HJB / 03.12.2006
NO 11 / 09.10.2006 TVH oli jäädä pohjatöissä urakoitsijan jalkoihin. Siksi piti saada työmaalle lisää autoja. Kun alueelta ei niitä löytynyt, hankittiin työmaalle luvat neljälle Pohjois-Karjalan autolle, jotka olivat Pyhäselästä. Tämä ei miellyttänyt paikallisia yrittäjiä. Niinpä työmaalla kävi Liikkuvan Poliisin miehet lähes päivittäin (tilauksesta?) tarkistamassa vieraiden autojen liikenneluvat. Nehän olivat kunnossa, mutta kaipa LP:ssä ei tieto siirtynyt, koska aina riitti uusia tarkastajia. Pari viikkoa Pyhäselän autot kontrollia kestivät, mutta totesivat sitten, että ei heitä näköjään tänne haluta. Se johti uuteen autopulaan ja minusta myös muihin ongelmiin.
NO 12 / 09.10.2006 Työmaan suurin virhe minusta tehtiin Meltolan sairaalan kohdalla olevassa mutkassa. Satuin käymään levityspäässä vähän ennen ko. kohdan päällystämistä ja totesin pohjan kaarrekallistuksen muuttuvan yksipuolisesta kaksipuoliseksi väärässä kohdassa eli liian aikaisin. Vastaava mestari kuitenkin totesi, että ei sitä enää ehdi korjata, sillä Lemminkäiselle joudutaan maksamaan korvauksia, jos asfalttityömaa pysähtyy. Korjaamattahan se jäi. Päällystämisen jälkeen kävin ajamassa ko. kohdan vielä vastaavan mestarin autolla ja totesin liian aikaisin tapahtuvan kallistuksen muutoksen aiheuttavan autoon selvän nykäisyn. Eihän se kuivalla kelillä niin paha ollut, mutta liukkaalla vapaan nopeuden aikana kohtalokas. Myöhemmin seurasin lehtijuttuja ja minusta ko. kohdassa myöhemmin kuoli muutama ihminen. Minä epäilen syyksi väärää kallistuksen muutoskohtaa, vaikka lehtijutuissa ei sitä sanottumaan. Siihen aikaan ei tainnut vielä olla tutkijalautakuntaakaan? Minä mielessäni vedän edelleen yhteyden kuolemien ja autojen puutteen välille. Jos pohjatyöt olisivat olleet edes päivän asfaltointia edellä, olisi kohta ehditty korjata. Tosin olisi se pitänyt korjata vaikka pysäyttämällä päällystystyömaa tai jättämällä ko. kohta tilapäisesti päällystämättä. Seuraavan päällystyksen yhteydessä kallistukset varmaankin korjattiin. Ainakaan 1980-luvulla en virhettä enää huomannut.
NO 13 / 09.10.2006 Lemminkäisellä oli myös ajossa pari autoa, joiden liikenneluvat taisivat olla vähän niin ja näin. Autot olivat hyvin vanhoja ja niitä ajoi kaksi nuorta miestä, muistaakseni sukua keskenään. Muodollisesti Lemminkäinen omisti autot, mutta minusta kaikki viittasi siihen, että toinen kuskeista omisti autot. Omille autoille Lemminkäinen ei tarvinnut liikennelupia. Lemminkäinen tuskin olisi pitänyt työmaalla niin huonokuntoisia autoja.
NO 14 / 09.10.2006 Tiemiehen ura oli työmaalla katkolla toiseenkin kertaan. Työmaan autovaaka kalibroitiin käymällä punnitsemassa kuorma Inkoon sataman vaa’alla. Minä olin valvomassa, kun toisella em. huonoista autoista käytiin Inkoossa.. Paluumatkalla juuri ennen Mustiota oli suurehko ja pitkä nousu, jossa oli vielä mutka. Päästyämme lähes mäen päälle kuljettajan piti vaihtaa pienimmälle vaihteelle, mutta ns. hukkasi vaihteen eli ei mennyt päälle. Pienin vaihde ei tainnut silloin olla synkronoitu, joten siinä piti käyttää taitavasti välikaasua. Auto pysähtyi ja kuski painoi jarrua, mutta samalla totesi niiden hävinneen. Niinpä auto lähti rullaamaan takaperin mäkeä alas. Vauhti kiihtyi aina noin 50 km/H ja kuski sanoi vetävänsä metsään. Minä toppuuttelin, että pidä vain tiellä, minä katson, että ei tule perässä ketään. Melkein kilometri siinä taidettiin rullata takaperin, ennen kuin auto pysähtyi pieneen vastamäkeen. Kun käännyin helpottuneena katsomaan kuskia, niin näin ihan omin silmin todellisuudessa, miten hiki lentää. Kaveri oli aivan märkä. Iho työnsi hikeä ulos vauhdilla, jossa taisi olla muutama pisara tuulilasissakin. Kuski myös vapisi melkoisessa horkassa. Siinä sitten rauhoituttiin kymmenisen minuuttia ja sitten mietittiin, miten jatketaan. Suunnittelimme tarkkaan, miten loppumatka pitää ajaa jarruttomalla autolla. Kantatien 53 risteyksen kohdalle mietittiin eri vaihtoehtoja, koska ei tiedetty liikennetilannetta. Minä oivalsin vasta paljon myöhemmin miten vaarallinen tilanne todella oli ollut.
HJB
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti