torstaina, lokakuuta 01, 2009

Tapaaminen nro 40 / 24.9.2009

Paikka: Ravintola Piratti, vastuuhenkilö ToE
Aika: 24.9.2009 klo 12.30
Läsnä: MLe, TeuP, MP, ELe, TbE ja HJB

Tietokoneeni tilttasi 23.9.2009, joten kirjoittelu on ollut nyt vähäistä viikon verran. Kovalevy kannattaisi eheyttää aika ajoin ennen kuin se on myöhäistä.

Ravintola Piratti on Lauttasaaressa samassa talossa, jossa sijaitsee Terveysasema, johon osa asiakkaista kulkee salaisia reittejä. Ruoka oli hyvää ja edullista. Sitä oli myös riittävästi. Lisäksi seniorit saivat sen edullisemmin.

Aluksi ihmettelimme yhdessä, miten kunnille on annettu niin suuri kaavoitusoikeus. Kunnan luottamusmiehethän vetävät ns. kotiin päin. Muutama päivä tapaamisemme jälkeen ehdotettiinkin, että osa kaavoituksesta vedetään maakuntatasolle. Olikohan joku kuuntelemassa keskusteluamme?

Vaalirahoituksesta keskustellaan varmaan nykyisin jokaisen tapaamisen yhteydessä. Vaalikoneet keskusteltiin myös, mutta en muista enää mitä? Joku varmaan lisää kommnetin?

Syksyn sadonkorjuu on täydessä vauhdissa. Me muistelimme, miten aikoinaan oli koulussa perunan nosto lomat. Jotkut talollisten pojat saivat lomaa myös viljan korjuuseen. Olipa useammat olleet armeija-aikoina Elimäen pelloilla auttamassa viljan korjuussa. Silloin tehtiin vielä paljon miesvoimalla. Nykyisin on 10 tonnia painavat koneet, jotka uppoavat peltoon akseliaan myöten, mikäli yöllä on vähän tihuttanut.

Nanotekniikka on sen sijaa edistynyt hyvin. Nykyisin on jo mikroskooppeja, joilla pystyy näkemään atomeja.

Keravan logistiikka-alueelle rakennetaan myös voimalaa, joka käyttää puuta, haketta ja jopa kuitu-puuta. Raaka-aineen valintahan perustuu taloudellisiin näkökohtiin. Eli kuitupuuta käytetään polttopuuna, kun sitä edullisesti saa. Eihän Suomessa enää kannata paperia tehdä, kun omat lehtemmekin painetaan venäläiselle paperille. Ainoastaan Varkaudessa kai käytetään kotimaista, kun paperitehdas ja paino sijaitsevat samalla tontilla. Tätähän ei voi hyväksyä, joten paperitehdas on päätetty sulkea. Lehdessä mäntyöljyn valmistajat itkivät jo raaka-aineen loppuvan, kun puuta aletaan käyttää polttoaineena. Hartsit yms. aletaan sitten valmistaa öljystä.

VR:n toimintaa ja rautateiden edullisuutta mietittiin myös. Ihmeteltiin, miksi esim. Loviisasta kuljetaan kivihiili autoilla Lahden voimalaitokseen, vaikka rautatie menee suoraan ”laivasta kattilaan”. Olisiko niin, että rautateillä kulkee sitä teräsmassaa suhteessa niin paljon enemmän kuin autoissa. Sama koskee oikeastaan myös juna-bussi suhdetta.

Aikoinaan meille opetettiin (HCM), että maksimikapasiteetti tiekaistalla on 2000 autoa tunnissa ja optiminopeus on noin 50-60 km tunnissa. Meillä tosin kaksikaistaiset tiet tukkeutuivat jo 1300-1400 auton määrillä, ja tästä osa oli vielä toista kaistaa käyttäviä. Nykyiset autot ovat ihan erilaisia. Mikähän mahtaa olla nykyisin maksimikapasiteetti ja optiminopeus. Harkintamme tuotti tuloksen, että voi olla jossakin 70-80 km tunnissa. Niillä nopeuksilla ainakin polttoaineen kulutus vaikuttaa edulliselta. Tästä voisi tehdä johtopäätöksen, että, jos nopeusrajoitusta nostetaan, niin tie ruuhkautuu, koska turvallisuusväli kasvaa. Lisäksi häiriöalttius lisääntyy. Aikoinaan Lahdentiellä joku anoi kohteliaasti sivulta tulijalle tilaa pysähtymällä ruuhkassa. Seurauksena oli koko loppupäivän seisova jono.

Mietimme myös, miten ihmiset käsittää rahasummat. Käsittelin aikoinaan tiehankkeita, jolloin miljoonat tuli tutuksi. Päivittäiset kauppakäynnit pitivät huolen satojen markkojen käsittämisestä. Siihen väliin jäi iso alue, jolle ei elämästä löytynyt vastinetta ennen kuin aloin katsella omaa asuntoa. Euroon siirryttäessä tämä asia toi myös kaikille jonkinlaisia ongelmia.

Kulttuuri-ihmisinä keskustelimme myös kirjallisuudesta Jari Tervon kirjan innoittamana. Päädyimme siihen, että faktan ja fiktion suunniteltu sekoittaminen ärsyttää useimpia lukijoita. Pitäähän ihmisen tietää, mikä on totta ja mikä tarua? Vaalirahakeskustelussakin.

Arctic Sea aluksen seikkailussa emme olleet edellisessä keskustelussa ehkä ihan oikeassa, mutta aika lähellä kuitenkin. Paria päivää myöhemmin lehdistössä kerrottiin Mossad-kytkennästä. Nyt tulimme siihen tulokseen, että kaapparitkin on jossain saumassa vaihdettu. Joka tapauksessa päädyimme tulokseen, että Ilkka Remes tästä kehittelee varmaan romaanin kevään myyntiin. Olimme myöhässä. Remes oli jo kirjoittanut kirjan tämän syksyn myyntin. Ainakin mainokset jo ilmestyivät lehteen.

Näin jälkikäteen voi sanoa, että ryhmämme on edelleen hyvin ajan tasalla eikä dementia pahemmin häiritse.

Jos joku ei muista, niin seuraavan kokouksen ajankohdaksi sovittiin 21.10.2009 ja paikan etsii MP. Suunnitelmamme keskustella hiusöljymarkkinoiden tulevaisuudesta kaljuuntuvassa Euroopassa ei onnistunut, mutta pidetään mielessä.

Kotimatkalla tuli vielä keskusteltua auton hankinnasta. Sähköautot ovat nyt POP. Tosin mökkimatkalla se pitäisi ladata pariinkin kertaan suuntaansa. Nyt voisi olla markkinoita pitkille jatkojohdoille. Vai pitäisikö asia ratkaista niin, että tiekaiteisiin kytketään sähkö ja autossa olisi vastakappale, joka siitä imuroisi siitä sähköä akkuihin. Metrossahan tämä on jo ratkaistu.

HJB / 1.10.2009

- Tapaamiset 1 (1-10) ovat kohdassa 8.5.2006 päivitettynä 26.5.2006
- Tapaamiset 2 (11-19) ovat kohdassa 12.12.2006 päivitettynä 13.10.2007
- sen jälkeen tapaamiskuukauden kohdalla

Ei kommentteja: