sunnuntai, lokakuuta 14, 2007

HJB MUISTELEE 24 / KESÄLLÄ 1966 LEMMINKÄISELLÄ / 6

HJB / 14.10.2007

NO 24 / 01.10.2007 Hiekkaharjussa huomasin viimeisestä kuormasta jäävän käyttämättä lähes puolet, joten kehotin autoa viemään sen takaisin Maantiekylään, jossa Lemminkäinen pengersi tonttia tulevia laajennuksia varten. Levittäjän kuski ehti hätiin ja pyysi tyhjentämään vain kaikki, jotta ei jää varmasti puuttumaan. Ihmettelin, että mehän joudumme sitten lapioimaan kaukalon tyhjäksi. Kuski sanoi vetävänsä loput rakenteilla olevalle Valkoisenlähteentielle täytteeksi. Sinisilmäisenä uskoin ja jätin kuskin yksin hoitamaan levittäjän tyhjennystä. Seuraavana aamuna oli osoitteena Suvisaaristontie Espoossa. Siellä oli määrä olla aamulla kello 7.

NO 25 / 01.10.2007 Aamulla olin ensimmäisen kuorman kanssa Espoossa kello 7 ja niin oli levittäjäkin. Ensimmäiseksi totesin, että tilaaja on tehnyt pohjan tasarakeisesta hiekasta, joka ei tiivisty lainkaan. Riitahan siitä tuli. Aloitimme kuitenkin levityksen, mutta eipä se onnistunut. Kumipyörälevittäjä kaivoi kuopat pohjaan ja siitä se sitten nousi vain hinaamalla. Usean yrityksen ja kovan huudon jälkeen pidimme tunnin tauon, jona aikana tilaaja toi suhteutettua tavaraa päälle ja sai pohjasta vähän kovemman. Koneasemalta lähetettiin kuitenkin toista kymmentä autoa työmaalle ja niinpä siinä sitten oli jonoa kuin Vaalimaalla konsanaan. Odotusaikoja tuli reippaanlaisesti.

NO 26 / 01.10.2007 Päivä oli kuuma ja minulla meni työaika siihen, kun juoksin pitkin autojonoa kuittaamassa kuormia saapuneeksi. En aamupäivällä ehtinyt edes kaupassa käymään, joten juotavaa ei ollut. Niinpä otin yhdestä kuorma-autosta kiitollisena vastaan lonkeropullon, jonka kippasin yhdellä kulauksella ja jatkoin juosten matkaa. Seuraavan kerran auton ohi mennessäni ihmettelin hytissä istuvien kuskien kiinnostusta ja naurahtelua. Pitihän sen syy kysyä. Ihmettelivät, kun en huomannut mitään. Lonkero pullossa oli ollut puolet koskista. Kyllä minä vähän olin ihmetellytkin, että kihahtipa nopeasti, mutta pistin sen janon syyksi.

NO 27 / 01.10.2007 Iltapäivällä ilmestyi työmaalle vastaava mestarikin. Ohi juostessa kerroin päivän ongelmista. Takaisin tullessa huomasin levittäjän kuskin vaihtuneen. Ihmettelyyni vastaava totesi, että kuski oli ollut humalassa ja hän irtisanoi kaverin sekä määräsi saumamiehen uudeksi levittäjän kuskiksi. Saumamies oli sanonut seuranneensa kuskin toimintaa sen verran, että saa koneen liikkeelle. Minä vähän narisin ammattitaitoa vaativasta työstä, mutta pitihän ne kymmenen kuormaa jotenkin saada purettua. Uusia ei työmaalle enää tilattu. Vasta koneita pestessä saumamies kertoi minulle, että levittäjän kuski oli illalla vienyt loput asfaltit kaverinsa pihaan Tikkurilassa ja saanut palkkioksi kaksi pulloa koskista. Nehän oli siinä yön ja aamupäivän aikana menneet, enkä minä ollut huomannut mitään.

NO 28 / 01.10.2007 Suvisaaristo oli 1960-luvulla vielä pääosin kesämökkialuetta. Soukan rakentaminenkin taisi olla vielä kaavoitusvaiheessa. Iivisniemessä oli jo joitakin rakennuksia. Työmaalla jouduin ensimmäisen kerran lehdistön haastattelemaksi. Asialla oli silloinen iltapäivälehti NyaPressen. Onneksi haastattelija puhui suomea. Mutta sain kuvani lehteen, taisi olla ihan etusivullakin yksi. Juttu oli ihan asiallinen normaaleine virheineen eli massan lämpötila taisi olla väärin tai jotain sen kaltaista. Lehti oli myynnissä tietenkin vain päivän. enkä minä sitä ehtinyt mistään ostamaan. Vasta lauantaina kävin Hblan pääkonttorissa kyselemässä, löytyisikö vielä yhtä myymätöntä lehteä. Löytyihän se eli tallessa on vieläkin jossakin.

HJB

Ei kommentteja: