Paikka:
Ravintola White Lady, vastuuhenkilö MP
Aika:
3.9.2014 klo 11.30
Läsnä:
JPOS, MLe, TeuP, MP, ToE, LAM ja HJB
Ryhmä
on jälleen opiskelijatasolla, joten kiireet ovat sen mukaiset ja aikaa piti
muuttaa. Silti kaikille sopivaa aikaa ei löytynyt.
Aika
muuttuu ja me sen mukana? Jo matkalla huomasin, että Oulunkylässä
asfalttimassaa ajoi Kärsämäeltä kotoisin oleva kuorma-auto. Ei vaan ennen,
jolloin liikennelupa edellytti lähes sitä, että kunnan rajalla kuorma siirretään
toiseen autoon.
Vieraaksi
olimme saaneet pian työuransa päättävän PHA:n, joka maailmalla tunnetaan
paremmin nimimerkillä PeeHoo. Hän vaihtoi vielä Espalla ollessa
taloustoimistoon, kun JN lähti lobbarin hommiin. Itse muistan sen, että kun
hänelle hankittiin vaativampien tehtävien edellyttämä palkka. Kateellinen
työtoveri toisesta yksiköstä valitti ainakin ammattiyhdistykselle ellei muuallekin,
että häntä nuoremmalle maksetaan enemmän. Nuo palkankorotukset olivat muutenkin
aika arkoja tilanteita. Yhden kuopan jako tarkoitti sitä, että suhteellisesti
muiden palkka laski. Perustelujen piti siis olla kunnossa. Toki virheitäkin
tehtiin. Esim. kun ”ylikoulutettu” palkattiin vaatimattomalla palkalla, mutta
tehtävät sitten muotoiltiin osaamisen mukaan, niin ainoa mahdollisuus oli
kuoppakorotuksilla nostaa tämän yhden palkka oikealle tasolle. Sitähän eivät
muut hyväksyneet. Tämä oli silloin jäykän virkapalkka-ajan aikana.
JPOS
lukee ahkerasti takkiraudan blogia, mutta ei ole vielä oivaltanut kuka sitä kirjoittaa.
Epäilys on, että kirjoittajia on useampia. Tekstintunnistusohjelmilla tuo voisi
ratketa. Yliopistoissahan niitä käytetään tunnistamaan liialliset lainaukset
eli plagiaatit. Varmaan niitä verkosta jo löytyy vapaaseen käyttöönkin?
Eeva
soitteli ja kyseli mitä asiaa. JPOS oli aikonut selvittää edullisia rapujen
ostopaikkoja. Eeva sai meidän terveiset. Rapuja muuten taitaa myydä MustaPekka
Käpylän asemalla ämpärikaupalla. Muistaakseni pitää kuitenkin tilata edellisenä
päivänä, joten ihan tiskikamaa ei ole. Ovat ne hinnat vaan kovia, kun nykyisin
taitaa olla lähes 10 euroa/rapu? Toista se oli nuoruudessa, kun yön saalis oli
noin 40 rapua ja niistä sitten saatiin 20 markkaa silloista eli noin 3 senttiä
kappale. Nyt on jo tuo ryyppy/rapu halvempi?
JPOS
kertoi olleensa pankkiautomaatilla ja puhelun vuoksi unohtaneensa kuitin koneeseen.
Takana oleva huomautti, että sinulta jäi kuitti. JPOS kysyi, koska olemme Sinun
kaupat tehneet? Ääni oli tuttu, mutta mies ei. Tämä entinen piispa hiukan hämääntyi,
mutta sanoi nopeasti sinuttelevansa kaikkia muita paitsi yli 90-vuotiaita mummoja.
Korosti vielä noteeranneensa JPOS:n nuorekkaan habituksen. Olisikohan tarvetta
silmälääkärille? Tai kuuliko JPOS väärin? Ehkä kyse olikin hapatuksesta? Helsingin
silmälääkäriasema on muuttanut uusiin tiloihin. Tästä joku muisti vastaavan tapauksen
tapahtuneen Klingelle. Silloin vastaus oli, että minä sinuttelen kaikkia
alempiarvoisia. Vastaaja oli ruotsalainen kreivi. Ruotsissa taitavat nykyisin
kaikki sinutella kaikkia? Tasa-arvon vuoksi siellä otetaan käyttöön uusi pronominikin,
”hen”, joka on sukupuolineutraali.
Eri
maissa on erilaiset tavat. Ranskassa 50 vuotta aviossa olleetkin vielä
teitittelevät toisiaan. Ainakin jos on leffoihin ja sarjoihin uskomista (ja
kääntäjiin?) Myös saksalaisissa sarjoissa puhutellaan kaikkia sanoilla herr ja
frau, vaikka olisivat kuinka tuttuja. Korkeakoulututkinnon suorittaneet ovat
kakki doktoreita. Siksi kai tohtoritutkinnon suorittaneet ovat sitten
doktordoktoreita? Opiskeluaikana Eero Paloheimo palasi Suomeen. Muistan käydyn
kiivasta keskustelua siitä oliko hän todella tohtori? Jotkut kirjoittelivat,
että hän oli suorittanut vain opistotason tutkinnon? Hän kai väitteli sitten
myöhemmin Suomessa.
Suuret
liikennehankkeet palaavat ajankohtaisiksi aina silloin tällöin. Merenkurkun
ylitystä ehdotteli kesän korvalla vanha tuttavamme. Siitähän Eduskunta teki jo
kerran päätöksen, mutta TVH ei sitä aloittanut. Ei kyllä tullut haukkujakaan. Hankettahan
perusteltiin mm. sillä, että kun on tehty virheinvestointi Kaakkois-Suomeen,
niin pitää sellainen tehdä tasapuolisuuden vuoksi myös toiselle puolelle
Suomea. MS laati tuolloin hyvän raportin hankkeen tarpeellisuudesta. Minä siitä
lähetin sitten kopion aina myöhemminkin, kun hanke pulpahti julkisuuteen. Viimeisin
taisi olla 1990-luvulla.
Hailuodon
silta on myös taas esillä. Muistaakseni maakuntaliitto teettää siitä
jonkinasteisen suunnitelman maakuntakaavaa varten. Silloin 1980-luvulla sinne
oli joku ostamassa vanhaa siltaa Hollannista (Brygge?). Minä sen tietämättäni
torppasin. Joku pankinjohtaja soitti, ja kysyi, onko hanke TVH:n
suunnitelmissa. Minä en tiennyt noista suunnitelmista mitään ja sanoin, että ei
ole. Pankinjohtaja vielä varmisti, että tiedänkö minä asian varmasti. Sanoin
vastaavani viisivuotissuunnitelman teosta ja se on juuri valmistunut ja siihen
ei silta sisälly. Puhelu päättyi kiitokseen. Minua asia jäi vaivaamaan ja
soitin sillansuunnittelijoille saadakseni tietää asiasta. Minua vannotettiin
olemaan asiasta hiljaa, mutta sain tietää, että joku oli ostamassa vanhaa siltaa
Hollannista. Nyt minulle valkeni, että tuo joku oli hakenut pankista lainaa ja
minulta tarkistettiin, onko lainalle perusteita. Jos tuo joku olisi saanut
lainan ja ostanut sillan sekä tuonut sen Suomeen, niin varmaankin joku poliitikko
olisi ollut takaamassa hankeen toteuttamisen. Myöhemmin TVH:n edustajat kävivät
sillan katsomassa ja palaute oli, että ei ruostekasasta saa asiallista siltaa.
(monesko kerta?)
Savonlinnan
ohikulku on nyt osittain valmis. Laitaatsalmi on vielä rakentamatta. Siitähän
HS kertoi noin viikko sitten, miten radalle ollaan rakentamassa kallista siltaa
hyvin pienelle liikenteelle. Jos liikennevirasto olisi ollut kymmenen vuotta
aikaisemmin, niin varmaankin olisi rakennettu ensin kanava Laitaatsalmeen,
jolloin Kyrönsalmesta olisi voitu jättää läppäsillat pois. Nyt tuhlattiin
paljon rahaa kahteen vesiväylään? Muisteltiin myös uran alkuaikoja, jolloin
Savonlinnan ohituksen ensimmäisiä linjauksia suunniteltiin. Vanhimmat
muistelivat, että yhdessä vaihtoehdossa olisi menty Olavinlinnan yli purkamalla
siitä osia. Asia on varmistamatta. Toinen vaihtoehto olisi mennyt Koululahden
toiselta puolelta pitkin kasinosaaria. 1990-luvulla joku ehdotti, että nimetään
ohikulku Martti Talvelan puistoavenueksi, niin ei sitä kukaan kehtaa vastustaa?
Liikennevirastossa
on kohtuullinen ilmapiiri. Kuitenkin tavoitteena on olla Suomen paras virasto. Neljä
vuotta on mennyt, mutta yhdistäminen ei ole vielä päätöksessä. Kai se
lopullisesti toteutuu vasta, kun vanhat ovat jääneet eläkkeelle? Vaikka paljon
muutoksia on tehty, niin lisää on tulossa. Alueellistamispäätös ei ole
toteutunut. Lappeenrantaan ei ole ollut halukkuutta siirtyä. Avoimien paikkojen
täyttö Lappeenrantaan on ollut hajauttamassa tehtäviä. Nyt on yritetty saada
tulkintaa alueellistamisesta muutettua siten, että myös muualle maakuntiin
sijoitetut lasketaan mukaan. Nykyinen hallitus ei painosta alueellistamiseen,
mutta entä seuraava?
Kansainvälisesti
liikennesektoreiden yhdistäminen ei ole kovin yleistä. Taitaa löytyä vain
Ruotsi ja Suomi? Asian voi hoitaa monella tavalla. Tärkeintä on huolehtia
yhteisestä strategiasta ja sehän voi olla muuallakin hoidossa, jos se tehdään
vaikka ministeriötasolla?
Liikennevirasto
tekee myös paljon työtä saadakseen alelle hyviä työntekijöitä. On mm:
järjestetty harjoittelupaikkoja ELY-keskuksiin viraston rahoilla, koska ELY:n
mahdollisuudet eivät sitä sallineet. Taitaa olla palkattu myös henkilöitä
kiertämään kouluja tarkoituksella jakaa tietoa hyvästä työnantajasta ja sektorista
yleensä. Tarpeellista työtä. Uutisissa haastateltiin abeja ja tulevaisuuden
suunnitelmat olivat maailman kiertäminen. Jos otos oli edustava, ei hyvältä
kuulosta.
Muistelimme
myös itä, että TVH:ssa henkilökunta oli hyvin innovatiivista. Silloin johdon
tehtävä oli valita vain parhaat ideat toteutukseen. Toisenlainen työpaikka oli kuulemma
Helsingin rakennusvirasto. Siellä kaikki ideat lähti johdolta ja työntekijät
niistä toteuttivat osan. Varmaan näitä eroja oli TVH:n sisälläkin. Muistelimme
myös Pekka Rytilän aikoinaan ohjeistaneen, että keksikää pojat itsellenne hyvät
työt, ei niitä teille ylhäältä anneta. Jotkut selvisivät tällä ohjeella 40
vuotta ja työn tuloksista kiiteltiin.
Keskustelimme
myös kuntaveron tasauksesta, mutta emme siitä kovin paljoa tienneet. Pääkaupunkiseudun
kunnat maksavat osan kuntaverostaan tasauksena muille. Esim. Helsingin verosta
noin 3 % jaetaan muualle. se vastaa noin puolta veron prosenttiyksikköä. Mutta
kuka tuon tasauksen tekee? Kai se tehdään suoraan veroja kunnittain jaettaessa?
Valtiohan nuo kaikki kerää. Rahat eivät varmaankaan sisälly valtion budjettiin,
koska sitähän ei haluta kasvattaa. Päinvastoin loppusumma halutaan pieneksi ja
siksi asioita on siirretty jo kauan budjetin ulkopuolelle. Nyt on ajankohtainen
tuo Remontti Oy? Valtion avut kunnille on noin 12 Mrd€. Se on noin kolmannes kaikista
valtion avuista. Liki saman verran menee suoraan kotitalouksille. Kaikkiaan
valtionavut ovat noin 2/3-osaa koko budjetista. Siksi niistä niin paljon
keskustellaan.
Seuraava
tapaaminen sovittiin 8.10.2014 ja vastuu JPOS:lle. Oli puhetta myös Kotkassa
käymisestä. Sinnehän on uusi moottoritie avattu ja kaupungissa on komeat
puistot. Kuitenkin noteerasimme Putinin sanat, ettei hän eikä Venäjän kansa voi
katsella sivusta, kun ihmisiä ammutaan. Kotkassa on viimeisen vuoden aikana
ammuttu aika monta ihmistä.
HJB
/ 4.9.2014
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti