maanantaina, joulukuuta 28, 2009
Tapaaminen nro 43 / 15.12.2009
Paikka: Ravintola White Lady, vastuuhenkilö MLe
Aika: 15.12.2009 klo 12.30
Läsnä: JPOS, MLe, TeuP, MP, ELe, ToE, JN ja HJB
Ravintolan Erkkeri-kabinetissa oli hyvä pyöreä pöytä, jonka ympärillä kaikilla oli likimain yhtä hyvä kuuluvuus. Siksi olimme siellä jo toista kertaa. Ruokakin oli edullista ja hyvää. Joulupöytä maksoi 16 €. Tavallinen lounas oli puolet siitä. Vieraaksemme olimme saaneet JN:n joka ehti työskentelemään kanssamme tiestötoimistossa ja taloustoimistossa ennen siirtymistään Tieyhdistykseen ja ÖKL:on. Päivän keskustelun aiheena olikin siksi öljyn riittävyys ja käyttö sekä korvaavat aineet.
Aluksi vaihdettiin muutama sana islamin leviämisestä maailmalla. Aiheestahan oli keskusteltu run-saasti sähköpostilla. Teoreettiset laskelmat osoittavat islamin valtaavan runsaamman syntyvyyden vuoksi lähes koko maailman. Käytännössä tilanne ei kuitenkaan ehkä aivan toteudu.
Suurten ikäluokkien eläkkeelle siirtyminen on hyvässä (huonossa?) vauhdissa. Vuonna 2009 siirty eläkkeelle lähes 90000 henkilöä. Samaan aikaan työelämään tulee noin 60–70000 henkilön ikäluokat. Eron täyttyminen huolestuttaa. Toisaalta työttömänä on noin 200000 henkilöä, joten siitä ryhmästä riittää täytettä 8 vuodeksi. Lisäksi työpaikkojahan siirretään Intiaan ja Kiinaan kiihtyvällä vauhdilla. johtopäätös kuitenkin oli, että vaikka isompaan huoleen ei ole aihetta, niin maahanmuuttoakin tarvitaan. Uskonnoista johtuvat sodat ovat kuitenkin yleisiä ja pitkäikäisiä, joten rauhaa korostavat on syytä pitää etusijalla. Eikö ne shiojen ja sunnien riidat Irakissakin johdu profeetan murhasta noin 1400 vuotta sitten?
Destian tilanne käytiin taas kerran läpi. Irtisanomisista olimme kuulleet huhuja. Tuttuja henkilöitä löytyy joukosta useita. Jäljelle jäävillekin syntyy varmaan hyvä mielikuva siitä, mitä on itsellä odo-tettavissa, kun lähes 40-vuoden palvelun jälkeen joutuu palkattomalle kilometritehtaalle.
Pari päivää aikaisemmin oli lehdessä ollut juttuja siitä, miten Fennovoiman omistajiin kuuluu suu-rimpia sähkön käyttäjiä, mm molemmat isot kaupan ryhmittymät. Näissä voimayhtiössä on var-maankin toimintaperiaatteena se, että omistajat saavat sähkön omakustannushintaan, mutta pienku-luttajat maksavat poistot, korot ja voitot. Vanhoissa kansantaruissa käytettiin sanontaa ”kuormasta syöminen”.
Öljyalan kehittymisestä keskusteltiin paljon. Suomessahan Teboil on Lukoilin omistuksessa, mutta jatkaa edelleen vanhoissa väreissä. Keski-Euroopassa Lukoil on iso toimija omalla nimellään. Te-boilin historiahan oli kai se, että saksalaisomisteinen yhtiö siirtyi aikoinaan rauhanehtojen mukaan Neuvostoliiton omistukseen. Öljyä riittää aikansa, mutta tuotannon kasvun pysähtyminen on lähellä. Korvaavia menetelmiä on siis löydettävä. Uraanikaan ei riitä loputtomiin. Torium lienee seuraava käyttökelpoinen alkuaine. Pääosa maapallon toriumista löytyy Boliviasta ja Suomesta (noin 10 %).
Sähköautoja kehitetään, mutta ongelmia on edelleen paljon. Mm oikosulun vaarat ovat akuissa aika suuret. Oikosuluista taas yleensä seuraa tulipalo. Autoissa sähkö ei ehkä koskaan tule olemaan yk-sinään laajasti käyttökelpoinen ratkaisu. Sähköautoissa ongelmana on lisäksi akkujen paino ja lata-uksen hitaus. Toimintasäteen kasvattaminen yli 200 km:n tulee olemaan erityisen vaikeaa.
Biopolttoaineen ja sähkön yhdistelmästä löytyy parempi ratkaisu. Lyhyet matkat ajetaan sähköllä ja sen loppuessa jatketaan biopolttoaineella. Usealla käyttäjällähän pääosa matkoista on lyhyitä alle 100 km. Vain mökki- ja lomamatkat ovat pitkiä. Hybridiautoista on lyhyt matka siihen, että niihin voidaan ladata sähkö suoraan pistokkeesta. Nykyisethän hyödyntävät lähinnä jarrutusenergian. Biopolttoaineissa on tuotantokustannusten kanssa oltava tarkkana. Järkevään käyttöön päästään nyrkkisäännöllä vasta, jos biopolttoaine on noin 35 % vähäpäästöisempää kuin fossiiliset aineet. Laskennassa on otettava huomioon koko ketju. Huono biopolttoaine voi olla ilmaston tuhoaja? Eli Suomeksi sanottuna tuotantoon tarvittavan energian pitää olla reilusti pienempi kuin tuotettu ener-gia.
St 1 on Suomessa kehittänyt toimivan mallin biopolttoaineisiin. Yksiköt ovat pieniä, jolloin ne voi-daan sijoittaa lähelle raaka-ainelähdettä. Näin voidaan minimoida kuljetukseen käytettävää energiaa ja kustannuksia. Järjestelmä toimii nyt kolmivaiheisesti. Biojäte käsitellään pienissä yksiköissä ja tuote kuljetetaan Haminaan jatkojalostettavaksi. Sieltä etanoli kuljetetaan Kilpilahteen bensiiniin sekoitettavaksi. Prosessissa kuljetukseen käytettävät rekat ovat suurin päästön lähde. Nykyisin ben-siiniin sekoitetaan noin 5 prosenttia etanolia.
Uuden auton ostajan ensimmäinen kysymys pitää olla, toimiiko autoa E10:llä. Jos ei tai myyjä ei tiedä, niin on viisainta vaihtaa liikettä. Vuoden 2011 alussa bensiinin peruslaatu tulee olemaan E10. Tällä hetkellä Suomen autokannasta vain ehkä 20 % sietää bensiiniä, jossa on etanolia joukossa 10 %. Ruotsissa tilanne on paljon parempi. Kuluttajan näkökulmasta on ongelmia siis odotettavissa. Tankkaajalla on vastuu siitä, että tietää, mikä omaan autoon sopii ja mitä sinne tankkaa. Jossakin vaiheessa voi ongelmia syntyä myös siitä, että joka asemalta ei löydy kaikkia laatuja. Etanolipohjai-set aineet ovat halvempia. Etanolin energia sisältö on myös bensiiniä huonompi eli etanolilla kulutus on jopa puolet suurempi kuin bensiinillä.
Dieselöljyssä Nesteen palmuöljyperäinen polttoaine on maailman huippua. Kilpilahdessa toimii jo kaksi jalostamoa ja lisäksi on kaksi rakenteilla, toinen Rotterdamiin ja toinen Kaukoitään. Nesteen palmuöljyn käyttöä on kritisoitu sademetsien hävittämisestä. Nesteen palmuöljy on kuitenkin kotoi-sin Malesian viljelmiltä. Sademetsiä hakataan Indonesiassa. Lisäksi polttoaine käyttö on vain muu-tama prosentti. Pääosa menee ravintoöljyihin ja kosmetiikkaan. Niitä ei ole kritisoitu.
Suomalaiset Neste ja St 1 ovat biopolttoaineissa maailman huippua. Heidän prosesseillaan voi olla tulevaisuudessa hyvin kysyntää. Kun vielä saadaan kotitalouksien biojätteet energiakäyttöön, niin maailma pelastuu? Niiden käyttö etanoliksi on todennäköisesti paljon hyödyllisempää kuin poltta-minen suurissa jätelaitoksissa.
Skypeä käytti kuva- ja normaalipuheluissa vain pari ryhmästämme. Erityisesti ulkomaille Skype on kuitenkin erittäin edullinen. Soittipa sitten koneelle tai vaikka lanka puhelimeen.
Joulun tulo tietää taas myös tulipalojen lisääntymistä. Erityisesti kynttilät ovat vaarallisia. Niiden laatukin on nykyisin mitä sattuu. Lisäksi polttajan pitäisi tietää, mistä aineista kynttilä on tehty. Suosittelemme, että ainakin toinen silmä katsoo koko ajan kynttilään ja vieressä on valmiina sam-mutuspeitto ja jauhesammutin.
Halogeenilamppujen vaihtaminen tuottaa monelle myös ongelmia. Niissä on kai mitä erilaisimpia lukitussysteemejä, jotka pitää tunnistaa. Ovatpa jotkut joutuneet purkamaan koko valaisimen saa-dakseen uuden toimivan lampun paikalleen.
Osa ryhmästä poistui tapaamisesta Eero Pasasen uuden ”Kononen-kirjan” julkistamistilaisuuteen. Nyt julkaistava on kai jo kymmenes? Kononen on vieraillut samoissa ravintoloissa kuin mekin ja useat siinä mainitut henkilöt ovat kuuluneet tuttaviimme, mm Susi-Kustaa, joka työskenteli tiestö-toimistossa 1960-luvun lopulla ja hoiti pääosan Suomen tienumeroinnin koordinoinnista (http://kononen.kotisivukone.com/31 ).
Seuraava tapaaminen sovittiin 19.1.2010 ja paikan etsii JPOS. HJB varmistaa uudelleen vastuujär-jestyksen, koska joillekin on tulossa liian usein vastuita.
HJB / 28.12.2009
- Tapaamiset 1 (1-10) ovat kohdassa 8.5.2006 päivitettynä 26.5.2006
- Tapaamiset 2 (11–19) ovat kohdassa 12.12.2006 päivitettynä 13.10.2007
- sen jälkeen tapaamiskuukauden kohdalla
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti