti jo mennä. Tästä meille syntyi käsite, että ns. 4:n ruuhka tarkoittaa sitä, että on neljä autoa peräkkäin.

Itse törmäsin vastaavaan vielä 1980-luvulla. Eräässä kaupungissa vaadittiin samaan tapaan ohikulkutietä, koska kaupungin keskusta ruuhkautui. Olimme bussilla liikkeellä ja näimme, miten paikallisesta tehtaan portista purkautui satoja työntekijöitä kello 16. Kaupunginjohtaja päätti, että kierrämme keskustassa yhden korttelin, jolloin pääsemme katsomaan ruuhkaa sivusta päin. Kortteli kierrettiin ja tulimme pääkadun risteykseen. Ei näkynyt yhtään autoa missään. Kaupunginjohtaja joutui toteamaan, että nyt se ruuhka ehti jo mennä ohi. Meidän korttelinkierto ei varmaan kestänyt kuin 5 minuuttia. Minä en tuota ohikulkutietä sitten kannattanut, mutta toteutettiin se kuitenkin. Oli ”raskaat” voimat sitä ajamassa. Eli ruuhka on käsite, joka tulkitaan erilailla paikasta riippuen.

Helsinkiin puuhataan ruuhkamaksuja, jotta saataisiin yksityisliikenne vähenemään ja siten ilman laatu paremmaksi. Hitaan liikenteen aikana toki tuhlaantuu paljon vapaa aikaa. Itse epäilen, että jos päätiet puomitetaan käy kuten Oslossa. Maksuja kiertävät siirtyvät käyttämään pieniä asuinkatuja, jos vain läpi pääsee. Tämä näkyy jo nyt omalla asuinalueella, jossa pääkadulle on asetettu läpiajokielto ja näin toivotaan liikenteen kiertävän pari kilometriä vielä isompien katujen kautta. Mutta läpiajokielto koskee vain tuota pääkatua. Niinpä se on kierrettävissä ajamalla asuntokatujen kautta. Osa ajaa nyt kiellosta huolimatta ja vähän tunnollisemmat kiertää asuntokatujen kautta.

Ruuhkien poistaminen saattaisi pitää isompia firmoja keskustassa? Eli jos isot pomot joutuvat istumaan autossaan liian kauan, niin he siirtävät pääkonttorin Kehä III:n ulkopuolelle. Ei sitä syyksi sanota, mutta siellä se taustalla on. Entisessä kotikylässäni oli venefirma, jonka johtaja asui Helsingissä. Aikansa toimittuaan ja kun tiet saatiin parannettua, hän ilmoitti, että vanhojen teiden parantaminen paikalleen ei ollut riittävä toimenpide. Tiet jäivät niin mutkaisiksi, että veneet vaurioituvat kuljetuksissa. Jos veneet on sidottu kuormassa lain mukaan, niin eivät taatusti vaurioidu. Kyllä firman siirto johtui siitä, että johtaja itse kyllästyi ajamaan mutkaisia teitä pitkin.

HJB / 10.1.2014

Ei kommentteja: