maanantaina, tammikuuta 25, 2010

Tapaaminen nro 44 / 19.1.2010


Paikka: Ravintola Bellevue , vastuuhenkilö JPOS
Aika: 19.1.2010
klo 12.30
Läsnä: JPOS, MLe, TeuP, OK, ToE, JN ja HJB

Bellevueta ehdotti tapaamispaikaksemme jo Casa Maressa ystävämme JK. Nyt se sitten toteutettiin. Valitettavasti JK itse ei päässyt mukaan. Vieraaksemme olimme saaneet työtoverimme HeP:n, joka kertoi Liikenneviraston kuulumisista. Hän viettää viimeisiä lomapäiviä ennen tosi toimiin siirtymistä. Kuulimme myös LU:n läksiäisiä vietettävän samana päivänä, joten päätimme muistaa kortilla.

Havaintojemme perusteella sähkön hinta on nyt pakkasilla ollut niin korkealla, että tuulimyllyjä ei kannata pyörittää. Keskustelimme niiden aiheuttamista ympäristövaikutuksista. Tosin lähes kaikki perustui huhupuheisiin eli lehtikirjoitteluun, koska omakohtaiset kokemukset puuttuivat. Inkoon saaristosta niitä pari määrättiin poistettavaksi aiheuttamansa melun vuoksi. HJB:n kesäpaikan naapuriin on mylly pystytetty, mutta siipien pyörimisestä ei ole vielä havaintoa. Myllyn teho on omistajan suunnitelman mukaan maksimissaan 21 kWh ja sen pitäisi riittää pienen yrityksen ja omakotitalon tarpeisiin suurimman osan ajasta. Suunnitteluhetkellä ei ollut vielä hyväksyntää, että myllyn tuottoa voisi siirtää sähköyhtiön verkkoon. Eli ylituotanto menee harakoille tai sitten mylly pidetään seisomassa. Kiinteistössä on isot varaajat, joten niihin voinee tallentaa osan tuotetusta sähköstä.

uuden vuoden ilotulitukset olivat osalle pettymys. Olivat siksi vaatimattomat. Alaikäisten hallintakielto ilmeisesti puri ja siksi paukuttelu oli normaalia vähäisempää. Hyvää oli se, että tänä vuonna ei ryhmämme postilaatikkoja yritetty polttaa.

Liikenneviraston johdossa on tapahtunut jo ensimmäiset muutokset parin viikon jälkeen. Merenkulun ylijohtaja siirtyi muihin tehtäviin ja tilalle on nimitetty ystävämme Raimo Tapio. Organisaatiohan on tilapäinen eli jo ensi vuoden alusta on tarkoitus siirtyä uuteen ja siksi ylijohtajien nimitykset on tehty vain kahdeksi vuodeksi (uskomus, koska varma tieto puuttuu). Johtokuntaa virastossa ei enää ole. Liekö korvaajaksi jonkinlainen neuvottelukunta suunnitelmissa? Samoin mietityttää keskushallinnon ja alueiden yhteistoiminta, koska ”piirien” edustusta ei ole enää liikenneviraston päätöksenteossa. Siihenkin lienee jotain suunnitteilla. Keskusvirasto tuskin toimii ilman hyvää yhteistyötä aluehallinnon kanssa. Totesimme myös, että Matti Hermunen ja Outi Ryyppö ovat siirtyneet TEM:iin. Liekö tehtävänä toimia ”kontaktina” liikenneviraston ja Ely:jen välillä?

Muistelimme myös muutamia värikkäitä työtovereitamme, mm Martti Soinista, Jorma Hintikkaa ja Helka Koposta. Neiti Koponen tunnettiin myös nimellä Pilli-Koponen ahkeran Klubi 77-tupakoinnin vuoksi. Hän hoiti työhönottoa ja henkilöstökortistoa. Hän otti järjesti mm. allekirjoittaneen TVH:n palkkalistoille. Hänestä löytyy tarinaa muistaakseni HJB muistelee osasta 2. Nyt kuulimme yhden uuden tarinan HeP:lta, joka istui aikoinaan samassa huoneessa Espalla. Työpaikkaa oli etsinyt joku insinööri nimeltään Koponen (olisiko ollut ystävämme Martti?). Pilli-Koponen oli sanonut puhelimeen, että meillä on jo yksi Koponen ja toista ei tarvita sekä sulkenut puhelimen.

Pukukoodi oli aikoinaan tärkeä osa työelämää. HeP kertoi mm tulleensa kerran töihin pitkissä hou-suissa (suoraan lomapaikkakunnalta tai jokin muu pakottava syy). Hänelle oli välittömästi ilmoitettu, että neiti on hyvä ja käy vaihtamassa hameen päälle. Ystävämme APi tuli kerran myös lomalta käymään töissä farkuissa ja T-paidassa sekä tennareissa. Pääjohtajan silloinen sihteeri oli hississä to-dennut APi:lle, että ”Tämä ei ole mikään purjehdusseura.” Piirtäjämme pukeutuivat 1970-luvun alussa muodin mukaisesti mikroihin. Siitä tuli muistimme mukaan myös melkoinen hulabaloo. He kuitenkin ottivat asiaan tiukan kannan, eivätkä suostuneet vaihtamaan asuaan. Keski-Pohjanmaalla piti VPH myös tiukkaa kuria. Huoneissakin piti istua pikkutakki päällä. Jos sen riisui, niin silloin oli ovi pidettävä visusti kiinni. HJB kertoi oman kokemuksensa 2000-luvulta. Viennin vieraana oli korkea-arvoinen kiinalainen valtuuskunta. Siitä ei kuitenkaan sen enempää varoiteltu. Lähdin käytävälle, jossa näin noin viiden hengen ryhmän tulevan vastaani. Väistin kohteliaasti seinän viereen. Ensimmäisenä kävellyt isokokoinen kiinalainen painoi minut kuitenkin poikittaisella kädellään sei-nään aika tukevan tuntuisesti. Hän irrotti otteensa vasta, kun seurue oli ohittanut. Myöhemmin kyselin viennin henkilöiltä, mistä moinen käytös johtui. Sanoivat sen johtuneen siitä, että minä olin pukeutunut villapaitaan. Olin siis epäilyttävä henkilö.

Talvisodastakin keskustelimme. Minähän sain läksiäislahjaksi teoksen Helsingin pommituksista. JPOS pyysi minua katsomaan, minä päivänä hänen asuintaloaan pommitettiin. Valitettavasti en muistanut, että kirja koski vain helmikuun 1944 pommituksia. Löytyi sieltäkin kuvia JPOS:n talon vaurioista, mutta olivatko ne peräisin talvisodasta vai helmikuulta 1944?

VR:n juna turvallisuus myös aiheutti polemiikkia. Aiheena oli tietenkin junien syöksyminen Helsingin asemalle. Vanha turvallisuusinsinöörimme TeuP ihmetteli kovasti VR:n käsitystä hyvästä turvallisuudesta. Jos jarruletkut menevät poikki ja sen mukana jarrut lukkiutuvat päälle , niin ne irrotetaan syytä tarkemmin selvittämättä, jotta pysyttäisiin aikataulussa. Jälkikäteen tuli mieleen taloustoimiston Kymenpiirin vierailu. Olimme bussilla laskeutumassa mäkeä Hirvikosken lossille, kun bussin jarrut pettivät eli lukittuivat. Bussikuski ajoi lossille, ylitettiin koski ja siirryttiin paikallsen seuratalon pihaan. Siinä sitten ihmeteltiin, mistä on kysymys. Bussikuski totesi, että paineet järjestelmästä ovat häipyneet. Neuvottelujen jälkeen päätettiin ajaa Inkeroisiin ja siellä syömme lounaan. Sillä aikaa bussi kuski etsii meillä korvaavan kulkuvälineen. Ei kuskille tullut mieleenkään irrottaa jarruja, vaan ajoimme hiljaa jarrut päällä Inkeroisiin.

Suunnitteluinsinöörien neuvottelupäivillä joskus 1970 tienoilla joku ehdotti tasoristeysonnetto-muuksien välttämiseksi joka risteykseen kylttiä: ”Juna ohittaa tämän risteyksen 10 sekunnissa oli autonne edessä tai ei.” Ei tainnut Wienin sopimus tuntea silloinkaan tätä tekstiä?

Eri kulttuureissa on eri tavat. Jotta voisi käyttäytyä joka paikassa oikein, pitäisi siis tuntea ko. tavat. Me sota-ajan lapset olimme oppineet, että ruoka pitää syödä kaikki. Sitä ei sovi tärvätä. Niinpä sitä on joskus syöty pilaantunuttakin makkaraa ja saatu vatsaväänteitä. Myöhemmin olemme sitten törmänneet ongelmiin, kun joissakin kulttuureissa pitää ruokaa jättää lautaselle merkiksi siitä, että sitä on ollut kylliksi ja ruokailija on tyytyväinen. Samoin kastikkeen syöminen leipää kastamalla on jossakin virhe ja jossakin taas osoitus siitä, etttä kastike on ollut hy-vää. Jos kastiketta on monta tuntia valmistettu, niin on ymmärrettävää myös arvostaa sitä.

Sikapiikinkin olivat jo muutamat käyneet hakemassa. Hoitohenkilökunnan ohjeet näyttävät vaihtelevan. Jossakin kehotetaan odottelemaan sivuvaikutuksia puoli tuntia ja lähtemään vasta sitten liikkeelle. Jossakin muualla taas poistutaan välittömästi. Vaikutukset myös vaihtelevat henkilöittäin. Helsingissä pyydettiin odottelemaan puoli tuntia. Sinä aikana tuli olotila, joka vastasi paria ryyppyä, mutta se meni pian ohi. Pari tuntia myöhemmin tuli väsymystila ja sitten alkoi olkavartta särkeä. Vaikutukset kestivät vähän yli vuorokauden. Varmuuden vuoksi olisi suotavaa, että ainakaan pi-dempiä automatkoja ei suunnitella tehtäväksi heti piikin jälkeen.

Seuraava tapaaminen sovittiin 11.2.2010 kello 12.30 eli yleisenä hätäpäivänä. Vastuuhenkilönä on TeuP.

Myöhemmin kävi ilmi, että taas on tiedostojen siirrossa ongelmia, kun kaikilla ei ole uusinta Offise-2007 pakettia. Vanhat ohjelmat eivät ymmärrä sillä laadittuja tiedostoja. Onneksi ohjelmat voi tallentaa vanhaan muotoon. Ainakin teoriassa aina on tilanne, että puolella ihmisistä on vanhemmat versiot käytössä, koska eihän kaikki uusi niitä samaan aikaan. Kannattaa siis ainakin pari vuotta tallentaa kaikki tiedostot vanhaan formaattiin.

HJB / 25.1.2010

- Tapaamiset 1 (1-10) ovat kohdassa 8.5.2006 päivitettynä 26.5.2006
- Tapaamiset 2 (11–19) ovat kohdassa 12.12.2006 päivitettynä 13.10.2007
- sen jälkeen tapaamiskuukauden kohdalla

Ei kommentteja: