keskiviikkona, syyskuuta 25, 2019
Tapaaminen nro 137 / 24.09.2019 JN.
Läsnä: MLe, TEUP, JN, LAM, API ja HJB.
Ja jälleen White Lady, mutta nyt Tähtikabinetti.
Me Matin kanssa ajoimme nyt kolmostien kautta, koska reittiopas kertoi sen olevan nopeampi. Onhan sillä parit liikennevalot vähemmän ja suurin osa 80 rajoitusta. Nyt oli kuitenkin EU:n maatalousministerit varanneet paikan Nurmijärveltä lehmien katseluun, joten poliiseja oli kymmenittäin ja joka risteys oli varauduttu sulkemaan. Tie kaupungista poispäin pidettiin tyhjänä ja ruuhkat oli sen mukaiset. Mutta hyvin tuo matka kuitenkin meni. Olimme hyvissä ajoin. Kabinettivarausta ei vain ollutkaan JN:n nimellä vaan minun. Kyselyt herätti jo epäilyn, että ovat varaukset menneet sekaisin, kun tiskillä oli toinenkin henkilö kyselemässä varausta eikä löytynyt. Kehoitin JN:ää aina välillä katsomaan henkilökorttiaan, niin muistaa nimensä. Selitys löytyi siitä, että minä olin varannut edellisen ja Jarmo silloin oli käynyt varaamassa seuraavan ja siinä ei sitten nimi vaihtunut.
Muillakin oli kokemuksia suljetuista teistä. JN oli aikoinaan ihmetellyt, kun Tuusulan tiellä ei ollut ketään vastaan tulevien ajoradalla. Sitten sieltä tuli moottoripyöräpoliisit ja poliisiautot perässään pari mustaa Vitoa ja taas poliiseja. Eli aika massiiviset järjestelyt muutaman ihmisen vuoksi. Ilmastoteko olisi, jos kulkisivat samalla bussilla, vaikka vähän hienommallakin. Tasa-arvoisessa maassa toisten vain pitää olla muita tasa-arvoisempia. Oli joku nähnyt tilanteen, jossa kaksikaistaisella tiellä kaikki vastaantulijat pakotettiin luiskaan, vaikka tilaa olisi ollut kaistallakin.
Erikoiskuljetukset aiheuttavat myös joskus muun liikenteen rajoittamista. Joskus kuljetetaan ”taloja”, jotka ovat koko tien levyisiä. Itse olen kerran kohdannut kuljetuksen, jossa etuauton kuljettaja näytti käsimerkein, että aja sivuun. Minä ajoin bussipysäkille ja jäin odottamaan. Tulihan sieltä sellainen neljä metriä leveä kuljetus. Olisi siinä mahtunut vastaan tulemaan, mutta tuo kohtaaminen olisi tapahtunut tiukassa mutkassa ja se olisi ollut hankalampi. Ainakin kuljetus olisi joutunut hidastamaan.
Tuo johtikin sitten keskusteluun byrokratiasta ja sen seurauksista. Aikonaan erikoisluvan saanti kesti viikkokaupalla. Tietenkin piti siltojen kantavuus tarkistaa. Mutta se johti siihen, että kuljetuksille ei pyydetty lupaa lainkaan. Sitten alettiin miettiä prosessia ja se uudistettiin niin, että nopeimmillaan lupa on myönnetty minuutissa. Työohjelmassa oli sama ongelma. Työministeriö ohjasi tarkasti, montako miestä missäkin kuukaudessa saa milläkin tienpätkällä olla töissä. Ja nuo luvut olivat pieniä. Tielaitoksessa kyllä sitten keksittiin tavat kiertää tuo säätely. Sama koskee kyllä kaikkia byrokraattisia määräyksiä. Seuraukset voivat olla todella huonojakin. Eräällä tietyömaalla oli tapahtunut tapaturma. Olikohan siellä joku iskenyt lapiolla jalkaansa. Mestari täytti tapaturmalomakkeen. Se tuli bumerangina, koska oli jätetty täyttämättä kohta, mihin toimenpiteisiin on ryhdytty vastaavien tapaturmien välttämiseksi. Mestari kirjoitti siihen: ”Olen ottanut miehiltä lapiot pois.” Vastaus kelpasi.
Hallituksen budjettiesitys valmistui 40 minuutissa. Sitä ei ole tapahtunut koskaan aikaisemmin. Rinne valitti, että kopioiden ottaminen vei enemmän aikaan. Joku jo totesi, että tuokin olisi sujunut nopeammin, jos Rinne olisi oivaltanut, että pakastin ei ole kopiokone. Oli kuulema ns ”vanhat pierut” jossakin tv-ohjelmassa myös todenneet, että tuo ei ole mahdollista. Tulee huono budjetti. Totta kai se on mahdollista, kun on hyvin valmisteltu ja etukäteen sovittu, niin periaatteessa homma hoituu yhdellä nuijan kopautuksella. Ei ministerit tuota 1000 sivuista opusta kuitenkaan lue. Avustajat sen ovat tehneet jo aikaisemmin. Jälkikäteen kaikki puolustaa sitä, mitä tuli tehtyä. Toinen ääripää on sitten se, että riidellään joka asiasta viimeiseen asti.
JN oli ollut sotaveteraanien kokouksessa ja me tietenkin ihmeteltiin, että eihän hän ollut silloin vielä syntynytkään. Perinnetoimintaahan se oli. Meidän poppoommekin on kohta sen edessä, että joko jatketaan perinnetoimintana tai muutetaan nimeä.
Trumpin pyynnöstä Ukrainalta Bideniä koskevista tiedoista keskusteltiin myös. Todettiin, että jos tuo on totta, niin taas on pyydetty ulkomaalta apua vaalityöhön ja syytehän siitä tulee. Nyt jälkikäteen on tiedossa, että syytettä on jo ehdotettu. Saako riittävästi kannatusta ja nimittääkö Trump tutkijat, joita sitten vaihtaa viikon välein? Trump vastustaa taloudellisin perustein kaikkia ilmaston hyväksi tehtäviä toimia. TV-kuitenkin kertoi edellisenä iltana, että osavaltiot toimivat ihan toisin, samoin liikeyritykset. Eli Trump aiheuttaa vain hämmennystä eikä taida vaikuttaa käytäntöön? Trump toteaa usein, että hänellä on täydet valtuudet eli hän käyttäytyy kuin diktaattori. (Tämä Applen ohjelma tunnistaa sanan Trump, mutta ei suomalaista -kin päätettä.)
Ja totta kai oli puhetta myös tästä Trump 2:sta eli Johnsonista. Tabletilta luimme korkeimman oikeuden päätöksen ja keskustelimme siitä, voiko laittoman päätöksen tehnyt jatkaa pääministerinä. Huonolta vaikuttaa. Ehkä brittien pitäisi nyt äänestää erosta uudestaan. Peruste voisi olla, että edellinen äänestys syntyi valheellisin tiedoin eli kaataa koko homma Johnsonin syliin. Päätös on heidän.
Ilmaston muutoksen todellisuudesta käydään keskustelua aika jyrkin mielipitein. Joidenkin mielestä julkisuudessa esitetään vain muutosta perustelevia tieteellisiä tuloksia (93%). Vastaan väittäjien (3%) tulokset piilotetaan, vaikka olisivat huippututkijoiden tekemiä. Jos ilmasto lämpiää, niin seuraukset ovat todella isoja. Jäätiköiden vähäinenkin sulaminen johtaa meren pinnan korkeuden muutokseen. Eipä tarvitse paljoa nousta, kun miljardin asukkaan on etsittävä uudet asuinpaikat eli kansainvaelluksia on odotettavissa. Lisäksi kuivuus toisaalla vie elämisen mahdollisuudet siellä. Eli maahan muuttajia on odotettavissa ja paljon.
APi oli valittanut kaupungille alueensa katujen pientareiden liian rajusta niitosta isoin konein, jolloin niitetään paljon tarpeetontakin ja jälki on rumaa. Käsin tehtynä työ olisi vähäisempää ja jälki kauniimpaa. Lisäksi hän oli toivonut kapeille asuinkaduille 20 nopeusrajoitusta, koska fillareilla ajetaan liian lujaa lasten joukossa. Espoon vastaus tietenkin kesti. Niitto on tehtävä koneella. Nopeusrajoitukseen ei ole edellytyksiä, koska fillareissa ei yleensä ole nopeusmittaria. Kuitenkin seuraavassa lauseessa kerrottiin, että Toppelundin (?) koulun kohdalle oli laitettu rajoitus. Eli ristiriita. Lisäksi kaupunki oli kutsunut talkoisiin rantojen puhdistamiseksi, jonka asukkaat ovat jo tehneet, mutta roskia ei kukaan korjaa. Kaupunki oli ehdottanut lavan tilaamista, jonka kaupunki kuljettaa pois, mutta asukkaat maksaa lavan.
Pois lähtiessä olivat poliisit edelleen matkan varrella, mutta nyt istuivat vielä autoissa odottaen käskyjä. Matka meni jouhevasti, mutta selvästi alle rajoitusten, joten polttoaineen kulutuskin oli pari litraa sadalle pienempi. Eli kulutukseen vaikuttaa eniten nopeus ja sitten tasaisuus.
Seuraava tapaaminen on 22.10.2019 kello 12.30 ja vastuu on APi:llä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti