Paikka:
Ravintola Kansallismuseo, vastuuhenkilö LAM
Aika:
15.1.2015 klo 12.30
Läsnä:
JPOS, MLe, TeuP, ToE, JN, LAM ja HJB
Minä
kävin Kansallismuseossa edellisen kerran lähes 60 vuotta sitten. Häpeän. Nytkin
useimmat pelottelivat, että päästäänkö lainkaan pois vai katsotaanko meidät esineistöön
kuuluviksi. Rohkenimme mennä. Tosin ei ole havaintoa, pääsikö JPOS ulos. Hän
nimittäin lähti yläkertaan muiden poistuessa. On varmaankin ulkona, koska tuli
sähköposti myöhemmin. Vaikka voihan niitä koneita jo olla museossakin? Onhan
siitä jo 35 vuotta, kun minun työpaikalleni ilmestyi ensimmäinen mikro syksyllä
1979.
Ravintola
oli sopiva ja rauhallinen, vaikka ei olekaan pelkkä työmaaruokala. Tarjolla oli
viiniä ja oluttakin. Tosin ei sitä Ahvenanmaalaista. Ruokalista oli lyhyt, mutta
ruoka oli hintansa arvoinen. Ei kurmeeta eikä karmeeta.
Vieraaksi
saimme entisen työtoverimme ylijohtaja Raimo Tapion. Liikennevirastossa eivät
henkilöstövähennykset ole suuri ongelma, mutta ELY-keskuksissa on. Pari
kuukautta sitten kuulimme, miten neuvotteluja käydään. Valtiohan vähentää tänä
vuonna noin 4000 henkilöä. Rahan perusteella määrä on tosin huomattavasti
suurempi, sillä eihän nuo kaikki poistu tammikuun 1. päivänä? Jo aikaisemmin
epäilimme, että nyt iskee ELY:issä liikennesektoriin pahasti. Ja näin käy.
Ministeriöt eivät kuulemma päässeet sopuun vähennyksistä ja niin ne
kohdistetaan suhteellisesti. Eli kun Tielaitos jo aikoinaan supisti
organisaation minimiin samaan aikaan kun muut vielä kasvattivat, niin nyt siitä
minimistäkin joudutaan karsimaan. Liikennevirastossa onkin suuri pelko, että
nyt loppuu tilaamisen osaaminen ELY:n liikennepuolella. Yksi moka kilpailuttamisessa
maksaa monen vuoden palkan. Eli on odotettavissa, että tiestön laatu edelleen heikkenee.
Tosin rahoituksen supistuminen aiheuttaa vielä enemmän vahinkoa.
Itse
muistelin, että vuonna 1992 perustienpidon rahat likimain nykyjaottelulla olivat
noin 5 MRDmk eli nykyrahassa noin 1200–1300 M€. Tämän vuoden rahoitus taitaa
olla noin 500 M€ eli alle puolet. Ei ihme, että tiestö on todella kuoppaista ja
paikattua. Kehittämishankkeista hallitukset ovat aina päättäneet mielellään ja
etenkin ennen vaaleja. Nytkin taitaa olla päätöksiä jo niin paljon, että kahden
seuraavan hallituskauden aikana ei tarvitse päätöksiä tehdä. Lisäksi nykyinen
hallitushan taitaa vielä tehdä päätöksen Pisara-radasta, jonka kustannusarvio
vastaa parin vuoden kokonaisrahoitusta ja kai se vielä nouseekin?
Yhteysaluksistakin
keskusteltiin. Nekin kuuluvat nyt Liikennevirastolle tai ainakin niiden
liikenteen tilaaminen. LAM muisteli, miten hänen tuttavansa oli talvella ollut
mökillään ja päättänyt sitten lähteä yhteysaluksella pois, koska epäili jääolosuhteiden
vaikeutuvan. Jäihin hän se alus jäi. Ei liikahtanut eteen eikä taakse. Tuo kaveri
oli ainoa matkustaja. Siinä lähellä oli voima odottamassa Kotkan väylän
avaamista. Tiukan väännön jälkeen kaveri sai kapteenin soittamaan Voimalle ja sehän
tuli apuun ja saattoi aluksen Kotkaan. Oli kapteeni kiitellyt, että nyt tuli
monen vuoden verorahoille katetta. Viime syksynähän Kotkan yhteysaluksien
tilaajalle kävi nolosti. Tilattu alus oli niin suuri, ettei se kyennyt
rantautumaan reitin saariin. Satamiahan sitten piti syventää ja väyliä kai vähän
leventääkin. Kyllönen tilasi Liikennevirastolle oman jäänmurtajan, mutta se ei
oikein sovi toimintatapoihin. Niinpä aluksen myynnistä nyt neuvotellaan. Kauppahan
on kauppa ja siinä mielessä yksinkertainen, mutta nytpä tulee ongelmia, kun EU taitaa
olla mukana rahoittamassa ja perii osuutensa takaisin, kun alus kaupataan.
Laivaliikenteen
turvallisuudesta kyseltiin myös. Venäjän öljykuljetukset kasvavat vuosi
vuodelta. Nykyisin taitaa olla jo viisi satamaa, joista tankkereita lähtee ja
lisää on rakenteilla. Se tietää meriliikenteen ohjaukselle lisää töitä ja
etenkin tarkkuutta. Ohjauskeskus pelastaa jo nyt aluksia vähän väliä. Yhdessä
tapauksessa kapteeni oli nukahtanut eikä häntä saatu radiolla hereille.
Rajavartioston helikopteri kävi katsomassa ja sen ääni laivan yläpuolella
herätti kapteenin vähää ennen törmäystä karikolle.
PTL:n
toiminta jatkuu, mutta ongelmia taitaa olla tulossa. Nyt ovat vastuussa
norjalaiset ja he ovat viemässä toimintaa aivan uuteen suuntaan. Taitaa
toiminta keskittyä enemmän pääjohtaja vetoiseksi. eri maissa on myös eroja
osallistujissa. Suomessa on mukana myös kunnat ja yksityinen sektori, mutta
joissakin maissa vain valtion virasto.
Länsimetroa
jatketaan. JN:n luona oli tehty tarkastus ennen räjäytysten alkua. Oli otettu
paljon kuvia. Nuo urakoitsijan tarkastajat ovat tarkkasilmäisiä kavereita. Näkevät
vaurioita paljon enemmän kuin varsinainen asukas. Ihmettelimme myös päätöksen
tekoa näissä metrohankkeissa. Aikoinaan tunnetuin vastustaja oli kurssikaverini
Metro-Sainio. Eräs oli sitä mieltä, että kaikki päätökset on tehty sumplien.
Päätöksen
teko on joillekin helppoa ja joillekin vaikeaa. Muistelimme aikoinaan
vesitieyhdistyksen perustamista. Kokouksen puheenjohtajana oli Uolevi Raade. Hän
avasi kokouksen ja sanoi ensimmäisen asian olevan työvaliokunnan valinta. Hänellä
oli lista henkilöistä valmiina, jonka luki ja totesi, että kukaan ei ole eri
mieltä sekä kopautti nuijan pöytään. Siinä se valinta oli. Muistelimme myös,
että joillakin oli tapana kirjoittaa päätöspöytäkirja valmiiksi ennen kokousta.
Nykyisin se on jopa näppärää, kun sitä voi helposti muuttaa. Kirjoituskoneella
se oli hankalampaa ja muutoksen vaikeutta käytettiin jopa perusteena. Kyllä
minäkin muistelen kirjoittaneeni muutaman pöytäkirjan valmiiksi. Tosin jätin
nimet pois, joten saatoin puheenjohtajaa opastaa, että tuollaiset päätökset pitää
saada aikaiseksi ja tyhjiin paikkoihin nimet ja numerot.
Muistelin
myös erästä tielaitoksen johdon kokousta, jossa käytiin kiivas keskustelu
tienpidon rahojen alueittaisesta jakamisesta. Keskustelun lopuksi puheenjohtaja
totesi, että sihteeri osaa varmaan tehdä keskustelusta oikeat johtopäätökset. Minä
sihteerinä ilmoitin, että kyllä osaan.
Tielaitos
on ollut suurin arkeologisten kaivausten rahoittaja Suomessa. Laki on sen
luoteinen, että jos kaivettavalta kohdalta voi löytyä arkeologisia paikkoja,
niin ne voidaan tutkia kaivajan kustannuksella. Näitä tapauksia löytyy melkein
jokaiselta tielinjalta. TOE muisteli, miten hän oli lapsuudessa käynyt joskus
Bodomin Oittaalla ja huomannut mäellä ihmeellisen kiviröykkiön. Hän oli aikuisiällä
päättänyt käydä katsomassa, vieläkö se siellä on. Olihan se ja osui
maanomistajakin samaan aikaan paikalle. Kysely museoihmisille kertoi, että he
eivät tunteneet paikkaa, mutta lupasivat käydä paikalla. Taitaa tuo löytö nyt
olla mukana rekisterissä, mutta edelleen vain löytönä.
Monestakin
muusta työtoveristamme keskusteltiin, mutta lupasin olla niistä kirjoittamatta.
Hauskoja tapauksia, mutta saattaisi joku loukkaantua?
Seuraava
tapaaminen on 10.2.2015 kello 12.30 ja vastuussa on TOE.
HJB
/ 17.1.2015
2 kommenttia:
Moro!
Jostakin ilmestyy välillä kohtuuttoman suuret rivivälit. Uudella avaamisella ne taas ovat hävinneet. Minä en ymmärää.
HJB
Minulla on ollut myös vaikeuksia fonttikokojen ja rivivälien kanssa. En ole löytänyt syytä enkä ole osannut herra Bloggeriltakaan kysyä.
Matti
Lähetä kommentti