tiistaina, maaliskuuta 14, 2006

Logistiikkaa ja kokeilu

HJB/14.03.2006

Huomenta!

Olen usein miettinyt samaa, mitä Teuvo. Rautateillä vaan on kapasiteettiongelmia eli Pohjanmaan rata on täynnä. Vaatisi toisen raideparin. Kuormaus näyttää olevan edelleen VR:lle iso ongelma.

Muistuu mieleen, kun 1970-luvulla ihmettelin, miksi VR ei tilaa kaksi kerroksisia junia. Vastaus oli, että eihän matkustajia riitä yhteenkään kerrokseen. Ei ehdotus kelvannut, vaikka miten perustelin lyhyemmillä laitureilla ja asiakkaiden kävelymatkoilla. Ehdotus lähti siitä, kun SS kertoi joutuneensa hyppäämään junasta hankeen Kaisaniemessä, kun lähemmäksi asemaa ei päässyt.

Ehkä VR sitten joskus kolmen kymmenen vuoden päästä keskii, miten eri kokoiset kontit saadaan helposti junaan ja pois. Pendoliinot kuulema myöhästelee sen vuoksi, kun ei kytkennät ja irroittamiset suju ihan niin kuin pitäisi.

HJB

1 kommentti:

Matti Leskinen kirjoitti...

Kaartaman Maire kertoi jo 80-luvulla, että Suomessa on niin lyhyet kuljetusmatkat, ettei tavaroita kannata siirtokuormata valillä juniin ja sitten taas autoihin.

Sama pätee ihmisiin, junalla ei pääse kesämökille eikä tavaroita jaksa kantaa. Keskusten välisessä liikenteessä junat ovat kilpailukykyisiä lentoliikenteeseenkin verrattuna Mikkelin ja Jyväskylän etäisyyksillä. Joensuuhunkin alkaa kulkea nopea juna, mutta Kesälahdelta ei siihen pääse.

Kaksikerroksiset junat ovat jo tulleet IC-liikenteeseen ja niitä tilataan ehkä pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseenkin.